Annons

Teleobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

96majste

Ny medlem
Jag är en så kallad amatörfotograf och är nu ute efter en kamera. Funderar på en Nikon D5100. Ska till Sydafrika i vinter och har blivit tipsad om ett teleobjektiv. Vilket är tillräckligt bra men ligger ändå under 5000 lappen?
 

j2^

Aktiv medlem
Jag är en så kallad amatörfotograf och är nu ute efter en kamera. Funderar på en Nikon D5100. Ska till Sydafrika i vinter och har blivit tipsad om ett teleobjektiv. Vilket är tillräckligt bra men ligger ändå under 5000 lappen?
Tillräckligt bra för _vaddå_?

Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED är prisvärt, men inte särskilt ljusstarkt.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Vad var det för telebobjektiv du blev tipsad om? Och vad har du tänkt att fota? Teleobjektiv funkar inte alltid så bra vid landskapsfoto varför du också bör ha ett med kortare brännvidd. Här är Nikon 18-105mm ett bra allround alternativ, som kanske är tillräckligt mkt "tele" också...
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag är en så kallad amatörfotograf och är nu ute efter en kamera. Funderar på en Nikon D5100. Ska till Sydafrika i vinter och har blivit tipsad om ett teleobjektiv. Vilket är tillräckligt bra men ligger ändå under 5000 lappen?
Hej!

Som du kanske märker på de tidigare svaren så går din fråga att tolka på lite olika sätt och det gör det lite svårt att komma med ett riktigt tydligt svar :)

Men, ett försök till svar:

Om du vill ha ett teleobjektiv under 5000 som är riktigt bra vad gäller bildkvalitet så skulle till exempel gamla AF 180/2,8 eller en gammal AF 80-200/2,8 skjutzoom vara bra. Bägge går att få under 5000 kronor. Men, och ett stort sådant, ingen av dem ger autofokus med en D5100, bägge bygger på att det sitter en autofokusmotor i kameran (de flesta moderna objektiv har istället en egen inbyggd fokusmotor och heter då "AF-S"). För att få autofokus med äldre AF-objektiv (alltså de som heter AF och inte AF-S) måste du till exempel skaffa en D7000 eller en D90 (som bägge har fokusmotor i kameran) istället för en D5100.

Vill du ha ett teleobjektiv under 5000 som ger autofokus med en D5100 så är nog AF-S 70-300 VR det klassiska tipset - bra bildkvalitet, flexibelt och inte så tungt. Flexibelt och smidigt att ha med på en resa. Ett billigare alternativ är Nikons AF-S DX 55-300 VR och det riktigt billiga är AF-S DX 55-200 VR. Skillnaden? Tja, inget av dem är dåligt, men man får ungefär vad man betalar för - 70-300 är den bästa av dem även om skillnaden inte är så dramatisk.

Ett helt annat och dyrare tips är en Nikon AF-S 28-300 VR. Det kostar närmare 8000 kronor, men då får du ett ännu mer flexibelt objektiv som går hela vägen ned till 28 mm vilket blir lite svag vidvinkel på en D5100. Jag använde ett sådant objektiv under en rundresa i Peru i vintras - smidigt och riktigt bra. Annars skulle man kunna tänka sig AF-S DX 18-200 VR, det är et i stort sett bra objektiv, men är ärligt talat rätt trist just på långa brännvidder (området 150-200 mm) vilket kanske inte gör det så lämpligt för din del.
 

Olle

Aktiv medlem
Maja, du lär säkert behöva något mer än tele, så mina förslag är att antingen köpa ett objektiv med stort zoomomfång som t ex 18-105 mm eller 18-200 mm som föreslagits eller två objektiv, t ex:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=niD510018200
eller om du tänkt att åka på safari för att fota vilda djur och vill ha ännu längre brännvidd:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=niD510018300
I det första paketet får du objektiven för 2900:- mer än vad endast huset kostar medan det andra kostar 3600:- mer. Långt under din budget alltså.

Om sen de här paketen är tillräckligt bra för dina krav kan jag förstås inte veta.

Olle
 

96majste

Ny medlem
Tack så mycket för alla svar. Som ni skrev är det en väldigt ospecificerad fråga. Men utan mycket kunskap om detta har jag inte mycket att fråga :)
 

96majste

Ny medlem
Vad var det för telebobjektiv du blev tipsad om? Och vad har du tänkt att fota? Teleobjektiv funkar inte alltid så bra vid landskapsfoto varför du också bör ha ett med kortare brännvidd. Här är Nikon 18-105mm ett bra allround alternativ, som kanske är tillräckligt mkt "tele" också...
Som sagt ska jag till Sydafrika och såklart på djursafari. Men jag vill kunna använd objektivet även på hemmaplan och fota.
 

Bostrom1

Aktiv medlem
Jag kan nog instämma att 70-300 är det bästa för din budget, men jag kan rekommendera att söka efter dessa två begagnade först:

Tamron 70-200mm f/2.8
Sigma 70-200mm f/2.8

Hittar du något av dessa begagnade borde dom gå på runt 5000 och då får du ett grymt och ljusstarkt objektiv.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Som sagt ska jag till Sydafrika och såklart på djursafari. Men jag vill kunna använd objektivet även på hemmaplan och fota.
Precis som många redan skrivit är det viktigaste att du har en vettigt normalzoom till din kamera. Vad jag förstår brukar D5100 säljas i paket med 18-55 eller 18-105.

Men ska du på safari vill du dessutom ha en telezoom med ganska lång brännvidd. Även 200 mm kommer att kännas kort ute på savannen. Själv använder jag ett 100-400 (till Canon) på safari och det funkar bra, även om också det ibland känns för kort. Tyvärr har jag inte riktigt koll på vad det finns för liknande alternativ för Nikon.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Eftersom du inte har AF motor i huset, så se upp att du inte köper ett objektiv som saknar motor.

Som alla andra så är valet 70-300VR, behöver du mer så skulle jag välja Sigma 120-400, men det är tyngre så jag tror det är bättre att du tar Nikkor och i så fall beskär lite istället.

Inte dumt heller att ta med något ljusstarkare objektiv så kanske ett 35/1.8
 

Kiboko

Aktiv medlem
ANNONS