Annons

Se foton på en karta

Produkter
(logga in för att koppla)

Artis

Aktiv medlem
Apple tar inte betald för GPS visning. Klicka på jpeg bilden då öppnas den i Förhandsvisning > CMD+I (Info) då öppnas inforutan om bilden och där finns bl a bGPS koordinater. Klicka på Sök då öppnas platsen i Google Maps.
 

Bilagor

Ventures

Aktiv medlem
Det handlade inte om att någon uppkoppling förfallit utan att Google chock-höjde med 1400% (om det nu stämmer enligt källa) priserna för användandet av deras kart-API.
Ja och då lät Adobe den api som kopplar upp Lightroom mot Google Maps förfalla och skapade en ny till de produkter som uppdateras. Byter du själv ut den mot en egen så fungerar det. De första 200 dollarna per månad behöver man inte betala. // Jörgen[/QUOTE]

Då undrar jag om någon testat att installera egen API enligt instruktionerna i länken? Det lät ju som att det fanns risk för att LR skulle sluta fungera.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det handlade inte om att någon uppkoppling förfallit utan att Google chock-höjde med 1400% (om det nu stämmer enligt källa) priserna för användandet av deras kart-API.
Ja och då lät Adobe den api som kopplar upp Lightroom mot Google Maps förfalla och skapade en ny till de produkter som uppdateras. Byter du själv ut den mot en egen så fungerar det. De första 200 dollarna per månad behöver man inte betala. // Jörgen
[/QUOTE]

En fråga: Funkar det nu med nya Lightroom och Google Maps-visningen och utläggning av GPS-koordinater manuellt på Google Maps kartorna?

Jag tycker det är konstigt att det gnisslat med Adobe och Google och denna typ av funktion när exv. Photo Mechanic som ju tillverkas av en liten skitfirma (Camera Bits) i sammanhanget kan ha funktionen (som f.ö. är toppen).

För de som är intresserad av en helt gratis mycket kompetent viewer som stöder både GPS-mappning på karta och visning och redigering av XMP- och IPTC-metadata, så finns ett väl fungerande stöd även i XnViever MP version 1.4.3 (25 feb 2023). Den stöder f.ö. Geohack, Google Maps, Open Street Map och även Google Earth (men den sistnämnda funkar inte för mig av någon anledning även om det finns ett menyval att välja). Man kan välja att se IPTC, XMP, EXIF och GPS-data och i det sista fallet visas uppenbarligen idag även GPS-koordinaterna på karta.

Carl Seibert har gjort video i två delar över XnView. I övrigt är inte dokumentationen den bästa men annars är själva programmet programmet suveränt och Seibert kallar XnView MP för ett Photo Mechanic Light. Man kan som sagt även sätta både XMP- och IPTC-metadata med det. Prova gärna. Kan även användas till bildspel och att exv. exportera ut både PDF:er med bilder och valda metadatametadata. Utvalda bilders metadata kan även exporteras i exv. tabseparerad text som exv. kan tas in i databaser eller öppnas i Excel, för vidare hantering.


XnView.jpg

När jag testat Open Street Map, så har jag inte blivit särskilt imponerad. Se nedan: Utmappningen är för en bild tagen i Kabul i Afghanistan.

Open Street Map Kabul.jpg

Som ni ser så är texten skriven på pashto i den mån det överhuvudtaget finns någon text. Möjligen kan man få annan text men jag ser inte hur jag ska få till det.

Nedan Google Maps med samma bilddata:
Så om jag får välja så blir det Google och det är även det som är default i XnView.

Google Maps.jpg


XnView funkar dessutom lika suveränt bra ihop med DXO Photolab som Photo Mechanic och jag föredrar faktiskt att använda XnView framför Photo Mechanic om jag bara ska titta på bilder och data, så på så sätt är programmet ett bra komplement till PM Plus och Photolab.

Ett urval från XnView som skickas till Photolab kommer precis som med Photo Mechanic automatisk upp i Photolab och där sparas det som en "External Selection" som sedan när som helst kan aktiveras igen eller göras om till ett "Project". det är lätt att se om data kommer från XnView eller PM då de märks med programmens start ikoner.

