Annons

Olagligt fotografera barn?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Svar:
Jag är inte problematisk inställd och har inga problem med att radera bilder, men det var laggivning jag var intresserad i och inte moral och etik. Jag har fotograferad i 60 år. Det har blivit såhär; fotar du små barn är du sannolikt pedofil. Endast snuskgubbar fotar småbarn.

FOLK ÄR INTE NORMALA LÄNGRE. Filmar olaga med sina mobiler och bråkar med seriösa fotografer där öppet fotar det där är 100% ok enligt lagen.
Det var det som var min ursprungliga poäng. Det är som det är och därför tar jag aldrig bilder där barn förekommer. Mitt råd är att undvika det.
 

Lars Peter

Avslutat medlemskap
Ygl

Att det är tillåtet är skrivet i YGL och den rätten bör vi alla fotografer ha koll på och hävda om det behövs. Däremot bör man välja sina tillfällen för ibland är bildens värde inte värt mödan.

I mitt fotografjobb konfronteras jag nästan dagligen av feltolkningar om huruvida man kan ta bilder på folk eller inte. Stora som små. Det är väl en del av jobbet att själv veta var gränserna går.
 

Matchfotografen

Aktiv medlem
Att det är tillåtet är skrivet i YGL och den rätten bör vi alla fotografer ha koll på och hävda om det behövs. Däremot bör man välja sina tillfällen för ibland är bildens värde inte värt mödan.

I mitt fotografjobb konfronteras jag nästan dagligen av feltolkningar om huruvida man kan ta bilder på folk eller inte. Stora som små. Det är väl en del av jobbet att själv veta var gränserna går.
Kan du beskriva hur YGL appliceras här?
 

Lars Peter

Avslutat medlemskap
Kan du beskriva hur YGL appliceras här?
Yttrandefriheten enligt denna grundlag har till ändamål att säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande. I den får inga andra begränsningar göras än de som följer av denna grundlag.

Att fotografera är ett konstnärligt skapande och inga begränsningar för göras enkelt uttryckt.
 

Visom

Aktiv medlem
Lite som att aldrig parkera bredvid en bil med skylten Baby on board i rutan om man vill slippa skador på sin egna bil. :)
Haha, klockrent! Visst finns det tillfällen då man har energi och lust att hävda sin rätt, men vardagen blir lättare om man inte alltid tar alla strider.
 

martinator

Aktiv medlem
När det gäller fotografering där fotografen själv manövrerar kameran (typ vanlig handhållen fotografering) så finns det bara tre förbud i lagboken:

1. Det är förbjudet att fotografera skyddsobjekt med fotoförbud. Alla skyddsobjekt har inte fotoförbud, så det brukar finnas skyltar som upplyser om att det finns ett sådant.
På/inom skyddsobjekt (där det tillämpas) råder AVBILDNINGSFÖRBUD, vilket omfattar mer än foto, det även är förbjudet att rita/måla av dem. Lagen nämner inte ens foto/fotografi utan den talar generellt om alla typer av avbildning.
Visst - hårklyveri och kuriosa, men ändå värt att ta i beaktande.
Symbolen för detta är dock en överkryssad kamera.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skyddslag-2010305_sfs-2010-305
 

M7_21

Aktiv medlem
På/inom skyddsobjekt (där det tillämpas) råder AVBILDNINGSFÖRBUD, vilket omfattar mer än foto, det även är förbjudet att rita/måla av dem. Lagen nämner inte ens foto/fotografi utan den talar generellt om alla typer av avbildning.
Visst - hårklyveri och kuriosa, men ändå värt att ta i beaktande.
Symbolen för detta är dock en överkryssad kamera.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skyddslag-2010305_sfs-2010-305
Aha, visste inte att det var så tuffa regler.
 

martinator

Aktiv medlem
Så man ska inte gatufotografera och visa sina bilder i sociala medier tycker du?

Får bildbyråfotografer göra det?

Andra frilansare?

Journalister?
LÄSFÖRSTÅELSE - det är underskattat i våra dagar.

Men vad vinner DU på att publicera bilder på andras barn på DIN facebook?
Om livets mening är att jaga likes i sociala media så är det rätt sorgligt.

Bildbyråer måste ha modelrelease - vilket kräver målsmans tillstånd - annars blir bilden obrukbar för de flesta av de grupper och ändamål som bildbyråer riktar sig mot.

Journalister - tja även de brukar fråga om lov. Då jag har fotat åt tidningar har jag bett om lov. Framförallt när det gällt skolbarn.
 

iSolen.se

Guest
LÄSFÖRSTÅELSE - det är underskattat i våra dagar.

Men vad vinner DU på att publicera bilder på andras barn på DIN facebook?
Om livets mening är att jaga likes i sociala media så är det rätt sorgligt.
Marknadsföring.

