Annons

Sigma 30/1,4 Art VS Sigma 35/1,4 Art

Produkter
(logga in för att koppla)

meloday

Aktiv medlem
Hej!
Någon som förstår skillnaden mellan Sigma 30/1,4 Art och Sigma 35/1,4 Art, förutom det för mig självklara att det skiljer fem millimeter? 😉. Prisskillnaden är ju desto större nämligen. Båda är ju ur Sigmas Art-serie.

Har ringt en leverantör och frågat men de visste inte, mer än att de antog att det dyra var bättre. Men på vilket sätt det var bättre kunde de inte svara på. Jag ska ha det till en Canon 7D. Någon som haft möjlighet att testa båda och kan hjälpa mig?

Hälsar Frida
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag har båda. 35/1.4 är en väligt mycket bättre optik, skarpare över hela bildytan, framförallt på stora bländaröppningar. De spelar i olika divisioner, vilket återspeglas i priset. 30/1.4 är dessutom enbart för APS-kameror, inte fullformat. Men jag gillar 30/1.4 Art för det. Den är skarp i bildcentrum från full öppning och är liten och nätt jämfört med 35/1.4 Art.
 

eskil23

Aktiv medlem
Strösta skillnaden är som sagts att 30:an bara passar på kameror med crop-sensor (som 7D), inte på kameror med fullformatssensor (som t.ex. 5D). 35:an passar på båda och är dessutom mer påkostat.
 

meloday

Aktiv medlem
Jag har båda. 35/1.4 är en väligt mycket bättre optik, skarpare över hela bildytan, framförallt på stora bländaröppningar. De spelar i olika divisioner, vilket återspeglas i priset. 30/1.4 är dessutom enbart för APS-kameror, inte fullformat. Men jag gillar 30/1.4 Art för det. Den är skarp i bildcentrum från full öppning och är liten och nätt jämfört med 35/1.4 Art.
Tack Håkan!
Jag hade uppfattat att båda funkar för fullformat och APS. Där hade jag fel. Innebär det att 30-objektivet blir just 30 på min APS och inte närmare 50 som det annars brukar bli när man måste räkna om?
 

glemmy

Aktiv medlem
Hej!
Någon som förstår skillnaden mellan Sigma 30/1,4 Art och Sigma 35/1,4 Art, förutom det för mig självklara att det skiljer fem millimeter? 😉. Prisskillnaden är ju desto större nämligen. Båda är ju ur Sigmas Art-serie.

Har ringt en leverantör och frågat men de visste inte, mer än att de antog att det dyra var bättre. Men på vilket sätt det var bättre kunde de inte svara på. Jag ska ha det till en Canon 7D. Någon som haft möjlighet att testa båda och kan hjälpa mig?

Hälsar Frida
Sigma 30/1,4 Art är bara för "cropkameror" med APS-C-sensor (som din 7D) och Sigma 35/1,4 Art går på både fullformat och crop. Därmed kan 30 göras mindre och blir billigare.

Om bildkvaliteten skiljer vet jag däremot inte. Leta gärna efter något jämförande test. :)

edit: Ja några hann före :)
 

eskil23

Aktiv medlem
Tack Håkan!
Jag hade uppfattat att båda funkar för fullformat och APS. Där hade jag fel. Innebär det att 30-objektivet blir just 30 på min APS och inte närmare 50 som det annars brukar bli när man måste räkna om?
Vem säger att man måste räkna om?
Så länge du inte har någon fullformatskamera att jämföra med så är det ingen mening med att räkna om.
 

meloday

Aktiv medlem
Vem säger att man måste räkna om?
Så länge du inte har någon fullformatskamera att jämföra med så är det ingen mening med att räkna om.
Det har du rätt i, men har Canons 50/1,4 också, och eftersom det även passar fullformat blir det väl typ 80 mm på min kamera? Och om 30:an verkligen är 30 på min kamera skiljer det mycket. Om man räknar om så att 30:an är närmare 50, skiljer det mindre. Om du hänger med i hur jag menar?
 

