Annons

D750 exponerings frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

jeens

Aktiv medlem
Hej alla kluriga, har ett par frågor ang exponering på min D750. Var ute idag och tog lite bilde, inte dåligt ljus men mulet, lite solstrålar syntes ibland, nysnö i skog & mark. Hade 50f1.8 på kameran, valde läge A och f5.6 samt auto iso på de flesta bilder, fick då slutartid 4000 samt iso 8000 på nästan varje bild. Känns onödigt högt. Tog några "manuella" bilder, f6.3, iso 200, 1/400. Blev helt bra bilder även då. Har jag råkat göra nån skum inställning som jag nu glömt lr tycker kameran att "den gör rätt" med dess bländare/iso tal??

mvh jens
 

davidsteen

Aktiv medlem
Hej!
Under Fotograferingsmenyn går du in under Inställningar för ISO-känslighet.
Där kan du ställa in hur högt du vill låta ISO-värdet gå när du har kameran på Auto-ISO, du gör det på alternativet Högsta känslighet. Jag brukar ställa in den på 3200, i undantagsfall 6400.

Det går även att ställa in längsta slutartid här beroende på vilket objektiv du har.

Hälsningar David
 

jeens

Aktiv medlem
Jo det har jag rätt bra koll på, lite förundrad över de värden som kameran väljer, varför så snabb slutartid och högt iso tal? Tex iso200 med slutare 400 räcker jättebra på bländare 5.6 med det ljus som var idag. Valde jag f1.8 så var iso ändå över 6000. Samma på bländare 10. Lite lustigt detta tycker jag...

mvh jens
 

a_mattsson

Aktiv medlem
Troligen har du satt ett högt grund-ISO. D750 försöker använda det manuella ISO du satt senast även när auto-ISO används.
 

a_mattsson

Aktiv medlem
Nja, när du vet hur det funkar, så kommer du se att det är ganska användbart.

Den ISO som är satt blir som minsta ISO ända tills slutartiden slår i taket. Det gäller bara att inte glömma den i ett läge som är för högt för omständigheterna.

Längsta slutartid och max ISO måste däremot ställas in under inställningar.
 

davidsteen

Aktiv medlem
Det här var ju lurigt! Enligt min erfarenhet brukar kameran alltid sträva efter så lågt ISO som möjligt och hittar nästan alltid hitta en bra kombination av slutartid/ISO när jag kör på läge A med bas-ISO 100. Det ska vara bra mörkt om den ska ge sig upp mot ISO 8000 och det låter ju inte som om du hade de förhållandena idag.

Jag håller med dig att det låter märkligt det här. Ska ögna igenom menyerna och se om jag hittar någon möjlig ledtråd.

Hälsningar David
 

fredlund88

Aktiv medlem
Grund iso -100....
Känns lite slött att behöva justera iso varje gång man vill använda kameran om det är så...

mvh jens
Slött att inte ändra det själv kan jag tycka ;)
Men åter till frågan. du har inte lyckats ladda ur batteriet helt o hållet så kameran har återställts från fabrik?
Men skulle vara konstigt om standard inställningen skulle vara så. Men det är nog de mest logiska jag kan komma på, eller om du har råkat trycka på nån knapp i menyn omedvetet, händer att jag gör så lite då och då :)
 

davidsteen

Aktiv medlem
Mina inställningar under Inställningar för ISO-känslighet är följande:

ISO-känslighet: 100
Automatisk ISO-känslighet: ON
Högsta känslighet: 3200
Längsta slutartid: 1/50

Jag råkar ha ett 50f/1.8 och testar nu olika ljussituationer på f/5.6. Oavsett om det är väldigt ljust eller mörkt vill D750 ligga kvar på 1/50 i slutartid och ISO ändrar sig kontinuerligt efter ljusförhållandena. Slutartiden ändrar sig först om ISO slår i taket, det vill säga 3200 enligt ovan och går därefter ned till 1/30 och längre.

Slutsatsen jag drar av mina försök att bedöma hur programmet A uppför sig är att det vill ligga på så lågt ISO som möjligt i förhållande till den längsta slutartid man angett. Dina resultat blir i jämförelse förbryllande med dina mina erfarenheter.

Ska du kanske prova att nollställa och göra en fabriksomställning?

//David

P.S. När folk säger "Vilken fina kamera du har!" så blir responsen från mig: "Det är inte en kamera, det är en Nikon!" :)
 

jeens

Aktiv medlem
Tack alla som gett tips & råd!

Blev en återställning av kameran, sen marade jag åter in de inställningar jag tror/tycker funkar bäst för mitt fotande. Nu verkar kameran göra som jag hoppades den skulle göra.
Kanske har jag lr frun gjort nån inställning som ställt till det utan att nån av oss märkt det.

Tack för all hjälp!

mvh Jens
 

ChristerN1

Ny medlem
Hej alla kluriga, har ett par frågor ang exponering på min D750. Var ute idag och tog lite bilde, inte dåligt ljus men mulet, lite solstrålar syntes ibland, nysnö i skog & mark. Hade 50f1.8 på kameran, valde läge A och f5.6 samt auto iso på de flesta bilder, fick då slutartid 4000 samt iso 8000 på nästan varje bild. Känns onödigt högt. Tog några "manuella" bilder, f6.3, iso 200, 1/400. Blev helt bra bilder även då. Har jag råkat göra nån skum inställning som jag nu glömt lr tycker kameran att "den gör rätt" med dess bländare/iso tal??

mvh jens
För att kunna ändra ISO i läge A eller läge S på D750 går man in i anpassningsmenyn Fotografering/visning d8 (Enkel ISO) och ändrar till På. I läge A ändrar man ISO med primära kommandoratten och i läge S ändrar man ISO med sekundära kommandoratten. slutartid resp bländare anpassas då automatiskt.169C89BA-A14D-457D-812D-82D75FA1E73D.jpeg
 

Arell

Aktiv medlem
Visa bilaga 151215
[/QUOTE]

Det är en jättebra inställning. Med bländarförval (A) kontrollerar jag bländare med främre ratten och ISO med den bakre. Full kontroll snabbt.
Se bara till att stänga av automatisk visning av senaste bilden i displayen, annars får man vänta tills man kan ändra.
 

ChristerN1

Ny medlem
Det är en jättebra inställning. Med bländarförval (A) kontrollerar jag bländare med främre ratten och ISO med den bakre. Full kontroll snabbt.
Se bara till att stänga av automatisk visning av senaste bilden i displayen, annars får man vänta tills man kan ändra.
[/QUOTE]

Om du håller kameran som när dubfotograferar så gäller nedanstående.
I läge S ändras slutartiden med främre (primära) ratten och ISO med bakre (sekundära) ratten.
I läge A ändras bländaren med bakre ratten och ISO med främre ratten.
 

Arell

Aktiv medlem
Det är en jättebra inställning. Med bländarförval (A) kontrollerar jag bländare med främre ratten och ISO med den bakre. Full kontroll snabbt.
Se bara till att stänga av automatisk visning av senaste bilden i displayen, annars får man vänta tills man kan ändra.
Om du håller kameran som när dubfotograferar så gäller nedanstående.
I läge S ändras slutartiden med främre (primära) ratten och ISO med bakre (sekundära) ratten.
I läge A ändras bländaren med bakre ratten och ISO med främre ratten.
[/QUOTE]


Av någon anledning är det precis tvärtom i både A och S på min D750. Man kanske kan välja i menyn, men jag minns inte hur jag gjorde.
 
ANNONS