Gammal 2019-06-24, 05:19
Staffan Zetterlund

Märkligt dom tog bort dom bakgrundsbelysta knapparna som T.ex D850 fick :-(
Gammal 2019-06-24, 18:13
cardazio

Staffan Zetterlund skrev: Kommer en liten sändning nästa vecka ;-)
Rätt mycket distortion är det ut som? Man blir ju åksjuk i vissa av bilderna (dpreviewbilderna).
Gammal 2019-06-24, 18:54
Staffan Zetterlund

cardazio skrev: Rätt mycket distortion är det ut som? Man blir ju åksjuk i vissa av bilderna (dpreviewbilderna).
Tycker inte det ser så farligt ut med tanke på var det är för brännvid, visst finns det distortion men ge gärna ett exempel på motsvarande objektiv som skulle vara betydligt bättre i samma prisklass.O i dom allra flesta bildbehandlingsprogram brukar det ju inte ställa till några större problem :-)
Gammal 2019-06-24, 19:14
ztenlund

Staffan Zetterlund skrev: Tycker inte det ser så farligt ut med tanke på var det är för brännvid, visst finns det distortion men ge gärna ett exempel på motsvarande objektiv som skulle vara betydligt bättre i samma prisklass.O i dom allra flesta bildbehandlingsprogram brukar det ju inte ställa till några större problem :-)
"As you can see, the distortion at 14mm is nearly 8% barrel distortion, which is insane! The crazy thing is that many photographers – specifically Adobe Lightroom and Nikon Capture NX-D users – may never even realize their lens has such extreme distortion. That’s because Adobe and Nikon have built-in lens profiles for the 14-30mm f/4 that you cannot remove at all."

https://photographylife.com/reviews/...14-30mm-f4-s/3

Inte så svårt alls, alltså. Andra mjukvaror kan tillåta att man stänger av korrigeringen så att man kan se all den groteska distorsionen i sin vansinnighet...
Gammal 2019-06-24, 19:34
Staffan Zetterlund

ztenlund skrev: "As you can see, the distortion at 14mm is nearly 8% barrel distortion, which is insane! The crazy thing is that many photographers – specifically Adobe Lightroom and Nikon Capture NX-D users – may never even realize their lens has such extreme distortion. That’s because Adobe and Nikon have built-in lens profiles for the 14-30mm f/4 that you cannot remove at all."

https://photographylife.com/reviews/...14-30mm-f4-s/3

Inte så svårt alls, alltså. Andra mjukvaror kan tillåta att man stänger av korrigeringen så att man kan se all den groteska distorsionen i sin vansinnighet...
Jo här syntes det ju väl :-( Men som jag skrev med många bildbehandlingsprogram så går ju mkt. av det o lösa lik väl som annan framkallning av sina raw bilder. Sen är det ju ganska mkt som även är bra också :-)
Gammal 2019-07-01, 14:28
interior

Jag har läst på flera ställen att AF är svårhanterad på Z6. Vad handlar det om? Försvann detta vid uppdateringen? Eller kan det vara möjligt att fixa i en senare uppdatering - eller sitter det i mjukvaran? Väljer mellan att köpa Z6 eller A7iii.
Gammal 2019-07-01, 16:15
AWid

interior skrev: Jag har läst på flera ställen att AF är svårhanterad på Z6. Vad handlar det om? Försvann detta vid uppdateringen? Eller kan det vara möjligt att fixa i en senare uppdatering - eller sitter det i mjukvaran? Väljer mellan att köpa Z6 eller A7iii.
Uppdateringen tillförde "ögonfokus" till systemet och bättre/snabbare AF vid dåligt ljus. Det gjordes säkert en del andra smärre justeringar också "av bara farten". Dessutom förbättrades prestanda vid snabb seriebildstagning. Tidigare låstes exponeringen till första bilden vid farter över 9 bps, men så är det inte längre.

När kameran kom för trekvarts år sedan klagade en del "nättyckare" på AF medan andra inte hade några som helst problem. Thom Hogan, en av de få seriösa på nätet enligt minmening, antydde på ett snyggt sätt att "klagarna" nog först skulle lära sig hur AF på Z-modellerna fungerade innan de gav sina tvärsäkra omdömen. Exempelvis dissade "familjen Northrup" kamerans AF rejält medan andra fotografer utan problem fotograferade flygande fågel och annat svårfångat.

