Annons

Hur strukturera upp bland mina bilder på bra sätt

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Men jag behöver inga sökningar.
Jag går till den mapp där bilderna jag vill åt finns.
Men det kanske ändrar sig i framtiden.
En av de stora begränsningarna med att använda mappar som sökbegrepp är att en bild bara kan sparas i en enda mapp. Vad gör du med bilder som egentligen tillhör flera olika händelser? Det är här keywords i Lightroom har en stor styrka. Bilden kan vara lagrad var som helst (gärna i en datum-mapp eftersom det är otvetydigt och kan automatiseras). Sen kan man en hel hög olika keywords för att göra bilden sökbar på en massa olika sätt.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Men jag behöver inga sökningar.
Jag går till den mapp där bilderna jag vill åt finns.
Men det kanske ändrar sig i framtiden.
Var och en jobbar naturligtvis på sitt eget sätt, men för mig är nyckelorden ovärderliga.

Ett exempel: Jag har ett antal tusen bilder på dottern, och dessa ligger i datummappar. Alla de bilderna har åtminstone dotterns namn som nyckelord. Jag har dessutom några hundra bilder på katter. I datummappar och åtminstone med nyckelordet katt. Jag vet att det bland alla dessa bilder finns ett fåtal där dottern klappar katten. Låt oss säga att jag skulle behöva en av bilderna där hon klappar katten. De bilderna har alltså både dotterns namn och katt som nyckelord. Att leta reda på kattklapparbilderna utan nyckelord vore om inte omöjligt så i alla fall oerhört tidskrävande, men genom sökning på nyckelorden i Lightroom är det gjort på ett fåtal sekunder.

Men, som sagt, jag ska inte tala om vad som är bäst för någon annan.
 

erik.p

Aktiv medlem
Var och en jobbar naturligtvis på sitt eget sätt, men för mig är nyckelorden ovärderliga.

Ett exempel: Jag har ett antal tusen bilder på dottern, och dessa ligger i datummappar. Alla de bilderna har åtminstone dotterns namn som nyckelord. Jag har dessutom några hundra bilder på katter. I datummappar och åtminstone med nyckelordet katt. Jag vet att det bland alla dessa bilder finns ett fåtal där dottern klappar katten. Låt oss säga att jag skulle behöva en av bilderna där hon klappar katten. De bilderna har alltså både dotterns namn och katt som nyckelord. Att leta reda på kattklapparbilderna utan nyckelord vore om inte omöjligt så i alla fall oerhört tidskrävande, men genom sökning på nyckelorden i Lightroom är det gjort på ett fåtal sekunder.

Men, som sagt, jag ska inte tala om vad som är bäst för någon annan.
Jag tänker som du. Tyvärr kan jag inte direkt komma på ett tillfälle när jag "behövt" en kattklapparbild, men jag sover tryggt om natten i vetskap att om det skulle behövas, så kan jag enkelt plocka fram en sådan bild...:)

Var och en gör som han/hon vill, precis som du påpekar.

Den tid vi lägger ner på att ha sökbara fotodatabaser (till tveksam nytta), lägger andra ner på något annat, t.ex fotografera. För mig har det åtminstone varit värt tiden att gå igenom och ordna upp mina bilder.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En av de stora begränsningarna med att använda mappar som sökbegrepp är att en bild bara kan sparas i en enda mapp. Vad gör du med bilder som egentligen tillhör flera olika händelser? Det är här keywords i Lightroom har en stor styrka. Bilden kan vara lagrad var som helst (gärna i en datum-mapp eftersom det är otvetydigt och kan automatiseras). Sen kan man en hel hög olika keywords för att göra bilden sökbar på en massa olika sätt.
Jag söker inte.

Vad menar du med flera händelser?
En vecka i Västervik är en vecka i Västervik. 2013-10-02-västervik_0001 osv
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag söker inte.

Vad menar du med flera händelser?
En vecka i Västervik är en vecka i Västervik. 2013-10-02-västervik_0001 osv
Hur hittar du en bild ifall du inte söker? På ett eller annat sätt söker du nog....