Vassius

Aktiv medlem
Tack Håkan!
Jag hade uppfattat att båda funkar för fullformat och APS. Där hade jag fel. Innebär det att 30-objektivet blir just 30 på min APS och inte närmare 50 som det annars brukar bli när man måste räkna om?
30mm är 30mm, oavsett hur stor yta som tecknas ut av objektivet. Du får räkna med samma cropfaktor som för objektiv anpassade för fullformat.
 

eskil23

Aktiv medlem
Sigma 30/1,4 Art har 30mm brännvidd. Monterad på en 7D ger den samma bildvinkel ett objektiv med 48mm brännvidd ger på en 5D eller annam kamera med fullformatssensor.

Eller omvänt; Ett Sigma 35/1,4 Art på en 5D ger samma bildvinkel som ett objektiv med 22mm brännvid skulle ge på din 7D.

Krångligt? Ja. Så lika bra att låta bli att jämföra fullformatskameror med crop-kameror om man kan slippa.
 

meloday

Aktiv medlem
Sigma 30/1,4 Art har 30mm brännvidd. Monterad på en 7D ger den samma bildvinkel ett objektiv med 48mm brännvidd ger på en 5D eller annam kamera med fullformatssensor.

Eller omvänt; Ett Sigma 35/1,4 Art på en 5D ger samma bildvinkel som ett objektiv med 22mm brännvid skulle ge på din 7D.

Krångligt? Ja. Så lika bra att låta bli att jämföra fullformatskameror med crop-kameror om man kan slippa.
Tack! Bra förklarat. Äntligen begrep jag det jag aldrig riktigt fattat.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Frida jag vet inte om du blev klokare av dessa svar här ovan men

jag blev förvirrad iaf. Du har ju så rätt i att ett objektiv som monteras på din Canon 7D förändras iom med bildvinkeln/cropfaktorn och därför tycker jag det är enklast att förstå om du alltid räknar med en Crop faktor på 1.6 gällande Canon "Nikon 1.5" allså tar alla objektiv du skruvar på gånger 1.6 detta gäller inte fullformats kamerorna.

Med vänlig hälsning Lennart Erik Edlund
 

meloday

Aktiv medlem
Frida jag vet inte om du blev klokare av dessa svar här ovan men

jag blev förvirrad iaf. Du har ju så rätt i att ett objektiv som monteras på din Canon 7D förändras iom med bildvinkeln/cropfaktorn och därför tycker jag det är enklast att förstå om du alltid räknar med en Crop faktor på 1.6 gällande Canon "Nikon 1.5" allså tar alla objektiv du skruvar på gånger 1.6 detta gäller inte fullformats kamerorna.

Med vänlig hälsning Lennart Erik Edlund
Tack Lennart! Jo nu hänger jag med, men stort tack för bra förklaring!
 

Utramat

Medlem
Många förvirrande svar här. Jag drar mitt strå till stacken.

30mm är fysiskt alltid 30mm på ett objektiv. Det är ett mått på själva objektivet som anges. Många besserwissers tycker detta är viktigast att påpeka, men utelämnar sedan resten. Används det på en APS-C-kamera motsvarar bildutsnittet det man får med 48mm på en småbild/fullformat. I fallet Canon. För Nikon blir det 45mm. x1,6 respektive x1,5. Det beror på att Canons APS-C-sensorer är något mindre än de hos Nikon.

Detta kan vara intressant att hålla reda på för att veta om det är vidvinkel, normar eller tele på de olika. Objektiven går ju att montera på kameror med både APS-C- och småbildssensorer.
På mellanformat, som är ännu större, är normalen på 80mm.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Har idag Sigma 35/1.4 Art och det är en ganska stor klump. Till min Nikon aps hade jag även till en början Sigma 30/1.4 (utan art) som var en favorit pga de bilder den gav och dess litenhet. Sigma 30/1.4 Art skall vara en förbättrad version så jag rek. att att du skaffar denna istället till din aps kamera.
 

ordlund

Avslutat medlemskap
Sigma 35:an är ett riktigt toppobjektiv enligt tester medan 30:an inte håller samma klass. För en 7D skulle jag personligen tycka att en 28 mm som normal är nära idealet fast det är ju jag det och utanför ämnet dessutom. Canon EF 28mm f/2.8 USM IS verkar vara riktigt bra och har dessutom bildstabilisering...
 

Tokoza

Aktiv medlem
Bildstabilisering är inte så nödvändig vid kortare brännvidd. Men vid filmning är det säkert ett plus.
 
ANNONS