Annons

Nikon D500

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Intressant. Skulle du kunna utveckla? Nikons gamla 70-200/VR1 var ju i praktiken en DX pga kantegenskaperna...och den var smalare och mindre än 70-200/VR2.
Nej, det var inte i praktiken DX, det var och är än idag ett objektiv som med god marginal tecknar ut en småbildssensor. Däremot hade det måttligt bra skärpa i hörnen och vinjetterade en hel del. Men det har väldigt många andra småbildsobjektv också. Sådana skillnader handlar nog mest om att vi tenderar att vara petigare idag än förr (i synnerhet på filmtiden).

Allmänt påverkas storleken på objektiv av tre saker: Bildcirkeln, maxbländaren och (vilket många ofta glömmer), den optiska kvaliteten.

Att objektiv generellt blir större för större bildcirklar är de flesta medvetna om, men som Johan Fredriksson påpekade tidigare i tråden så påverkas detta i sin tur mycket av brännvidden. De är verkligen en stor skillnad om brännvidden (hos ett fast objektiv) eller delar av brännvidden (hos en zoom) hamnar under 60 mm, och ännu värre blir det när man hamnar nere i vidvinkelträsket där man får ta till allt kraftigare retrofokuskonstruktioner. Och så blir det ytterligare värre om det är en zoom. Så de brännvidder där bildcirkeln gör som mest skillnad är vidvinkel och normalzoomar.

Maxbländaren fungerar lite tvärtom mot bildcirkeln: Den påverkar (av ganska uppenbara skäl) teleobjektivs storlek mycket mer än normaler och vidvinklar. Men, det blir som alltid extra trassligt hos zoomar där stora axbländare även påverkar vidvinkel- och normalzoomar en hel del.

Den optiska kvaliteten är för allt utom ljusstarka teleobjetiv den faktor som påverkar storleken på objektiv mest. Se bara på Otus 55/1,4 :) Eller för den delen Sigma 50/1,4 Art (som faktiskt är en rätt rejäl pjäs). Då är ändå normalobjektiv de man enklast kan bygga kompakta. Sedan blir allt värre om man jobbar med vidvinklar (som alltid blir optiskt krångliga pga påtagliga retrofkuskonstruktioner) och som vanligt blir allt sju resor värre om man dessutom krånglar till det med zoom. Så ljusstarka vidvinkel- och normalzoomar med god optisk kvalitet tenderar att bli mycket stora och det är där det gör störst skillnad att göra versioner med reducerad bildcirkel.

Så att Nikons 70-200 VR II är lite större än sin föregångare handlar till övervägande delen helt enkelt om att den håller bättre optisk kvalitet, inte att bildcirkeln är så mycket större.

Generellt: Jag tvivlar på att vi får se några nya DX-teleobjektiv till D500. Däremot kanske, men bara mycket tveksamt, uppdaterade versioner av DX 17-55/2,8 eller DX 12-24. Där skulle det "löna sig" en hel del sett till storlek, vikt och pris att göra speciella DX-versioner. Kanske får vi någon vidare kusin till lilla DX 35/1,8, t.ex. en DX 24/1,8. Men jag tvivlar, där finns FX24/1,8 som inte direkt är ett jätteobjektv och inte så dyrt heller.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
D500 påstås ju kunna "fotografera under filmning" och de bilderna ska tydligen ha samma bildförhållande som filmen men med högre upplösning. Troligen i RAW också.
Det handlar precis som hos flera andra kameror med 4k-filmning om att ta ut jpeg-bilder på 8 megapixel (3840x2160 pixlar) från videoklippen, så de har samma sidoförhållande och beskärningsfaktor som videoklippen och nej, det är definitivt inte råformat :)
 

yens

Aktiv medlem
Skulle tro folk är sura för att de nu sitter med D7100 eller D7200 som de köpt efter att ha gett upp hoppet om en ersättare till D300s
Inte alls, jag köpte en D7100, men eftersom Nikon har tagit så ohyggligt lång tid på sig att få fram D500, så är min D7100 3 år när 500:an kommer, så då är det ju rimligt att byta... ;-)
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Det känns smått otroligt att den kom till slut i alla fall. Får se bara hur tillgången kommer bli och hur lång tid man får vänta på den. När det gäller nya 300-telet var ju inte Sverige högprioriterat och det tog ju månadsvis innan väntelistorna var avbetade. Tills vidare får D300:an smattra på....
 

afe

Aktiv medlem
Jag tror att Nikon lärt sig en del av läxan sedan dess, och jag tror heller inte efterfrågan nu blir lika stor (många har gått över till FX).
 

AFJ

Aktiv medlem
Ett någorlunda överskådligt ISO-test nu även från D500. Att döma av det som går att se så verkar ISO 100k vara fullt användbart i de flesta fall där ögonblicket är viktigare än bildens kvalitet. Helt otroligt tycker jag: http://nikonrumors.com/2016/01/11/nikon-d500-high-iso-sample-lcd-screenshots-only.aspx/
Skall bli intressant att se "riktiga" hög-ISO bilder men det lutar åt att en sådan här kamera måste vara rena drömmen för polis-spanare och paparazzis! :)
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Otroligt steg !

