Annons

Automatisk uppladdning av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jhaglund

Medlem
Har uppgraderat viss kamerautrustning nu, i min värld vore det idag sjävklart att det är möjligt med automatisk uppladdning av bilder till
molnet, t.ex lightroom så fort kameran hittar ett nätverk.
Har googlat runt en del nu men hittar inte något sätt där det enkelt skulle vara möjligt?
Fippla med att koppla kameran till dator eller mecka med minneskortet trodde jag man numera skulle slippa.

Missar jag något eller är har kameraindustrin fortfarande inte kommit så långt? Skaffade en Sony RX100 och tänkte uppgradera min canon system också men ser ingen större anledning till det om man fortfarande skall behöva hålla på med ”manuell” import?
 

iSolen.se

Guest
Har uppgraderat viss kamerautrustning nu, i min värld vore det idag sjävklart att det är möjligt med automatisk uppladdning av bilder till
molnet, t.ex lightroom så fort kameran hittar ett nätverk.
Har googlat runt en del nu men hittar inte något sätt där det enkelt skulle vara möjligt?
Fippla med att koppla kameran till dator eller mecka med minneskortet trodde jag man numera skulle slippa.

Missar jag något eller är har kameraindustrin fortfarande inte kommit så långt? Skaffade en Sony RX100 och tänkte uppgradera min canon system också men ser ingen större anledning till det om man fortfarande skall behöva hålla på med ”manuell” import?
Det finns ett antal tekniker som kan göra det du frågar om men problemet är bandbredden, det går helt enkelt alldeles för långsamt för att vara till någon praktisk nytta.

Ta exemplet när du fotat en stad och kommer till hotellrummet med några hundratal eller t o m tusental bilder. Det tar inte lång tid att kopiera minneskorten till laptoppen och sen ska du överföra bilderna hem, eller till dropbox via hotellets wifi. Det kan ta en dag eller två och det i en hyfsat stabil miljö.
 

jhaglund

Medlem
Det finns ett antal tekniker som kan göra det du frågar om men problemet är bandbredden, det går helt enkelt alldeles för långsamt för att vara till någon praktisk nytta.

Ta exemplet när du fotat en stad och kommer till hotellrummet med några hundratal eller t o m tusental bilder. Det tar inte lång tid att kopiera minneskorten till laptoppen och sen ska du överföra bilderna hem, eller till dropbox via hotellets wifi. Det kan ta en dag eller två och det i en hyfsat stabil miljö.
Ok, hur gör man det då? Jag tar oftast inte tusental bilder och det får gärna ta några timmar att ladda över, det skall ju ändå ladda upp till molnet så där är ju största flaskhalsen.
 

iSolen.se

Guest
Ok, hur gör man det då? Jag tar oftast inte tusental bilder och det får gärna ta några timmar att ladda över, det skall ju ändå ladda upp till molnet så där är ju största flaskhalsen.
Och du ska ha kameran igång hela den tiden istället för att bara flytta kortet till datorn eller något annat mobilt med kortläsare?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag vill slippa dra igång datorn och
manuellt importera i lightroom.

Du svarade ju att det finns ett antal tekniker, går det eller går det inte? :)
Jag kör ett hembyggt system som funkar helt ok.

I kamerorna sitter det Toshiba Flashair wifi-kort.
Ett antal hembygds script i en Raspberry Pi tar bilderna från minneskortet och tankar upp till Flickr.
Minsta jpg är det frågan om, men det duger gott för den som vill kolla på bilder på nätet.

Igår tryckte jag och min fru upp närmare tusen bilder den vägen.

RAW-filerna tankar jag sedan via minneskort till NAS när jag kommer hem
 

iSolen.se

Guest
Jag vill slippa dra igång datorn och
manuellt importera i lightroom.

Du svarade ju att det finns ett antal tekniker, går det eller går det inte? :)
Nej det går normalt inte att ladda upp alla dina stora RAW-filer inom rimlig tid.

Vill du ladda upp tumnaglar är det en annan sak men då är det ju inte "dina bilder" längre utan något med mycket mindre storlek på flera sätt.

Problemet är inte hos kameraindustrin.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Inte bara bandbredd och mobildata-abonnemang är begränsande.
Jag kör med mobilen som hotspot. IPhone 7 Plus. Batteriet räcker till 90 minuter fotboll när uppladdningen är igång. Inte många minuter till.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Beroende på kamera och telefon så kanske du kan få den funktionaliteten, så länge det gäller jpg.

Med min Canon EOS M50 t.ex. så kan jag ha kontinuerlig överföring av jpg (full eller reducerad storlek) till telefonen och med t.ex. Google Photos så har du ju kontinuerlig överföring till Molnet.

