Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visning av bild via HDMI ---> skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
Hej.

Försöker finna ett enkelt sätt att få en större förhandsvisning av mina bilder men hittar inte något optimalt.
Har en Canon 5D mark lll som jag kopplar via HDMI direkt till en skärm (vill inte koppla via dator, LR m.m.)
dock så får jag bara upp bilden om jag klickar på play knappen, menyn m.m. samt så är lcd skärmen på kameran svart om jag har HDMI inkopplad..

Det jag är ute efter är direktvisning av det som syns på kamerans lcd speglad till en skärm via HDMI.

Någon som vet någon lösning på detta?

Tacksam för svar.

Mvh Torbjörn
 
Hej.

Försöker finna ett enkelt sätt att få en större förhandsvisning av mina bilder men hittar inte något optimalt.
Har en Canon 5D mark lll som jag kopplar via HDMI direkt till en skärm (vill inte koppla via dator, LR m.m.)
dock så får jag bara upp bilden om jag klickar på play knappen, menyn m.m. samt så är lcd skärmen på kameran svart om jag har HDMI inkopplad..

Det jag är ute efter är direktvisning av det som syns på kamerans lcd speglad till en skärm via HDMI.

Någon som vet någon lösning på detta?

Tacksam för svar.

Mvh Torbjörn
Någon får rätta mig om jag har fel, men jag tror inte du kan göra det på den kameran. Funktionen finns på Canon 7D Mark II.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Live view måste vara aktiverat på kameran !
Nu har jag ju inte en Canon så jag antar det funkar lika som på min Nikon.
Det går också att välja upplösning/bildvisning i menyn så HDMI visningen blir i HD kvalité.

Hoppas du finner en lösning.
Med vänlig hälsning./Lennart Erik Edlund
 

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
Hej och tack för att ni kommer med ideer. Det enda jag igentligen vill är att dubbla lcd skärmen på kameran mot en monitor/skärm/tv.

Då jag jobbar i studio så vill jag inte använda mig av live view.
 

M7_21

Aktiv medlem
Har du testat att ställa in din TV (eller motsvarande) på HDMI så det blir i rätt kanal. En del TV har flera HDMI-kanaler att välja bland. Ev kan din TV stå på något annat än just HDMI, exvis Analog. Kolla i Inställningar, jag hade samma bekymmer en gång men det löste sig genom jag valde rätt i TV´n. Kolla också i din kamera genom att bläddra med Disp-knappen. Dessa båda måste synka ihop.
 

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
Har du testat att ställa in din TV (eller motsvarande) på HDMI så det blir i rätt kanal. En del TV har flera HDMI-kanaler att välja bland. Ev kan din TV stå på något annat än just HDMI, exvis Analog. Kolla i Inställningar, jag hade samma bekymmer en gång men det löste sig genom jag valde rätt i TV´n. Kolla också i din kamera genom att bläddra med Disp-knappen. Dessa båda måste synka ihop.
Jag får upp menyn och bilderna på skärmen, dock så är lcd på kameran svart och jag får bara upp info på skärmen om jag tycker på meny m.m.

Det jag vill göra är att spegla det som syns på lcd skärmen på kameran på externa skärmen när den är inkopplad vida hdmi
 

M7_21

Aktiv medlem
Jag brukar göra så här. Ställer in TV´n på "rätt" HDMI-kanal med hjälp av fjärrkontrollen. Ställer sedan in kameran genom att bläddra med knappen Disp tills jag ser bilden/filmen i TV´n. Ett annat alternativ (rätt trist) men ibland nödvändigt är - att igen ta fram instruktionsböckerna till TV´n och din kamera…

Det här är inte alltid helt lätt, men om du orkar testa mitt förslag en gång till så kanske det kan funka!
 

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
Jag brukar göra så här. Ställer in TV´n på "rätt" HDMI-kanal med hjälp av fjärrkontrollen. Ställer sedan in kameran genom att bläddra med knappen Disp tills jag ser bilden/filmen i TV´n. Ett annat alternativ (rätt trist) men ibland nödvändigt är - att igen ta fram instruktionsböckerna till TV´n och din kamera…

Det här är inte alltid helt lätt, men om du orkar testa mitt förslag en gång till så kanske det kan funka!
Har testat det mesta.

Problemet är att jag kan få fram LCD skärmen med iso, slutare m.m. men så fort jag tar ett kort så svartnar skärmen och den visar inte bilden jag tog. Samma sak gäller live view (docks å vill jag inte använda LV)

Jag får allså fram på skärmen via HDMI: när jag klickar på play så ser jag bilden, när jag klickar på info så får jag fram det som igentligen ska vara på kamerans LCD skärm men hela tiden så är LCD skärmen på kameran släckt. Och den visar inte bilden när jag tagit bilden (under tiden som den skulle visats på LCD skärmen på kameran så är allt svart).

Det står inget ang detta i instruktionsboken och inte heller på nätet (förutom vid filmning) Tv:n (som i detta fall är en datorskärm med hdmi ingång) är rätt inställd.
 

M7_21

Aktiv medlem
Ska försöka illustrera med 3 bilder hur jag gör.

OBS! Jag skrev Disp tidigare, det kan också stå Info på kameraknappen.

Bild 1 visar hur TV´n ser ut när jag kopplat ihop en Canon via HDMI.

Bild 2 visar inställningen av HDMI på TV´n när jag klickat OK.

Bild 3 HDMI-kabeln in i kameran.
 

Bilagor

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
Ska försöka illustrera med 3 bilder hur jag gör.

OBS! Jag skrev Disp tidigare, det kan också stå Info på kameraknappen.

Bild 1 visar hur TV´n ser ut när jag kopplat ihop en Canon via HDMI.

Bild 2 visar inställningen av HDMI på TV´n när jag klickat OK.

Bild 3 HDMI-kabeln in i kameran.
Hmm... kanske är att det är en dataskärm som är problemet då... Ska felsöka och testa lite. Tack för att du tog dig tiden att visa att det funkar för dig!"
 

Atrox74

Aktiv medlem
Inte för att jag har så mkt vettigt att komma med men, för mig funkar det klockrent via datorskärm men via tv:n så tror den att jag vill ha typ en slideshow, som att jag matat den med ett minneskort :(
 

M7_21

Aktiv medlem
Kan också bara lägga till att när man väl har lyckats koppla allt rätt kan jag spela upp såväl stillisar som video i TV´n från kameran via HDMI-kabeln. Dock behövdes det en mindre adapter in till kameran eftersom HDMI-öppningen är mindre där.
 

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
Kan också bara lägga till att när man väl har lyckats koppla allt rätt kan jag spela upp såväl stillisar som video i TV´n från kameran via HDMI-kabeln. Dock behövdes det en mindre adapter in till kameran eftersom HDMI-öppningen är mindre där.
Hej.

Jag kan se bilder om jag klickar på play knappen, jag kan även se film. Det jag INTE kan göra är att få lcd skärmen att speglas = att jag ser på den externa skärmen som jag ser samtidigt på kamerans LCD skärm.

Jag har alla sladdar och jag vet hur man kopplar men jag kan inte få dessa två saker att fungera samtidigt.
 

M7_21

Aktiv medlem
Hej.

Jag kan se bilder om jag klickar på play knappen, jag kan även se film. Det jag INTE kan göra är att få lcd skärmen att speglas = att jag ser på den externa skärmen som jag ser samtidigt på kamerans LCD skärm.

Jag har alla sladdar och jag vet hur man kopplar men jag kan inte få dessa två saker att fungera samtidigt.
Nej, det går inte att se bägge samtidigt.
 
ANNONS