Annons

Nu när jag fått min D850: några tekniska frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
OT: Du kan lätt få ned grus i ventilen och få smygläcka. Samma sak med väder och vind, en oxiderad yta är inte lika slät som en ren så ventilen blir inte lika tät. Köp nya ventilhattar :)
Inte på de ventiler som jag har på mina cyklar i form av Pretsa på landsvägscyklen och Dunlop på gammal Crescent.

Har cyklat på min landsvägscykel sedan jag köpte den i mitten på 90-talet, och aldrig haft det problemet. Någonsin. Känner ingen landsvägscyklist som kör med det heller.

Inte ens under tävlingar. Hade det funnits minsta risk för läckage så hade de garanterat haft de på, så minutiöst och detaljerat som de förbereder sig innan.

På våra bilar med Schrader så låter jag de dock sitta kvar (är dessutom så extremt sällan man behöver fylla på luft, så det är något som i princip klaras av helt på verkstaden vid hjulskiften). De cyklar (MTB och andra) som också kör med Schrader så kanske det är bäst även där (skall låte det vara osagt då jag inte har någon sådan typ av cykel).

Men visst, nu är jag bra OT ute. Sorry. 😀
 

apersson850

Aktiv medlem
Canon har inte någon täckbricka i blixtskon nuförtiden. Den senaste jag köpte som hade en är min Canon EF från 1975. Där dubblerade den täckbrickan som okularslutare också, eftersom EF-modellen inte hade sådan inbyggd.

Dagens Canon EOS kan inte ha någon skyddsbricka, för de känner av om det sitter en blixt i tillbehörsskon, och beklagar sig om denna blixt inte fungerar, exempelvis för att den i verkligheten är ett lock.

Klarar sig Canon utan lock gör nog Nikon det också.

För övrigt håller jag med om att Schrader lämpligen har korken kvar. Att jag sen har det på mina Presta också, det är mest för att de satt där...
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Nikon D850 kontra Nikon D800E

Japp så fick man hem D850 och testar och jämför mot gamongen D800E som faktiskt fortarande skulle funka utan bytet, men det är ju det där med teknik som bättre AF högre upplösning samt skärmens höga upplösning toutch mm som lockade oerhört.

Men efter min korta jämföresle så tycker jag inte isot blivit bättre på nya D850, tycker det verkar vara något i gråbruset mot blått som inte ser bra ut på iso värden högre än 25600 och på 102400 försvinner det så mycket detaljer och dynamik så där avstår jag gärna att använda.

Fortsätter testa och upptäcka mer av denna annars så trevliga kamera !
Med vänlig hälsning./Lennart Edlund
 

iSolen.se

Guest
Japp så fick man hem D850 och testar och jämför mot gamongen D800E som faktiskt fortarande skulle funka utan bytet, men det är ju det där med teknik som bättre AF högre upplösning samt skärmens höga upplösning toutch mm som lockade oerhört.

Men efter min korta jämföresle så tycker jag inte isot blivit bättre på nya D850, tycker det verkar vara något i gråbruset mot blått som inte ser bra ut på iso värden högre än 25600 och på 102400 försvinner det så mycket detaljer och dynamik så där avstår jag gärna att använda.

Fortsätter testa och upptäcka mer av denna annars så trevliga kamera !
Med vänlig hälsning./Lennart Edlund
D8x0 serien ska vara bra på lågt ISO, inte högt. Kör du verkligen på ISO25600 och 102400, det är alltså en förstärkning på 256 respektiver 1000 gånger? Jag brukar hålla mig under 800, 3200 om det kniper i något specialfall. Visste inte ens att det gick att få så höga iso på D800E.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Hög iso tester

D8x0 serien ska vara bra på lågt ISO, inte högt. Kör du verkligen på ISO25600 och 102400, det är alltså en förstärkning på 256 respektiver 1000 gånger? Jag brukar hålla mig under 800, 3200 om det kniper i något specialfall. Visste inte ens att det gick att få så höga iso på D800E.
Klart man kör det mesta på lägre iso inställningar men iom. ny kamera så måste man testa sig fram vad tekniken klarar. Och D800E hade som du påpekar inte så höga värden som D850 vad gälla iso men på högsta värdet ger ju ingen av dem bra bilder. D5 har ju 3 miljoner som högsta hehe fantasi siffror. D500 1.5 miljoner. Saknar också den inbyggda blixten som ofta kom till användining. Samt att de flyttat om något vad som gäller knappars funktion som efter lånt tid på gamla kameran satts sig i ryggmärgen hehe.

Med vänlig hälsning./Lennart Edlund
 

iSolen.se

Guest
Klart man kör det mesta på lägre iso inställningar men iom. ny kamera så måste man testa sig fram vad tekniken klarar. Och D800E hade som du påpekar inte så höga värden som D850 vad gälla iso men på högsta värdet ger ju ingen av dem bra bilder. D5 har ju 3 miljoner som högsta hehe fantasi siffror. D500 1.5 miljoner. Saknar också den inbyggda blixten som ofta kom till användining. Samt att de flyttat om något vad som gäller knappars funktion som efter lånt tid på gamla kameran satts sig i ryggmärgen hehe.

Med vänlig hälsning./Lennart Edlund
Jag hade ett par D800, borde vara samma som D800E tycker man. Tycker jag får lite snyggare färger med D850.

Om du saknar AE-L knappen lägg den på den omärkta joystickknappen om det inte redan är gjort.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Tack för tipset

Jag hade ett par D800, borde vara samma som D800E tycker man. Tycker jag får lite snyggare färger med D850.

Om du saknar AE-L knappen lägg den på den omärkta joystickknappen om det inte redan är gjort.
Har tyvärr inte hunnit programmera om knapparna än men möjligheten finns. Jo färgerna är nog bättre i nya D850 de var nog något kallare i D800E men man kan ju påverkar i Picture style en del. On off knappen på D800E startade och infodispelayen om man drog den längst ut till höger som de nu flyttat till en infoknapp dumt tycker jag men allt tar sin tid innan man programmerat om sig själv.

Med vänlig hälsning./Lennart Edlund
 

iSolen.se

Guest
Har tyvärr inte hunnit programmera om knapparna än men möjligheten finns. Jo färgerna är nog bättre i nya D850 de var nog något kallare i D800E men man kan ju påverkar i Picture style en del. On off knappen på D800E startade och infodispelayen om man drog den längst ut till höger som de nu flyttat till en infoknapp dumt tycker jag men allt tar sin tid innan man programmerat om sig själv.

Med vänlig hälsning./Lennart Edlund
Frågan är om det inte är en inställning, tror inte D800 gjorde så, D810 gör det i alla fall inte. Nu har du dessutom två infoknappar att välja på :)
 
ANNONS