Utvecklingen stannar aldrig upp, och ännu engång överaskar Nikon precis så mycket att man fortfarande får vill ha käslan. Om nu AF systemet är ännu bättre än i D4 /D810 och samma som i nya D5 så måste den vara underbar. Ska klara av -3EV hur mycket bättre egenskap det nu är jämfört med min D800E ?
Iso förmågoa som nästan känns orimligt bra och D5 dubbel upp igen.

Man blir sugen helt klart !

Med vänlig hälsning. Lennart Erik Edlund
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Noterade också att ett batterigrepp kostar 6000:- (utan något batteri), det var ett ganska väl tilltaget pris får man väl säga. (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MB-D17&infArtnr=nid500&flik=sc3)
Jo, det var ju ungefär vad tillbehörspaktetet PDK-1 (batterigreppet till D300, MB-D10 + EN-EL4-batteri + laddare för EN-EL4) kostade när det introducerades 2008. Enbart EN-EL4 + enkelladdare kostar runt 2500 kronor att köpa löst idag. Med tanke på att inget batteri ingår i priset på 6000 känns det rätt saftigt.

Noterade att det amerikanska priset hamnat på 399 USD, och historiskt brukar svenska (momsade) priser till slut hamna i närheten av tio gånger det (omomsade) amerikanska, dvs 4000 kr. Låter rimligare.
 

afe

Aktiv medlem
Ja, det är ett rimligare (om fortfarande rätt högt) pris. De prissättningar som görs i nätbutikerna så här direkt efter produktpresentation stämmer väl inte alltid överens med hur det blir när de väl går att köpa.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
De har nog brist på plast i Kina och snart dyker piraterna upp för en 1000 lapp.
Rent sjuka priser på Nikon tillbehören, ett batterigrepp och ENEL-18 blir över 8000 Kr.

Har haft 2 olika grepp kopior som har funkat lika bra och kostar en tredjedel och nu spar man ju rätt mycket om man ser till vad de vill ha för orginalet. Hoppas på Jupio som tillverkar bra kopior.

Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund
 

Johansson1956

Aktiv medlem
Varför inte?

Som sagt, löjligt högt, knappast användbart.

Mvh jens
Vad är löjligt högt? Jag minns när Tri-X 400 var "löjligt" högt över Kodachrome 64

Det beror väl helt på vad den nya sensorn presterar? Att byta minD300 mot D500 kan i te motiveras av att går från 12 till 21 mpix men om den har mycket bättre brusegenskaper då är jag intresserad
 

Johansson1956

Aktiv medlem
D7200 blir inte sämre.....

Självklart! :) Om man som jag skaffade en D7200 i höstas som ersättare för en väl använd D300 får man väl försöka trösta sig med att stort sett alla hade flinat brett då för bara några månader sen om man sa att man gick och väntade på D500. Eller att man trots allt köpt ett hus som bara kostade hälften så mycket, och fortfarande är förbannat bra och trevligt att jobba med, och ffa bra mycket bättre än D300(s). Eller att packningen faktiskt kommer att vara lite lättare och smidigare de kommande åren.

Visst tackar man aldrig nej till bättre iso-prestanda och hastighet (buffert-volymen känns inte lika kritisk, med ett rappt minneskort i D7200 fyller jag den aldrig), men det är samtidigt sånt som man räknar med ska bli bättre från modell till modell. Den förbättrade autofokusen hade man säkerligen uppskattat, men den är på inget sätt dålig i D7200 heller. Samma sak med den trådlösa integreringen med mobil/platta, men den är också riktigt smidig i D7200 tack vare nfc - dutta bara kameran mot mobilen för att skicka över bilden du tittar på osv.

Den stora grejen som jag verkligen saknar på D7200 dock är den vinklingsbara skärmen, så trevligt att jobba med vid landskap och macro. Lysande knappar låter också fantastiskt trevligt. (men den känslan kanske mest beror på att jag efter 6 år med samma hus fumlar rejält efter bytet..) De detaljerna skulle nog kunna få mig sugen att göra det inte helt självklara bytet från D7200.
Vänligen notera att D7200 är precis lika bra före som efter det att D500 anonserades!!! Så den som ville ha DX och tyckte att D7200 var tillräckligt bra har juninget att ångra. Dessutom koster det mer än dubbelt att få en D500 isf D7200 och för dom pengarna får man jäkla fin optik till sin D7200 :). Ibland blir vi lite förblindade av vikten av ett makalöst hus.... Så du som nyss köpt 7200 var glad! Själv går jag i valet och kvalet att byta min D300 till något nyare och det valet var enklare tills helt nyligen.....Men jag la pengarna på ett 70-200/4 som uppgradering mot min gamla stridsvagn 80-200 och jag är såååå nöjd
 

Johansson1956

Aktiv medlem
Gamla Bettan

Det känns smått otroligt att den kom till slut i alla fall. Får se bara hur tillgången kommer bli och hur lång tid man får vänta på den. När det gäller nya 300-telet var ju inte Sverige högprioriterat och det tog ju månadsvis innan väntelistorna var avbetade. Tills vidare får D300:an smattra på....
Ja du min 300 har givit massor med fina bilder under 8 år så jag är jättenöjd med "gamla bettan" som får hänga med ett tag till......
 
ANNONS