Jag har haft Z 6 sedan november förra året. Jag har dessutom ett par DSLR-hus och ett antal objektiv från Nikon. AF fungerar alldeles utmärkt på Z 6 och fokuserar snabbt och väldigt exakt. Men hanteringen är (delvis) annorlunda än hos spegelreflexmodellerna. Så som med mycket annat - man behöver lägga lite energi på att lära sig nya system och få in hanteringen i muskelminnet. Och det är väl en sanning som gäller oavsett vilket system man skaffar sig.

Jag tror faktisk inte det spelar någon roll vilket system man har. Kameror som finns på marknaden i dag är sannolikt i de flesta fall betydligt mer kompetenta än deras ägare:-) Blir bilder oskarpa så beror det nog inte på AF-systemet utan mer troligt på "skötaren", oavsett om det står Nikon, Canon, Sony eller något annat på prylarna.

Så om jag ska ge ett råd - köp Sony om du har Sonygrejer sedan tidigare, Nikon om du har Nikongrejer sedan tidigare eller köp den som känns bäst "i handen" om du inte har något av systemen sedan tidigare och du inte är nöjd ditt nuvarande .

Jag nämnde Thom Hogan tidigare. Hans hemsida om spegellösa kameror finns här.
Gammal 2019-07-01, 16:30
Grelber

interior skrev: Jag har läst på flera ställen att AF är svårhanterad på Z6. Vad handlar det om? Försvann detta vid uppdateringen? Eller kan det vara möjligt att fixa i en senare uppdatering - eller sitter det i mjukvaran? Väljer mellan att köpa Z6 eller A7iii.
Beror nog på vilka prövningar du tänker utsätta den för. För min del (som huvudsakligen fotograferar mode, konserter, porträtt och reportagefoto (mest events och resereportage) kan jag konstatera att Z6 överglänser alla Nikon DSLR jag har haft (från D70 till nuvarande D800) när det gäller AF (den utklassar förstås inte D800 i grenen upplösning). Men den utvärderingen ska ses i ljuset av att jag inte fotograferar riktigt snabba förlopp och att jag (trots tillgång till FTZ-adaptern och en uppsjö F-optik) mest har använt "kit-optiken" 24-70 f/4 som ganska lätt slår den äldre 24-70 f/2.8 på alla punkter utom ljusstyrkan. De F-objektiv som jag främst har provat på Z6 är AF-S 16-35/4 G ED VR, AF-S 70-200/2,8E FL-ED VR och AF-S 70-200/4G ED VR. Främsta anledningen till att det inte har blivit mer plåtat med Z6+F-optik är att det är lite pyssligt att skifta både adapter och optik. Jag skulle gärna ha 2 Z6-hus, eller ännu hellre komplettera med en Z7 (för att inte behöva avstå D800:ans upplösning) med adaptern på den ena hela tiden monterad, men det har jag hittills haft svårt att försvara ekonomiskt. Om du vill ha en second opinion (jag har ingen erfarenhet av SONY:s fotoprylar) finns en del jämförelser med SONY in Thom Hogans mycket omfattande test av Z6 (http://www.sansmirror.com/cameras/ca...ra-review.html).
PS. Jag installerade firmware-uppdateringen innan jag tagit en enda bild med min Z6.
Gammal 2019-07-01, 18:30
interior

Tack båda för svar. Jag tänker gå ifrån Fuji och gå tillbaka till fullformat. Jag är alltså fri att välja märke. Även om Nikon inte har många Z-objektiv, så räcker 50mm och 24-70/4 väldigt långt för mig. Fotograferar mest människor - gatufoto, barnen, porträtt osv.

