Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten kamera till liten tjej

Produkter
(logga in för att koppla)

jseffel

Aktiv medlem
Det vankas jul och dottern (5 år) har önskemål om en kamera. Max 1500 (gärna beg).

Hon ska väl fota gräs, blommor och allsköns prylar som en 5 åring finner intressant.

Får gärna klara ISO1600 med bra resultat.

Krav: snabb AF - annars blir hon ilsk.
Fördel: Bra närgräns. klara ISO1600 med godkänt resultat samt motsvarande <= 28mm.

En begagnad Panasonic GM1 kanske?
 

filip71

Aktiv medlem
Det vankas jul och dottern (5 år) har önskemål om en kamera. Max 1500 (gärna beg).
Hon ska väl fota gräs, blommor och allsköns prylar som en 5 åring finner intressant.
När det är frågan om barn så jag skulle satsa på en stöt- och vattensäker kompaktkamera typ Nikon AW110 eller olympus Tough (även om ISO1600 är kanske lite på gränsen för den typen av kamera...). Fördelen med en sådan kamera är att man kan ta bilder överallt alltid. Dumt med en kamera som bara får användas ibland - för då blir hon kanske ilsk.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det vankas jul och dottern (5 år) har önskemål om en kamera. Max 1500 (gärna beg).

Hon ska väl fota gräs, blommor och allsköns prylar som en 5 åring finner intressant.

Får gärna klara ISO1600 med bra resultat.

Krav: snabb AF - annars blir hon ilsk.
Det där sista lät som hon redan är en pressfotograf :)

Fördel: Bra närgräns. klara ISO1600 med godkänt resultat samt motsvarande <= 28mm.

En begagnad Panasonic GM1 kanske?
GM1 är en mycket trevlig liten kamera, ett annat alternativ är att kika efter begagnade exemplar av RX100, den kameran finns ju till dags dator i fem versioner (RX100, RX100 II, RX100 III, RX100 IV och snart kommer RX100 V), de två första versionerna kan man nog hitta rätt billigt begagnade. Hälften så stor sensor som i GM, men roligare objektiv.

Men annars håller jag med föregående talare om att fundera på en stryk- och vattentålig kamera. Då kan man fota i alla situationer och skulle kameran tappas eller släppas (när koncentrationen sviktar) tål de den saken även om de hamnar i en vattenpöl :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker kraven om snabb AF, bra ISO-prestanda, kort närgräns låter mer som farsans kravspec än en 5-årings egna önskemål! :)

Jag skulle satsat på något billigt, hållbart, lättmanövrerat och med en bra skärm som hon kan kolla på bilderna på.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag tycker kraven om snabb AF, bra ISO-prestanda, kort närgräns låter mer som farsans kravspec än en 5-årings egna önskemål! :)
.
Det låter faktiskt precis som vår nioåriga dotters mest kommenterade svagheter med hennes kamera. Hon vill kunna fota nära saker, djur, insekter och blommor. Hon vill att kameran ska fokusera innan motivet har försvunnit.

Nu använder hon visserligen en D40X med en 18-140 och 35/1.8 men just de tre punkterna är vad hon är mest besviken på. Samt att den startar upp och tar bilder så långsamt. Och vikten med 18-140 på.

Hon haft den sedan hon var tre år men en D5300 är inköpt så det kommer att bli markant skillnad.
Och förhoppningsvis även markant mindre gnäll.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det låter faktiskt precis som vår nioåriga dotters mest kommenterade svagheter med hennes kamera. Hon vill kunna fota nära saker, djur, insekter och blommor. Hon vill att kameran ska fokusera innan motivet har försvunnit.

Nu använder hon visserligen en D40X med en 18-140 och 35/1.8 men just de tre punkterna är vad hon är mest besviken på. Samt att den startar upp och tar bilder så långsamt. Och vikten med 18-140 på.

