Annons

Fotografera svart hund

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Jag har erbjudit en kompis att fotografera hennes svarta labrador. Tänkte passa på nu när hösten gör sitt intåg och träden/löven får fina färger.

Jag undrar vad ni har för tips till mig. Det är väl inte helt lätt att fotografera en svart hund? Till mitt förfogande har jag ett fast objektiv 50mm och en telezoom.
 

zosma

Aktiv medlem
Nu är det här lite ot, men kommer ihåg med min gamla digitala kamera, i början av 2000-talet. Har en svart katt, så när jag försökte fota henne, så fokusera kameran på allting annat än katten. Det var en enkel digital kamera, så fanns ingen manuell fokus. Det kunde vara på gardinerna bakom katten, eller golvet, men aldrig på katten. Det var en HP kamera, kostade över 5000 på den tiden, tror det var 2001.

Funkar mycket bättre med min nuvarande kamera.
 

a_mattsson

Aktiv medlem
50 millimeter kommer ge bäst kvalité på bilderna. Ställ exponeringen manuellt och se till att bakgrunden inte är för ljus så kommer det gå superbra.
Fotograferade nyligen poliser i svarta uniformer framför vit blank polisbil, det satte mig och kameran på prov.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Snyggast resultat får du nog om:
ta en bild på miljön i korrekt exponering.
ta bilder på hunden som är ngt överexponerade för att få fin teckning i pälsen.

klipp ihop hunden med bakgrunden i PS o justera in hundens exponering som du vill ha den.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har erbjudit en kompis att fotografera hennes svarta labrador. Tänkte passa på nu när hösten gör sitt intåg och träden/löven får fina färger.

Jag undrar vad ni har för tips till mig. Det är väl inte helt lätt att fotografera en svart hund? Till mitt förfogande har jag ett fast objektiv 50mm och en telezoom.
Ska hunden se svart eller grå ut? Prova dig fram med exponeringskompensationen utan att låta bakgrunden bli för ljus. Det går även att dra upp skuggorna i efterbehandlingen i viss mån för att få teckning i pälsen.
Om nu hunden är tillräckligt stillsam för att låta sig fångas på bild.
 

mstoltz

Aktiv medlem
råkade fota vår svarta katt med polfilter - bevarad svärta utan störande blänk i pälsen.
Spreja hunden signalgul så kameran hittar fokus.
Gör hunden svart i efterbehandlingen ;-)

Nej skämt och sido....detta var mycket intressant inlägg då jag med har en svart hund, vilket inte är det lättaste att fota.

Hoppas på många bra tips
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
En svart hund kan vara lite knepig. Speciellt i snö. Nu är det ju mer höstlöv och annat vilket gör det lättare. Oavsett om man kör raw eller jpg är det bäst att sätta exponeringen direkt. Så exakt som möjligt ger bäst resultat i slutändan. Försök hålla till där ljuset är jämnt, som i halvskugga. Undvik starkt solljus. Ger lätt speglingar och utbrända partier i hundens päls som kan vara svåra att hantera.

Ju större hunden är i bild desto mer måste man kompensera minus för att hunden skall vara svart och inte grå.
Det är inte fel att chimpa och kika på histogrammet så du ser att exponeringen sitter så långt till höger som möjligt men fortfarande med en svart och inte grå hund.
Sedan i etterbearbetningen gäller det att dra ut histogrammet så det täcker allt från skuggor till högdager. Alltså att utnyttja tonomfånget för bästa möjliga kontrast i bilden.

Jag har haft en till stor del svart Howavart i 11 år som varit min fotokompis lika länge. Sparat finn bortåt tusen bilder av honom fast jag är inte säker på jag taggat alla som finns.
Tyvärr är han sedan en dryg vecka i hundarnas paradis.
Så jag har en viss vana att fota svarta hundar. Det är egentligen inte så svårt utan allt går ut på att få hunden svart och med detaljer i pälsen och inte grå.
 