Men veckan i Västervik kanske även råkade inrymma din födelsedag. Och det kan ju vara en händelse man vill ha koll på. Och veckan kanske inte bara hade med födelsedagen att göra, så man kan inte klassa hela veckan som "händelse födelsedag". Och en av dagarna kanske innehöll någon annan sorts händelse som man vill ha koll på. En spännande klippklättrings-kurs kanske, som dessutom inföll på din födelsedag? Och så kanske du är extra intresserad av orkidéer, och du fotade några sådana ett par av dagarna. Och så vidare.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hur hittar du en bild ifall du inte söker? På ett eller annat sätt söker du nog....

Men veckan i Västervik kanske även råkade inrymma din födelsedag. Och det kan ju vara en händelse man vill ha koll på. Och veckan kanske inte bara hade med födelsedagen att göra, så man kan inte klassa hela veckan som "händelse födelsedag". Och en av dagarna kanske innehöll någon annan sorts händelse som man vill ha koll på. En spännande klippklättrings-kurs kanske, som dessutom inföll på din födelsedag? Och så kanske du är extra intresserad av orkidéer, och du fotade några sådana ett par av dagarna. Och så vidare.
ha ha ha
Vilka bekymmer ni har.
Jag vet när jag fyller år ;)
Det är bara att gå till den mappen som har dem bilderna.
Visst händer det att jag får leta runt efter en specifik bild. Men sökord har aldrig vart lösningen i dem fallen.
 

Falumas

Aktiv medlem
Problemet med nyckelord är att dom inte skriver in sig själva. Gör man ett blogginlägg, alternativt publicerar några bilder någonstans håller jag med om att nyckelord är viktiga, men när jag kommer hem och tankar in 40GB bilder så finns det inte en chans i världen att jag orkar lägga in nyckelord på dom.

Nyckelord har aldrig varit svaret för mig utan en bra struktur med bibiliotek har alltid varit bäst för mig.

/Karl
 

iSolen.se

Guest
Problemet med nyckelord är att dom inte skriver in sig själva. Gör man ett blogginlägg, alternativt publicerar några bilder någonstans håller jag med om att nyckelord är viktiga, men när jag kommer hem och tankar in 40GB bilder så finns det inte en chans i världen att jag orkar lägga in nyckelord på dom.

Nyckelord har aldrig varit svaret för mig utan en bra struktur med bibiliotek har alltid varit bäst för mig.

/Karl
Nyckelord lägger jag bara in för de bilder jag använder.
 

AFJ

Aktiv medlem
ha ha ha
Vilka bekymmer ni har.
Jag vet när jag fyller år ;)
Det är bara att gå till den mappen som har dem bilderna.
Visst händer det att jag får leta runt efter en specifik bild. Men sökord har aldrig vart lösningen i dem fallen.
Keywords tycker jag är en väsentlig del av ekvationen om man vill skapa ordning bland sina filer. Visst, har man perfekt minne och inte så mycket bilder så klarar man sig utan men det finns massor av tillfällen när det är bra.

Någon som jag själv finner väldigt användbart är om man sätter keywords som "längtan", "kyla", "fart", "stor", "liten". Det kan vara väldigt bra om man någon gång vill använda sina bilder till att illustrera något speciellt. För att klara den typen av sökningar utan keywords måste man ha rusktigt bra minne och koll över sina bilder.

Kyewords är också utmärkt om man i Lightroom vill göra "smart collections" - då kan man skapa samlingar av bilder som uppdateras automatiskt. Ta t ex kattbilder, det spelar sällan någon roll vilket datum de är tagna och det kan ofta vara svårt att veta när de togs. Genom att sätta nyckelordet "Katt" och använda "star-rating" kan man enkelt skapa en samling där villkoret är nyckelordet Katt och minst 4 stjärnor och vips har man automatiskt alla sina bästa kattbilder lätt tillgängliga. Detta är också väldigt svårt att uppnå med traditionella metoder.

Enda nackdelen med keywords är att det kan vara lite jobbigt att sätta dem.


Nåväl, nu handlade den här tråden mest om hur man bringar ordning och reda i en "kaotisk" samling av gamla bilder och då tycker jag det bästa är att få dem i en kronologisk grundordning och till det är Lightroom utmärkt.


När man väl har lyckats med det, då är det dags att ta sig an finliret - tycker jag.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Någon som jag själv finner väldigt användbart är om man sätter keywords som "längtan", "kyla", "fart", "stor", "liten". Det kan vara väldigt bra om man någon gång vill använda sina bilder till att illustrera något speciellt. För att klara den typen av sökningar utan keywords måste man ha rusktigt bra minne och koll över sina bilder.