External Selection.jpg

Tyvärr så har Photolab inget som helst stöd för kartmappning även om koordinaterna hanteras korrekt i flödena och jag skulle bli förvånad om DXO skulle ge oss det. De har säkert annat som har högre prio än sånt. Jag tycker det vore olyckligt om Google lägger sig som en blöt filt över användarnas möjligheter att dra full nytta av platsdata om man vill använda detta. Det borde ju ligga även i Googles intresse att deras kartdata kan användas av så många som möjligt.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Som ni ser så är texten skriven på pashto i den mån det överhuvudtaget finns någon text. Möjligen kan man få annan text men jag ser inte hur jag ska få till det.
Det går att översätta texten på kartan med hjälp av Google Lens, men det är lite bökigt. Texten på den gröna ytan uppe till vänster, زرنگار پارک, översätts till Zarnagar Park, t.ex., vilket stämmer rätt bra med Google Maps. Transkription är dock inte alltid en exakt vetenskap.

Några få ord (namn) med latinska bokstäver finns dock på Open Street Map-utsnittet du har gjort. Kanske Lite snålt. :)

Med Google Lens måste man välja ett utsnitt (rektangel) med hjälp av musen. Man kan sen låta Google Lens försöka hitta text i den ruta man har gjort och översätta.

Som sagt, lite bökigt, men mycket användbart ibland (inte bara på kartor).

Tillägg: Open Street Map är ett samarbetsprojekt bestående av frivilliga så det är inte omöjligt att Kabulkartan har gjorts av afghaner som har begränsade kunskaper i utrikiska språk.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det går att översätta texten på kartan med hjälp av Google Lens, men det är lite bökigt. Texten på den gröna ytan uppe till vänster, زرنگار پارک, översätts till Zarnagar Park, t.ex., vilket stämmer rätt bra med Google Maps. Transkription är dock inte alltid en exakt vetenskap.

Några få ord (namn) med latinska bokstäver finns dock på Open Street Map-utsnittet du har gjort. Kanske Lite snålt. :)

Med Google Lens måste man välja ett utsnitt (rektangel) med hjälp av musen. Man kan sen låta Google Lens försöka hitta text i den ruta man har gjort och översätta.

Som sagt, lite bökigt, men mycket användbart ibland (inte bara på kartor).

Tillägg: Open Street Map är ett samarbetsprojekt bestående av frivilliga så det är inte omöjligt att Kabulkartan har gjorts av afghaner som har begränsade kunskaper i utrikiska språk.
Tack för info Per! Uppskattas. Ja det är lite knepigt det här med texterna. Även Google Maps är lite dåligt och glest och lutar sig även det på pashto ute i glesbygden.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om du menar Lightroom Classic så är svaret ja.
Det har alltid funkat.
Däremot finns den inte tillgänglig i de gamla versionerna Lightroom 4,5 och 6
Tack för info Tommy! Det är ju annars lite knepigt som detta gnissel jag pekat på om användarna påverkas av tredje part då exv. Google chockhöjer sina priser för exv. Adobe som då försöker parera dessa kostnader.

Det jag undrade var varför Adobe reagerade som de gjorde och de effekter det hotade få för miljontals användare av Adobes produkter om i sammanhanget mindre och säkert mer ekonomiskt sårbara företags produkter såsom Photo Mechanic och XvView MP kunde erbjuda samma typ av funktioner. Jag har inte hört ett ljud om detta kring PM och Xn.
 
Senast ändrad:

thommya

Aktiv medlem
Tack för info Tommy! Det är ju annars lite knepigt som detta gnissel jag pekat på om användarna påverkas av tredje part då exv. Google chockhöjer sina priser för exv. Adobe som då försöker parera dessa kostnader.

Det jag undrade var varför Adobe reagerade som de gjorde och de effekter det hotade få för miljontals användare av Adobes produkter om i sammanhanget mindre och säkert mer ekonomiskt sårbara företags produkter såsom Photo Mechanic och XvView MP kunde erbjuda samma typ av funktioner. Jag har inte hört ett ljud om detta kring PM och Xn.
Det beror ju på att Photo Mechanic och XnView inte använder kartor på samma sätt som i Lightroom Classic. Och i dessa kan du inte i gränssnittet se en Google karta som visar var alla dina bilder tagits.
Photo Mechanic använder det som kallas "Omvänd geokodning" vilket är en funktion när en bild som har GPS-data kopplad till sig, kan leta upp stadsnamn, landsnamn och/eller andra geografiska taggar och infoga namnen i IPTC-metadata för bilden, inget annat.
Du jämför äpplen och päron.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det beror ju på att Photo Mechanic och XnView inte använder kartor på samma sätt som i Lightroom Classic. Och i dessa kan du inte i gränssnittet se en Google karta som visar var alla dina bilder tagits.
Photo Mechanic använder det som kallas "Omvänd geokodning" vilket är en funktion när en bild som har GPS-data kopplad till sig, kan leta upp stadsnamn, landsnamn och/eller andra geografiska taggar och infoga namnen i IPTC-metadata för bilden, inget annat.
Du jämför äpplen och päron.
Nä där är du inte uppdaterad. I PM kan man söka fram rätt område för en ort och sedan sätter man ut markören manuellt i kartan och sparar kordinaterna på valfritt antal bilder. Det går jättesmidigt och effektivt att göra idag. Det går bra att se var en bild är tagen i både PM och XnView. Omvänd geokodning använder jag aldrig då mina bilder aldrig har geodata från mina kameror.