Det är väl där som gör det lite svårt bestämma sig - verkar som om A7iii har en bra ögonfokus som jag tror att jag skulle få mycket användning av. Annars talar det mesta för Z6. Känns som ett bra pris på den nu också.
Gammal 2019-07-01, 18:38
Staffan Zetterlund

Jag har Z7 o ögonfocusen funkar helt ok tycker jag men Sonyns ska väl vara bättre säger dom.AF funkar väldigt bra i dagsljus men när det blir sämre ljus så är den väl så där tycker jag, men det verkar lika för alla spegellösa.Min förra D850 går den inte jämföra alls med vid dåligt ljus :-( Men annars är jag väldigt nöjd med den :-)
Gammal 2019-07-01, 18:42
AWid

interior skrev: .............................Det är väl där som gör det lite svårt bestämma sig - verkar som om A7iii har en bra ögonfokus som jag tror att jag skulle få mycket användning av. Annars talar det mesta för Z6. Känns som ett bra pris på den nu också.
Som jag skrev tidigare har även Z 6 ögonfokus sedan senaste uppdateringen. Den fungerar utmärkt och jag har svårt att tro att den presterar sämre än Sonys. ( Fast jag har förstås ingen erfarenhet av Sony). Ett tips är att känna på husen i någon fotoaffär. Då kan du ju också se hur ögon-AF fungerar på de två modellerna.
Gammal 2019-07-01, 18:44
AWid

Staffan Zetterlund skrev: Jag har Z7 o ögonfocusen funkar helt ok tycker jag men Sonyns ska väl vara bättre säger dom.AF funkar väldigt bra i dagsljus men när det blir sämre ljus så är den väl så där tycker jag, men det verkar lika för alla spegellösa.Min förra D850 går den inte jämföra alls med vid dåligt ljus :-( Men annars är jag väldigt nöjd med den :-)
Fast AF på Z 6 presterar bättre än Z 7:s vid sämre ljusförhållanden:-)
Gammal 2019-07-01, 19:02
PMD

AWid skrev: Jag har haft Z 6 sedan november förra året. Jag har dessutom ett par DSLR-hus och ett antal objektiv från Nikon. AF fungerar alldeles utmärkt på Z 6 och fokuserar snabbt och väldigt exakt. Men hanteringen är (delvis) annorlunda än hos spegelreflexmodellerna.
Det var just hanteringen, och inte så mycket prestandan, som Dpreview klagade på.

Jag håller nog i stort sett med. Det finns väl ingen bra anledning för Nikon att ha ett så värst annorlunda användargränssnitt för autofokus i de spegelfria kamerorna jämfört med i spegelreflexerna?

Och en en till kort artikel på samma tema.
Gammal 2019-07-01, 19:15
interior

PMD skrev: Det var just hanteringen, och inte så mycket prestandan, som Dpreview klagade på.

Jag håller nog i stort sett med. Det finns väl ingen bra anledning för Nikon att ha ett så värst annorlunda användargränssnitt för autofokus i de spegelfria kamerorna jämfört med i spegelreflexerna?

Och en en till kort artikel på samma tema.
Nu förstår jag vad som är problemet. Men visst borde det gå att fixa med en uppdatering?
Gammal 2019-07-01, 19:30
Bengf

interior skrev: Tack båda för svar. Jag tänker gå ifrån Fuji och gå tillbaka till fullformat. Jag är alltså fri att välja märke. Även om Nikon inte har många Z-objektiv, så räcker 50mm och 24-70/4 väldigt långt för mig. Fotograferar mest människor - gatufoto, barnen, porträtt osv.

Det är väl där som gör det lite svårt bestämma sig - verkar som om A7iii har en bra ögonfokus som jag tror att jag skulle få mycket användning av. Annars talar det mesta för Z6. Känns som ett bra pris på den nu också.

Har du någon möjlighet att läsa Martin Agfors test av Z6 i Fotosidans Magasin, Martin är en av fotosidans främsta experter på just Nikons kameror, bland annat en mycket duktig sportskjutare, Z6 utmärker sig för att vara mycket säker, få missar alltså när flerbilds går i gång enligt honom, han saknar det fina 3D-fokus från D850 och den kamerans mycket lättare hantering av autofokus, denna test är utförd före den nya FW, möjligt att Martin kommer med en komplenterande test av nya FW. A7III utmärker sig för att klara ögonfokus även på relativt långa håll, osäker på om A7III fick det nya Real time fokus som A6400 och A9 har vilket aktiveras direkt när man söker fokus på människa.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:59.

Lastolite HaloCompact