Hon haft den sedan hon var tre år men en D5300 är inköpt så det kommer att bli markant skillnad.
Och förhoppningsvis även markant mindre gnäll.
Min kommentar var delvis skämtsamt menad - och så tror jag det är rätt stor skillnad på krav och förmåga som en 9-åring har jämfört med en 5-åring.
 

jseffel

Aktiv medlem
Jag tycker kraven om snabb AF, bra ISO-prestanda, kort närgräns låter mer som farsans kravspec än en 5-årings egna önskemål! :)

Jag skulle satsat på något billigt, hållbart, lättmanövrerat och med en bra skärm som hon kan kolla på bilderna på.
Bra ISO är mitt krav ja. Vi var på universeum i Göteborg i somras där min dåvarande Fuji bråkade lite när hon fotade prylar - aggressionen lät inte vänta på sig :)
 

filip71

Aktiv medlem
Då kan man fota i alla situationer och skulle kameran tappas eller släppas (när koncentrationen sviktar) tål de den saken även om de hamnar i en vattenpöl :)
Underskatta inte en femårings behov att fotografera _i_ en vattenpöl istället för själva vattenpölen. En vattentät kamera ger stora möjligheter till kreativitet utan föräldrars hjärtstopp. Faktum är att alla familjer borde ha en (jag har två). Undervattensbilder i bassänger eller grodyngelpölar ÄR betydligt mer spännande än många andra bilder. Just Nikons kompaktkameror har av tradition haft mycket bra närgränser på bara några centimeter. Jag har på min AW110 dessutom monterat på Raynoxlinser (med hjälp av stepring på nikons egen filteradapter) och fått hyggliga resultat på mycket små saker.
 

cotnari

Ny medlem
Det vankas jul och dottern (5 år) har önskemål om en kamera. Max 1500 (gärna beg).

Hon ska väl fota gräs, blommor och allsköns prylar som en 5 åring finner intressant.

Får gärna klara ISO1600 med bra resultat.

Krav: snabb AF - annars blir hon ilsk.
Fördel: Bra närgräns. klara ISO1600 med godkänt resultat samt motsvarande <= 28mm.

En begagnad Panasonic GM1 kanske?
Min är helnöjd med en beg Nikon AW 130, okrossbar, det är roligt att fota under/i vatten mm. Bevis:
https://www.flickr.com/photos/129154294@N02/20322356501/in/dateposted-public/
Hon fotar blommor i makroläge, använder blixten medvetet osv. MVH/Richard
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Mina döttrar fotograferar med en Olymus Tough (mammans idé om rolig kompaktkamera, RAWfiler var inte döttrarnas önskemål!) Husromhelst så vill jag hålla med om det som tidigare sagts om kreativiteten, de bilder som tas med den kameran är ofta bland de roligaste i efterhand eftersom den alltid kan följa med. Ovasett om det är jag, barnen eller min totalt foto-o-intresserade make som fotograferar.

Vad jag däremot vill tillägga till diskussionen är att barn begriper ansvar. De begriper att en kamera är ömtålig och ska tas omhand så kameran måste inte vara stöt- och vattentålig för att passa ett barn. En bra rem som vi såg på bilden med sköldpaddan och fotografen räcker långt.
 

cotnari

Ny medlem
Mina döttrar fotograferar med en Olymus Tough (mammans idé om rolig kompaktkamera, RAWfiler var inte döttrarnas önskemål!) Husromhelst så vill jag hålla med om det som tidigare sagts om kreativiteten, de bilder som tas med den kameran är ofta bland de roligaste i efterhand eftersom den alltid kan följa med. Ovasett om det är jag, barnen eller min totalt foto-o-intresserade make som fotograferar.

Vad jag däremot vill tillägga till diskussionen är att barn begriper ansvar. De begriper att en kamera är ömtålig och ska tas omhand så kameran måste inte vara stöt- och vattentålig för att passa ett barn. En bra rem som vi såg på bilden med sköldpaddan och fotografen räcker långt.
Jag håller med. Poängen med stöttåliga kameran är dock att hon får gå ut med kameran helt själv utan att pappan får hög puls. Att kameran är vattentålig är bara ett bonus - det är så himla roligt att fota i bassängen och att fota grodor i sjön underifrån... Allt du sa om ansvaret är sant!
 

martinot

Aktiv medlem
Köpte en D610 + objektiv till min dotter när hon var 7-8, men det var en för lite för stor kamera för henne. Hon har nu istället fått en liten m43-kamera i form av GM5 som hon använder ibland (när hon inte fotar eller filmar med sin Galaxy S6)
 
ANNONS