I XnView ser man om bilden har en GPS flagga och då kan man i den nedre panelen klickka på GPS-fliken där, som är ett eget val av metadata bland Exif, IPTC och XMP. Gör man det ligger kartan där för varje bild som visas när man bladar igenom bilderna i huvudgränssnittet. Det funkar väldigt bra och bättre än något annat jag sett inklusive PM. För användare av XnView skulle det heller aldrig bli något större problem om Google skulle spärra Google Maps eftersom det finns fyra alternativa kartkällor att välja mellan. Det har inte ens Adobe kunnat erbjuda vad jag vet och det var väl därförcdenna tråd ursprungligen skapades, eller hur?

PM är optimerat för snabb metadatahantering och XNView för att titta på data. De fyller olika behov även om de i mycket kan göra samma saker. De flesta andra populära viewers som finns på marknaden stöder vare sig XMP, IPTC eller GPS-data i karta. Det är därför jag har XnView och för att det är verkligt snabbt.

XnView kan som sagt dessutom enkelt exportera ut valfritt metadata i tabelform eller i PDF-er. Tabellform för vidare användning i spreadsheets och databaser, kan vara väldigt praktiskt exv. vid migreringar av data. Det är min yttersta livförsäkring idag om allt annat skulle skita sig.

En migrering av exv. XMP är inte svår i sig normalt men idag kan exv. inte Photolab 6, som jag kör, migrera keyword-listor. Om man bara kan få ut alla keywords från bilderna i en lista så är det en baggis att skapa en lista med unika keywords som exv. kan importeras i andra IPTC eller XMP-baserade system. Det problemet finns inte med exv. Lightroom, PM eller Capture One, men väl med DXO Photolab då de väl inte hunnit med det än då ImageLibrary i princip är i version 1.0 i gällande varsion 6.x av Photolab.

Så där kan alltså inte keyword-vokabulärer som använts på bilderna bilder exporteras och det är alltså ett måste vid migrering om inte mottagande program automatiskt kan skapa en keyword -lista vid initiala indexeringen. Det senare kan dock både Capture One och Photolab men den senare kan alltså inte exportera ut själva keyword-listan. Något att tänka på om man vill lämna det programmet.

Photolab kan hantera GPS-data korrekt men saknar helt kartfunktion.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så här ser det ut i XnView om man vill visa GPS-datat på karta i huvudgränssnittet:

1680278869507.png

Tool Tip rutan med beskrivande text aktiveras om man vill när man hovrar över en bild. Vilka IPTC-fält eller XMP-fält man vill visa bestämmer man själv enkelt. Jag visar Headline och Description i XMP. Markerar jag en annan bild så visas positionen direkt för den bilden istället. Man kan välja mellan "Street Map" och "Satellite". Den övre är den förra och den nedre den senare.

Vill jag se en fullskärms bild så går det finfint också:

1680279105813.png

Jag ser inga större skäl att klaga på de möjligheterna när applikationen dessutom är helt gratis - och som sagt kan man välja mellan fyra olika kartkällor. Det fixar inte ens Photo Mechanic.

Jag har inte hittat någon annan viewer som fixar detta samt att även smidigt kunna växla mellan allt från EXIF till XMP och IPTC. För mig är det här en optimal viewer som jag använder mitt metadata.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Vår förra TV (Sony) kunde visa geotaggade bilder på en visserligen grov världskarta. TV:n var inte ens kopplad till internet. Men det funkade och man såg åtminstone vilket land man hade varit i.
 
ANNONS