Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon ED AF-S Nikkor 500mm 1:4 D II eller Nikon Nikkor 500mm f4 D ED AF-i

Produkter
(logga in för att koppla)

fpalsson

Ny medlem
Hej,

Jag står och väger mellan två stycken 500mm objektiv och har svårt att bestämma vilken som skulle fungera bäst och om det är värt de extra pengarna för att skaffa en AF-S II. Jag hade tänkt använda linsen för att ta mess djur och fågelbilder och möjligen lite sport. Jag hade tänkt använda den tillsammans med min D300 samt D800.

Objektiven som jag står och väljer mellan är båda begagnade.

1. Nikon Nikkor 500mm f4 D ED AF-i
Priset ligger på $3099 för denna men den har en prick med mögel på andra elementet som dock inte påverkar bildkvaliten så jag hoppas kunna lämna in den för rengöring.

2. Nikon ED AF-S Nikkor 500mm 1:4 D II
Då den ursprungliga vinnaren av denna auktionen inte har kunnat betala så kan jag köpa den för $5001.

Jag undrar om jag som hobbyfotograf kommer att märka någon större skillnad mellan dessa två objektiven dvs om det är värt att lägga $1902 mer för AF-S II? Jag vet om att autofokusen är snabbare på den AF-S II än på AF-I men är autofokusen tillräckligt snabb för att kunna ta bilder på flyggande fåglar?

Tacksam att få höra om någon har erfarenhet av dessa objektiven samt hur ni resonerar i valet mellan dessa.

Mvh
Fredrik
 

frwe

Aktiv medlem
För flygande fågel gäller i regel att fota på frihand och då är ju VR mycket värt. För några år sedan var jag på gång att köpa 500/4 VRII men blev övertalad att välja 300/2,8 VRII i stället och det ångrar jag inte. För flygande fågel är det betydligt mer lätthanterligt och med en D800 kan man beskära bilden ganska mycket och vinna litet brännvidd på det sättet.

300at fungerar också mycket fint tillsammans med Nikons telekonvertrar och då använder jag 1,4 och 2,0 (båda de senaste) mest. Skärpeförlusten är minimal och AF fortfarande hyfsat snabb. Nu har jag alltså 300/2,8, 420/4 och 600/5,6 allt efter behov. Det är inga större problem att köra med 300at + 2,0 konvertern på frihand om ljuset bara räcker till.

Kikar du in bland mina fågelbilder är det mesta från de senaste åren tagna med olika kombinationer av ovannämnda.

Är du ändå säker på att du vill ha 500at så tycker jag VR är mycket värt.

/Frode
 

fpalsson

Ny medlem
Tack för ditt svar Frode. Tyvärr så är det inte VR på AF-S II utan det är varianten precis innan VR som tillverkades 2006 - 2007. Jag valde mellan 400, 500 och 600mm när jag skulle bestämma mig för ett teleobjektiv men föll för 500mm då jag kommer att behöva gå runt med det en del samt även resa med det så vikten hade betydelse.Bränviden hade också betydelse då min sambo gärna fotar fåglar av model mindre men det är klart att en 300mm med 2,0 teleconverter kan vara ett intressant alternativ.

/Fredrik
 
ANNONS