Annons

RAW-konverterare på webben

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan,

På vägen till jobbet tog jag en bild som skulle passa utmärkt som bidrag till fotoklubbens möte senare under dagen. Jag fotar alltid i RAW, men aldrig i RAW+JPEG.
Med min Nikon D700 kunde jag i nödfall "redigera" bilden i kameran och spara ner densamma på minneskortet, då i JPEG-format. Men med min Panasonic Lumix LX7 funkar inte detta.

På jobbet har vi inte möjlighet att installera program på våra datorer utan hänvisas till Microsoft Office Picture Manager - med låg wow-faktor...

Då kom jag på... raw-konverterare på nätet. Efter att ha sökt en stund, och hamnat på mer eller mindre obskyra sajter, ruttnade jag och bestämde mig för att fråga mina fotovänner här istället.

Så - vet ni om det finns några webbaserade RAW-konverterare? För Panasonic Lumix-RAW-filer?

Mvh Niklas
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Google verkar ha nån app dom kallar online raw editor. Men vet inte riktigt hur online det är om det klassas som APP. Men det kanske går att smyga undan företagets IT policy med den?
 

iSolen.se

Guest
Hejsan,

På vägen till jobbet tog jag en bild som skulle passa utmärkt som bidrag till fotoklubbens möte senare under dagen. Jag fotar alltid i RAW, men aldrig i RAW+JPEG.
Med min Nikon D700 kunde jag i nödfall "redigera" bilden i kameran och spara ner densamma på minneskortet, då i JPEG-format. Men med min Panasonic Lumix LX7 funkar inte detta.

På jobbet har vi inte möjlighet att installera program på våra datorer utan hänvisas till Microsoft Office Picture Manager - med låg wow-faktor...

Då kom jag på... raw-konverterare på nätet. Efter att ha sökt en stund, och hamnat på mer eller mindre obskyra sajter, ruttnade jag och bestämde mig för att fråga mina fotovänner här istället.

Så - vet ni om det finns några webbaserade RAW-konverterare? För Panasonic Lumix-RAW-filer?

Mvh Niklas
Fundera på om det inte kan räcka med att du remotar till din hemdator, där har du sen alla program som du vill jobba med.

Så har jag gjort i några år.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
FastStone Image Viewer har en raw konverterare, den går att installera på ett USB minne med Portable Apps.
Bara att plugga in i vilken dator som helst och köra. Sen om den har tillräcklig wow-faktor ska jag låta vara osagt.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Google+ fixar att AUTOMATISKT fixa RAW till JPEG. Deras fotoeditor låter dig sen pilla på JPEG, för ytterligare justeringar.

Annars har du Pics.io som är relativt ny men ska vara riktigt bra. Använder din Google Drive för lagring men är en fristående tjänst. Lånar bara utrymme där det finns istället för att ha egna servers .
 
ANNONS