Enda nackdelen med keywords är att det kan vara lite jobbigt att sätta dem.
ha ha ha prova googlesöka på adjektiv..... lr "bara" adjektiv på a....

Amen!

O det är inte det minsta illa ment.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det mesta har kanske redan sagts. Så kanske blir mitt lilla inlägg bara en summering av best practise.
Den förmodligen bästa och enklaste strukturen på mappar är att ha år-må-dag.
När detta året börjar närma sitt slut kommer jag skapa en mapp som heter År 2014.
I den skapar jag tolv mappar som heter 201401, 201402, 21403 osv.
Sedan tömmer minneskorten från olika kameror behöver jag bara peka på rätt månad.
Alla kameror jag har kan skapa mappar för bilder som är 20140101. Alla kommer också lägga till bilder i rätt mapp om en sådan mapp redan finns.
NU finns en grundstruktur som hjälper när man måste flytta bilder.
Låt oss säga att jag glömde peka på mappen Oktober importerade bilder försa gången i Oktober.
Jag får alltså 20131001,20131002 och 20131003 liggande i September 2013.
Dra helt enkelt dessa 3 mappar till Oktober inifrån LR och problemet är löst.
Detta är inte nödvändigt man skulle kunna tömma alla bilder i en mapp som heter Mina bilder.
Fast denna struktur har visat sig vettig om man t.ex tar bort alla bilder ur en viss dag eftersom de alla bara var testfiler och inget att spara på. då kan man också gå tillbaka till finder och ta bort mappen.
Resten sköter man med metadata inifrån LR. Låt oss säga jag plåtar ett bröllop på förmiddagen och ett dop på eftermiddagen.
Då kan jag använda label i metadata exif och kalla alla bilder från förmiddagen för Bröllop och alla från eftermiddagen Dop. Title och caption fyller ungefär samma funktion.
Keywords är samma sak. Om jag har ett keyword som heter Bröllop och ett annat som heter Dop och taggat mina bilder rätt kan jag använda dessa för att göra ett urval från alla bilder tagna den dagen. Mänaden eller året eller för alla bilder jag har i databasen.
Så att försöka skapa en struktur genom att benämna mappar och bilder är verkligen bortkastad tid.
Det går mycket enklare att göra i Lightroom.

Säg att du skall göra ett bildspel över den som just fyllt 50. Han råkar heta Kent Kula. Om du nu har skött dig så har du lagt in Kent Kula som keyword på alla bilder där han finns med.
Du kan då söka fram alla bilder du har av honom på ett par sekunder. Sedan är det bara att välja ut vad du vill ha med i ett bildspel om Kent Kulas dramatiska liv.
Försök inte få Explorer i PC eller Finder för Mac att hantera något de aldrig var tänkta för.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det finns några stycken adjektiv...
So what?

Det finns ju i princip obegränsat med keywords. Varför skulle det göra dem mindre användbara?

Eftersom jag kan gruppera mina keywords så är det också enkelt att se vilka jag använt mig av. Jag skulle alltså kunna ha en grupp som heter "känslor". Om jag sedan vill ha en bild där någon ser arg ut så kan jag gå in i hierarkin under känslor. Då kanske jag inte hittar "arg" men jag hittar "förbannad" och "ilsken" och vips så hittar jag ett par bilder som kan passa.

Om du inte tycker nyckelord är användbart och inte förstått hur fantastiskt bra Lightroom är på att organisera bilder så är det fine för mig men varför ifrågasätta de som har förstått hur bra det kan vara?

Eller har jag återigen missförstått vad du menar?
 

AFJ

Aktiv medlem
När detta året börjar närma sitt slut kommer jag skapa en mapp som heter År 2014.
I den skapar jag tolv mappar som heter 201401, 201402, 21403 osv.
Sedan tömmer minneskorten från olika kameror behöver jag bara peka på rätt månad.
Detta kan ju Lightroom göra automatisk åt dig - väldigt bekvämt och extra bekvämt när man som TS har många gamla bilder som inte är organiserade och som kanske har okänt datum.

Eller?
 
ANNONS