Annons

Sigma DC på 24x36, skadligt för kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

me76

Medlem
Hej,

Jag har ett äldre Sigmaobjektiv som jag använde till min gamla APS-C kamera. Det är ett DC-objektiv så det ska ju egentligen inte fungera på min nuvarande 24x36-sensor, men bortsett från trolig vinjettering och andra eventuella brister i bilden, finns det några risker med att använda objektivet?

Jag tänker på om det finns risker att man skadar elektroniken i kamerahuset för att de inte är gjorda för varandra (AF, HSM, sensorstorlek, etc), och vice versa med objektivet?

Annars fungerar ju det (30mm) om man beskär bilden lite kraftigare i LR.

Det handlar om ett Sigma EX 30mm f/1,4 DC HSM och en Canon 5D mkII

Mvh / Martin
 

jennybalsta

Aktiv medlem
Hej,

Jag har ett äldre Sigmaobjektiv som jag använde till min gamla APS-C kamera. Det är ett DC-objektiv så det ska ju egentligen inte fungera på min nuvarande 24x36-sensor, men bortsett från trolig vinjettering och andra eventuella brister i bilden, finns det några risker med att använda objektivet?

Jag tänker på om det finns risker att man skadar elektroniken i kamerahuset för att de inte är gjorda för varandra (AF, HSM, sensorstorlek, etc), och vice versa med objektivet?

Annars fungerar ju det (30mm) om man beskär bilden lite kraftigare i LR.

Det handlar om ett Sigma EX 30mm f/1,4 DC HSM och en Canon 5D mkII

Mvh / Martin
Jag har provat det på en Canon 5dmk3 och det fungerar men blir en enorm vinjettering.
 

me76

Medlem
Ok, tack för det. Och det är bara bilden som så att säga påverkas, i övrigt är de kompatibla?
Mest orolig för att bringa skada på kamerahuset/sensorn... :)

Jag tänkte i så fall ha det som en nödlösning medan mitt 24-70 är på reparation. Medveten om vinjettering kan jag backa ett par meter och croppa bilden. Inte optimalt, men jag slipper köpa ett nödlösningsobjektiv för 1-3000:-.

//Martin
 

revox

Aktiv medlem
Jag har läst att vissa objektiv gjorda för crop-sensor kan ta i spegeln på kamerahus med 24*36-sensor, men jag vet inte säkert och jag vet inte vilka objektiv...
 

me76

Medlem
Jo, det känner jag igen. Det är väl Canons egna EF-S vars fattning sticker in längre i huset.
 

apersson850

Aktiv medlem
Canons egna EF-S orsakar inga skador på ett hus med större sensor än APS-C. I och med att Canon just tog ut svängarna lite mer, och faktiskt utnyttjar det faktum att man kan låta bakänden på ett EF-S objektiv titta in lite längre in i kameran, så passade de också på att göra bajonettfattningen på EF-S objektivet på ett sådant sätt att den inte passar på ett hus som bara kan ta EF-objektiv. Alltså märker du redan innan något gått sönder att det inte passar, för det går helt enkelt inte att montera ett EF-S objektiv på en Canonkamera där det inte passar.
 

me76

Medlem
kostnadsförslag...

Så fick jag kostnadsförslaget.
8297 kr.
Det inkluderar utbyte av hus (delar) zoomsystem. Justering linssystem AF system.
Försäkringsbolaget tar allt utom självrisken på 1100 kr. En otrolig lättnad. Dessutom en snabb handläggning. Tack IF!
 
ANNONS