Bildbyråer måste ha modelrelease - vilket kräver målsmans tillstånd - annars blir bilden obrukbar för de flesta av de grupper och ändamål som bildbyråer riktar sig mot.
Nejdå, redaktionella bilder kräver inte modell release. Ett krav från bildbyråerna är f ö att man inte interagerat med personerna i bild.

Journalister - tja även de brukar fråga om lov. Då jag har fotat åt tidningar har jag bett om lov. Framförallt när det gällt skolbarn.
Det beror lite på uppdraget, är det dokumenterande (kommer du ihåg haitiflickan?) får man t ex inte flytta något i bild eller be om lov innan.

Fotar man stadsministern i samband med intervju är det helt ok att be honom sätta sig i en välbelyst fönster.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Folk idag kan utan att blinka anmäla sig till tv-produktioner där de förväntas vika ut sig såväl mentalt som kroppsligt.
Vi stora fotbollsmatcher blir folk som tokiga när tv-kameran sveper förbi precis där de själva står. De börjar vifta och stoja alldeles extra.
Folk vill synas i bild och vill spridas över världen.

Jag tror dock att de flesta vill välja själva när detta ska ske. I vilket sammanhang.

Med de senaste årens raska teknikutveckling så har alla en kamera och makten att omgående publicera bilder.

Vi möter någon sorts motreaktion där folk vill ha rätten att säga nej.
Förut hamnade de allra flesta amatörfotografers bilder i privata fotoalbum i en bokhylla hemma hos fotografen. Men så är det inte längre.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ett krav från bildbyråerna är f ö att man inte interagerat med personerna i bild.

Det beror lite på uppdraget, är det dokumenterande (kommer du ihåg haitiflickan?) får man t ex inte flytta något i bild eller be om lov innan.
Vilka bildbyråer förbjuder dig att interagera med personerna i bild?

Att pressfotografer inte skulle få ”be om lov” är förstås fullständig nonsens. Det gör man i princip alltid när det är möjligt. Och seriös press är mycket återhållsam med att publicera bilder på igenkännbara personer (både barn och vuxna) utan att de gått med på det.
 

iSolen.se

Guest
Vilka bildbyråer förbjuder dig att interagera med personerna i bild?
Getty, Istock, Shutterstock, Fotolia. Nu är de ju inte polisen så ordet regler låter bättre?

Att pressfotografer inte skulle få ”be om lov” är förstås fullständig nonsens.
Om man inte får påverka personer eller motiv är det självfallet svårt att be om lov.

Sen är det knappast någon som kommer och slår paragrafer i huvudet på dig om du ber lite vänligt ändå före, och definitivt inte om du gör det efter bilden är tagen. Iden är att man inte ska arrangera nyhetsbilder som du säkert egentligen listat ut.

Så, be om lov men på ett sätt så att du inte påverkar bilden, eller hellre, be om lov efter bilden är tagen.

Det gör man i princip alltid när det är möjligt. Och seriös press är mycket återhållsam med att publicera bilder på igenkännbara personer (både barn och vuxna) utan att de gått med på det.
Finns det någon oseriös press? Är tex Aftonbladet oseriöst? Att de är återhållsamma är bra men de får absolut publicera utan modellrelease, även om bilderna kommer från en bildbyrå. Tex gatubilder är vanligt.
 

martinator

Aktiv medlem
Getty, Istock, Shutterstock, Fotolia. Nu är de ju inte polisen så ordet regler låter bättre?



Om man inte får påverka personer eller motiv är det självfallet svårt att be om lov.

I princip alla bilder föreställnaden igenkännbara människor på bildbyråerna ovan är mer eller mindre jättearrangerade - med modelreleas och tydliga regler gällande användning.

Har du ens besökt exempelvis Getty?
https://www.gettyimages.se/fotografier/people?excludenudity=false&license=rf&family=creative&phrase=people&sort=best#license

https://www.gettyimages.se/fotografier/street?license=rf&family=creative&phrase=street&sort=best#license
 

iSolen.se

Guest
I princip alla bilder föreställnaden igenkännbara människor på bildbyråerna ovan är mer eller mindre jättearrangerade - med modelreleas och tydliga regler gällande användning.

Har du ens besökt exempelvis Getty?
https://www.gettyimages.se/fotografier/people?excludenudity=false&license=rf&family=creative&phrase=people&sort=best#license

https://www.gettyimages.se/fotografier/street?license=rf&family=creative&phrase=street&sort=best#license
Du måste skilja på redaktionella bilder och kommersiella bilder.

Om jag besökt Getty? Det är de jag jobbar med. Jag levererar bilder till dem dagligen och har 1000-tals bilder där.
 
ANNONS