Frågan är dock om du verkligen vill det. Dels så suger det duktiga mängder batteri från båda kamera och telefon, samt att det suger data. Särskilt på resa kanske man inte vill bränna sin mobildata på att överföra precis varenda bild.
 

jhaglund

Medlem
Ok, verkar svårt idag. Tycker inte funktionalitet hade varit så jättekonstig. Visst kan det dra lite batteri och visst kan det gå åt lite datamängd men tekniskt möjligt är det ju.
Datorn synkar ju alla ”jättestora” raw-filer via wifi på batteridrift och även mobilen gör det så åtminnstonne en kompaktkamera borde ju kunna klara det men kanske för dålig prcessorkraft i kamerorna idag. Jag får väl hålla mig till tåls något år till så får jag hoppas att någon tillverkare utvecklar tekniken.
 

iSolen.se

Guest
Ok, verkar svårt idag. Tycker inte funktionalitet hade varit så jättekonstig. Visst kan det dra lite batteri och visst kan det gå åt lite datamängd men tekniskt möjligt är det ju.
Datorn synkar ju alla ”jättestora” raw-filer via wifi på batteridrift och även mobilen gör det så åtminnstonne en kompaktkamera borde ju kunna klara det men kanske för dålig prcessorkraft i kamerorna idag. Jag får väl hålla mig till tåls något år till så får jag hoppas att någon tillverkare utvecklar tekniken.
Tekniken finns, det hänger på bandbredden.
 

iSolen.se

Guest
Kan du tänka dig att förklara hur man gör? Jag vill inte bara veta att det går utan gärna hur :)

Har t.ex en Sony RX100 med wifi-anslutning och lightroom cloud.
Har ingen aning hur det funkar på den kameran men det hindrar inte att tekniken finns, och har funnits i ett antal år via olika lösningar med wifi i kort, nätverkssladd till router, wifi och blåtand över olika protokoll, tex gamla FTP men i bästa fall har det bara dugt till lågkvalitets jpeg. Kan du inte läsa din manual för handgreppen?
 

apersson850

Aktiv medlem
Ska jag överföra filer med "tyngd" i använder jag FTP över Gigabit Ethernet, med kabel, alltså, med mina kameror. Trådlöst tycker jag det är alldeles för slött för att vara meningsfullt. Eller jo, om jag sparar små jpegbilder, så kan jag skicka dem trådlöst. Det går bra.
 

jhaglund

Medlem
Har ingen aning hur det funkar på den kameran men det hindrar inte att tekniken finns, och har funnits i ett antal år via olika lösningar med wifi i kort, nätverkssladd till router, wifi och blåtand över olika protokoll, tex gamla FTP men i bästa fall har det bara dugt till lågkvalitets jpeg. Kan du inte läsa din manual för handgreppen?
Jag skrev ju en fråga för att jag letat men inte hittar någon info varken i manual för kamera, lightroom eller sökning i google i hopp om hjälp bland experter här.

Jag förstår egentligen inte varför du svarar om du vet hur man gör men antingen inte tycker man skall göra det eller om du inte har en aning om hur vilket ditt svar ovan tyder på.
 

jhaglund

Medlem
Ska jag överföra filer med "tyngd" i använder jag FTP över Gigabit Ethernet, med kabel, alltså, med mina kameror. Trådlöst tycker jag det är alldeles för slött för att vara meningsfullt. Eller jo, om jag sparar små jpegbilder, så kan jag skicka dem trådlöst. Det går bra.
Ok, trådlöst kan vara lite segt
men jag fotar inte sådana mängder så jag kan nog leva med det. Kör ävem min dator trådlöst och det funkar bra.
Oavsett, kan du koppla in kabeln till kamera och få den att automatiskt ladda upp till
lightroom eller hur gör du praktiskt?
 

iSolen.se

Guest
Ok, trådlöst kan vara lite segt
men jag fotar inte sådana mängder så jag kan nog leva med det. Kör ävem min dator trådlöst och det funkar bra.
Oavsett, kan du koppla in kabeln till kamera och få den att automatiskt ladda upp till
lightroom eller hur gör du praktiskt?
Jag svarade att även om det är teknisk möjligt fungerar det inte i praktiken pga bandbredden så du envisas med att försöka lösa ett problem som inte har någon lösning idag. Nöj dig med det i all välmening.

Det finns några kameror (jag har haft en) som kan ladda upp via kabel men det är inte så trådlöst och syftet där är snarare omedelbar visning och inte överföring av alla RAW-filer du kan tänkas ta.

Vad har lightroom med saken att göra? Är det tethering du är efter?
 

jhaglund

Medlem
Jag svarade att även om det är teknisk möjligt fungerar det inte i praktiken pga bandbredden så du envisas med att försöka lösa ett problem som inte har någon lösning idag. Nöj dig med det i all välmening.

Det finns några kameror (jag har haft en) som kan ladda upp via kabel men det är inte så trådlöst och syftet där är snarare omedelbar visning och inte överföring av alla RAW-filer du kan tänkas ta.a

Vad har lightroom med saken att göra? Är det tethering du är efter?
Suck...!
Uppskattar att du försöker hjälpa till men att först säga att det inte går men tekniken finns och sen inte kunna förklara hur blir ju tämligen meningslösa svar även om du tycker det är i all välmening.
Av dina resonemang så inger du tyvärr inget vidare teknisk förtroende i denna diskussion och ger inte mig den info jag eftersökte men har fått lite andra tips att kolla vidare iaf :)
 
ANNONS