Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D810

Produkter
(logga in för att koppla)

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Fortsättning från D750 tråden:

Det sägs att det inte är ny sensor i D810 och att den förbättrade bildkvalitén bara gäller jpeg.

Är det någon som har mer info om detta?

Nikon själva säger att sensorn är ny, tex här: http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d810/

Jag var av uppfattningen att man även som RAW-fotograf fick utökat dynamiskt omfång, både uppåt och nedåt.
Sony har ökat FWC i d810 sensorn, det vill säga att varje cell kan hålla ett större antal elektroner 78000e mot tidigare 45000e före utläsning, detta medför att exponering motsvarande 64iso kan väljas utan att påverka dynamiska omfånget , att jämföra med exempelvis 50iso hos andra tillverkare som Canon vilket medför ett steg mindre dynamiskt omfång jämfört med bas iso 100iso.
 

iSolen.se

Guest
Sony har ökat FWC i d810 sensorn, det vill säga att varje cell kan hålla ett större antal elektroner 78000e mot tidigare 45000e före utläsning, detta medför att exponering motsvarande 64iso kan väljas utan att påverka dynamiska omfånget , att jämföra med exempelvis 50iso hos andra tillverkare som Canon vilket medför ett steg mindre dynamiskt omfång jämfört med bas iso 100iso.
Detta borde ge bättre RAW-bilder också.

Har du någon källa på detta? Hinkens storlek låter sig knappast ändras utan att det är en ny sensor.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Finns det inga nya ägare till D810 som vill berätta lite om vad det tycker om sin nya egendom samt visa lite bild exempel ?

Är mycket intresserad av det nya AF systemet och hur detta med grupperingen funkar. Den nya 91000 pixel sensorn för 3D följandefokus skulle jag vilja höra lite om den är mycket säkrare bättre än den i D800/E modellerna ?

Funkar det gamla batteri/vinkelgreppet också på D810 och likadana betterier som tidigare ?

Känns det som en bra investering eller är ett byte ifrån D800/E onödig ?

Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund
Du kan endast själv genom att jämföra kamerorna bedöma om en uppgradering från d800E är värd de extra pengarna, bildmässigt är det ingen stor skillnad om du utgår från handhållen fotografering och raw fier från de två.l. Monterar du kameran på ett stativ , använder Otus, senaste Sigma 50, Nikon 200/2.0 eller liknande bra objektiv kan du se en viss skillnad i bilderna och till D810 fördel jämfört med d800, hur stor skillnad det är mot D800e har jag inte testat .
D810 är en rappare modernare kamera än föregångarna och har bättre AF samt förfinad AWB, större buffert , ljusare sökare med mera .
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Det var exakt det jag menade med hinkens storlek (analogt begrepp när man ska förklara för folk hur en sensor funkar)
med hinkens storlek tolkar jag att du menar att cellen har förändrats, djupare, större, högre fill factor etc, det finns inga indikationer på att sensorns har förändrats mer än att kapacitansen på kondensatorn har ändrats till en större vilket medför att sensorn kan utsättas för en längre exponeringstid men i sin helhet verkar vinsten liten på grund av högre utläsningsbrus på lägsta iso, dessutom har inte verkningsgraden förbättrats i jämförelse, vinsten är främst att d810 saknar det röda brus som kan ses i högre iso 25600iso och hos d800 serien i de lägsta nivåerna/skuggor, d810 ger med andra ord en bättre återgivning av höga iso än vad d800 serien gör.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Du kan endast själv genom att jämföra kamerorna bedöma om en uppgradering från d800E är värd de extra pengarna, bildmässigt är det ingen stor skillnad om du utgår från handhållen fotografering och raw fier från de två.l. Monterar du kameran på ett stativ , använder Otus, senaste Sigma 50, Nikon 200/2.0 eller liknande bra objektiv kan du se en viss skillnad i bilderna och till D810 fördel jämfört med d800, hur stor skillnad det är mot D800e har jag inte testat .
D810 är en rappare modernare kamera än föregångarna och har bättre AF samt förfinad AWB, större buffert , ljusare sökare med mera .
DXO hade en poängs skillnad så något bättre har de mätt upp till fördel D810 hehe men Sonys egna A7S som fick 10 poäng lägre än D810 och vad detta beror på när Sony nu tillverkar båda sensoerna. Förbättringen beror kanske en del på Nikons microlinser samt bättre proccessor men man tycker själva sensorn borde vara mest viktig för bästa bild resultat.

Jag antar nästa geration från Nikon lär dröja som slår D800/E samt D810 så jag avvaktar inte ett byte och min D800E har varit med i 2 år som verkar ha blivit en normal tid för byte hehe.

Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund
 

afe

Aktiv medlem
Jämför med A7R som har samma pixelantal som D810 så blir det mer lika ;) A7S är väldigt inriktad på höga ISO och har 12 megapixel, så det är lite galet att jämföra med den ...
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Jämför med A7R som har samma pixelantal som D810 så blir det mer lika ;) A7S är väldigt inriktad på höga ISO och har 12 megapixel, så det är lite galet att jämföra med den ...
12 MP haha gamla D700 sensorn, vad sjutton jämförde DXO mark dessa två med varandra skumt. Ja hur som helst bildmässigt får man vädligt bra bilder idag men när man tittar på sina alster när man använt sin kompaktkamera istället så förstår man betydelsen av större sensor och mer megarpixlar. Men ibland vill man inte släpa ut sina stora bättre grejer.

Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund
 

Tims

Aktiv medlem
Måhända vara en tunn fråga, men den där "fula" plastbiten som sitter på skärmen bak, den går att ta bort va?
 

iSolen.se

Guest
Ah, ja, det är valfri. Bra. Har haft ett gäng Canon utan skydd och alla har klarat sig fint, sedan 2001, så jag antar den inte behövs :)
Håller med, det är lite som de där repiga slitna iPhoneshydden en del går runt med.

Istället för en fin hård lättrengjord glasyta blir det känslig plast.
 

akterspegel

Aktiv medlem
Jag har klistrat på ett displayskydd istället för originalet som så lätt går isönder och kraftigt försämrar skärmegenskaperna i starkt ljus. Fungerar utmärkt!
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Sugen hmmmm tankarna finnes men ni som tog steget och tömde plånboken från en D800E till denna D810 känns det som ett lyft värt pengarna ?

Har inga problem med mitt AF och i 3D funkar den som en gud men okey det nya AF från D4::an må vara ännu bättre så känns ett byte inte nödvändigt eftersom nästa ersättare uppföljare måste konkurera med Sonys 42 MP;are samt sätta Canon 50 MP i läget för kamp av pixelrace som heter duga. Känns ju icke som en billig kamp detta men oj så intressant. VAD må Nikon utkomma med är frågan så de tar toppen igen ?!

Med vänlig hälsning /Lennart Erik Edlund
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Vad är det man vill uppnå med sin hobby/yrke?

Nu sticker jag nog ut hakan lite , men är det inte så att många av oss har fastnat i teknikfällan och
glömmer själva fotograferandet? Även jag , men jag är medveten om det. Man bablar pixlar hit och autofokus dit , för att inte tala om brusets förträfflighet hos vissa märken.

Ni som kan er fotografi känner säkert till flera av de gamla mästarna...Henri Cartier Bresson , Robert Capa med flera. Leica 35mm mätsökarkameror med normaloptik samt annat antikt skrot. Men...vilka bilder de skapade!!!!

Vi har gått på den optimala finten.....KÖP DENNA KAMERAN SÅ BLIR DU EN BRA FOTOGRAF!
Jag brukar följa " The angry photographer " på Youtube. Han sa i ett inslag ang Nikon herrejösseskamera att : En proffsfotograf tar bättre bilder med en skrapad och halvdassig pocketkamera än vad du kan prestera som glad amatör med en Nikon D4s!! Jag tror att han har en poäng där ;-)

Bara en tanke värd att beakta.
 

iSolen.se

Guest
Nu sticker jag nog ut hakan lite , men är det inte så att många av oss har fastnat i teknikfällan och
glömmer själva fotograferandet? Även jag , men jag är medveten om det. Man bablar pixlar hit och autofokus dit , för att inte tala om brusets förträfflighet hos vissa märken.

Ni som kan er fotografi känner säkert till flera av de gamla mästarna...Henri Cartier Bresson , Robert Capa med flera. Leica 35mm mätsökarkameror med normaloptik samt annat antikt skrot. Men...vilka bilder de skapade!!!!

Vi har gått på den optimala finten.....KÖP DENNA KAMERAN SÅ BLIR DU EN BRA FOTOGRAF!
Jag brukar följa " The angry photographer " på Youtube. Han sa i ett inslag ang Nikon herrejösseskamera att : En proffsfotograf tar bättre bilder med en skrapad och halvdassig pocketkamera än vad du kan prestera som glad amatör med en Nikon D4s!! Jag tror att han har en poäng där ;-)

Bara en tanke värd att beakta.
De flesta tar ändå bättre bilder med en D4s än en gammal skavd D70 eller en iphone :)
 
ANNONS