Annons

Vidvinkel / fisheye till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

olind

Aktiv medlem
Jag har kört med ett Sigma 10-20mm / f4-5.6 på en Canon 550d några år och även om det funkar fint så har jag aldrig kommit helt överens med det. Jag har fått för mig att tycker skärpa och färger blir lite tråkiga (jämfört med mina andra fasta Canon-glas).

Vad finns det egentligen för vidvinklar eller fisheye (runt 10/15 mm) för Canon? Jag har hellre en fast än en zoom. Jag tar gärna tips för både FF och crop för vem vet nån gång kanske det är byta-hus-dags även här.
 

Cristal

Medlem
Jag har kört med ett Sigma 10-20mm / f4-5.6 på en Canon 550d några år och även om det funkar fint så har jag aldrig kommit helt överens med det. Jag har fått för mig att tycker skärpa och färger blir lite tråkiga (jämfört med mina andra fasta Canon-glas).

Vad finns det egentligen för vidvinklar eller fisheye (runt 10/15 mm) för Canon? Jag har hellre en fast än en zoom. Jag tar gärna tips för både FF och crop för vem vet nån gång kanske det är byta-hus-dags även här.
Jag skulle rekommendera Sigma 15mm 2.8EX. Ett riktigt prisvärt och roligt objektiv.
Skärpan sitter där den skall varje gång och den har en skön bokeh.
Litet och smidigt och klart en bördig utmanare till Canons egna, fast med en mindre prislapp :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag antar att du vet vad som finns i Canons sortiment?`
EF 8-15 mm f/4L fisheye USM finns idag. Rolig men kostar förstås en del.
EF 15 mm f/2,8 fisheye kan fortfarande finnas, men är ersatt av den första. Billigare, inte lika kul.
EF 14 mm f/2,8L II USM Raktecknande. Rätt bra. Pris därefter.
EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM Passar bara APS-C. Bildvinkel motsvarande 16-35 mm på fullformat.
 

hw-tph

Aktiv medlem
För ultravidvinkel, där autofokus sällan gör mycket nytta, kan man gärna kika på Samyang/Rokinon-objektiven. De är extremt prisvärda och levererar väldigt bra optik till väldigt bra pris. 8mm f/3.5 fisheye, 10mm f/2.8 rättecknande, 14mm f/2.8, 16mm f/2.0...

Jag har inte själv använt alla men de Samyang-objektiv jag har använt har alla imponerat med sin fina optik.
 

olind

Aktiv medlem
Jag har också testat ett Samyang 8mm fisheye och de va absolut fint. Men vist får man inte ens af-confirm på den rackarn?
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har också provat Samyang. Det var ett jädra pilleri att få rätt exponering, tyckte jag.
Återgick snart till Canon EF igen.
 

Iore117

Aktiv medlem
Jag har Sigmas 8-16, och den tycker jag har fantastiskt bra skärpa och färger. Först ASP-objektivet jag riktigt blev vän med. (Så därefter köpte jag 18-35 för att få en normalzoom, och den tycker jag nästa ännu bättre om, tack vare sin höga ljusstyrka).
 
ANNONS