JKON

Aktiv medlem
Ju större hunden är i bild desto mer måste man kompensera minus för att hunden skall vara svart och inte grå.
Det är inte fel att chimpa och kika på histogrammet så du ser att exponeringen sitter så långt till höger som möjligt men fortfarande med en svart och inte grå hund.
Sedan i etterbearbetningen gäller det att dra ut histogrammet så det täcker allt från skuggor till högdager. Alltså att utnyttja tonomfånget för bästa möjliga kontrast i bilden.
Det här stycket blev jag nyfiken på. Jag är inte så van vid att arbeta med histogramet. Varför är det till exempel bra att det sitter så långt till höger som möjligt? Gissar på något sätt att jag kan göra det du beskriver i efterbearbetningen. Var lär jag mig mer om histogram?

Fick googla chimpa, det var lite roligt:

Verb

chimpa
1.(vardagligt, fotografi) engagerat inspektera bilder som man just tagit med sin digitala kamera Fem minuter in i första perioden började fotografen chimpa och missade första målet.

Etymologi
Direktlån av engelskans "chimp" (inom digitalfotografi), tillskrivet Robert Deutsch, fotograf på USA Today som i en artikel på SportsShooter [1] tyckte att fotografer påminner om apor (chimpanser) när de kontrollerar sitt (och/eller andras) resultat på digitalkameraskärmen.
https://sv.wiktionary.org/wiki/chimpa
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skälet du skall ligga till höger i histogrammet är enkelt. Kallas förresten ETTR på engelska. Expose to the right. Om du behöver lyfta skuggorna som ligger långt till vänster i histogrammet så får du mer brus.
Vissa dagar när et är dimmigt eller väldigt molnigt så har du ett motiv som är ganska platt. Då täcker dina värden inte allt från det mörkaste till det ljusaste. För att underlätta för dig i efterbearbetningen bör då värdena ligga mer åt höger för at du senare skall kunna dra ut kurvan och få mer kontrast.
Hoppas det förklarar saken.
 
Jag har erbjudit en kompis att fotografera hennes svarta labrador. Tänkte passa på nu när hösten gör sitt intåg och träden/löven får fina färger.

Jag undrar vad ni har för tips till mig. Det är väl inte helt lätt att fotografera en svart hund? Till mitt förfogande har jag ett fast objektiv 50mm och en telezoom.
Blir lite förvånad när jag inte ser ett enda inlägg som nämner blixt.

Jag skulle jobba med en extern blixt.

Alternativt skulle jag se till att få omgivningen korrekt exponerad och sedan lätta upp hundens detaljer i efterarbetet.

En svart hund är en svart hund. Den ska vara svart även på bilderna. Därför är det inte så dramatiskt mycket svårare att fota något svart jämfört med en vit hund.
 

JKON

Aktiv medlem
Nu har det varit mycket diskussion kring det tekniska. Min fråga inbjöd nog till det. Men jag tar gärna emot tips kring komponering av bilden. Hunden är nog hyfsad lätt att få att posera, men det vore roligt med lite mer "levande" bilder också.
 
Nu har det varit mycket diskussion kring det tekniska. Min fråga inbjöd nog till det. Men jag tar gärna emot tips kring komponering av bilden. Hunden är nog hyfsad lätt att få att posera, men det vore roligt med lite mer "levande" bilder också.
Din fråga var rent teknisk, så då fick du sådana svar. :)

Levande bilder får du om du låter hunden springa runt och då är nog inte 50 mm ett optimalt objektiv.
 

JKON

Aktiv medlem
Din fråga var rent teknisk, så då fick du sådana svar. :)

Levande bilder får du om du låter hunden springa runt och då är nog inte 50 mm ett optimalt objektiv.
Ja, som man frågar får man svar :)

Jag får experimentera. Försöka posera hunden fota med 50mm och sedan låta hunden springa och använda telezoomen. Kanske kalla på den och låta den springa mot mig osv. Ska bli kul! Nu behöver man bara invänta en krispig höstdag.
 
ANNONS