Annons

Byta kamera från Canon 60D till X100s?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotografMB

Avslutat medlemskap
Behöver lite råd, har för nuvarande en Canon 60D med tre objektiv men har nu börjat tröttna på att kånka på all utrustning när man ska ut och fota, funderar därför på att byta till en Fuji X100s eftersom jag har allt mer börjat fastna för gatufotografering, så ja, vad tror ni om den funderingen? Slår X100s 60´D bild kvalitet´s mässigt? Och hur stor skillnad är det på auto-fokusen?
 

Thomas-T

Aktiv medlem
Om bilderna blir bättre med X100s kan jag inte svara på men har själv gjort liknande byte får något år sedan. Släpade alltid runt på en Canon 5d + linser men har numera en Leica M9 + linser.

Otroligt mycket smidigare och framför allt lättare, vilket gör att jag tar med mig kameran mer, fotar mer osv. Har kvar Canon kameran som jag använder till exempelvis lite mer actionfoto (som Leican kanske inte är i topp på).

Klart lyckat byte för min del!

/Thomas



_______________
http://www.tanisawa.se
 

Yonazarith

Aktiv medlem
X100 är riktigt trevlig med sin 35mm (motsvarande) lins på f/2, bra sensor och inbyggt 3x ND-filter.

Autofokusen har blivit bättre och bättre, dels att X100s är bättre än X100 och dels med ny firmware vill jag minnas. Själv körde jag dock alltid på manuell fokus och använde AE-knappen för att fokusera (dvs autofokus på egen knapp, inte på utlösaren), vilket funkar bra, speciellt om du kör något mindre bländare än f/2...

Värt att byta? Små kameror är bara fördelar i mitt tycke. Lika bra bilder? Det är ju en finfin sensor i X100, minst lika bra som flertalet DSLR på marknaden. Kan någon annan än du fatta beslutet? Nej... :p Om du inte känner någon som har en som du kan testa så ta dig till en butik och kläm och känn lite. :)
 

andholmen

Aktiv medlem
Behöver lite råd, har för nuvarande en Canon 60D med tre objektiv men har nu börjat tröttna på att kånka på all utrustning när man ska ut och fota, funderar därför på att byta till en Fuji X100s eftersom jag har allt mer börjat fastna för gatufotografering, så ja, vad tror ni om den funderingen? Slår X100s 60´D bild kvalitet´s mässigt? Och hur stor skillnad är det på auto-fokusen?
Hej Mikael

Det här borde vara läsvärt för dig.

http://grundstensfotoblogg.blogg.se/2013/june/lattviksfotografering-och-de-sma-kamerornas-era-2.html

Har liknande tankar som du! men behåller 60D för till längre brännvidder.

Mvh
Anders
 

hbengtsson

Aktiv medlem
X100

Har själv en X100 som smidig "gatu / ta med sig utan att fundera" kamera. Och är sjukt nöjd med både kameran i sin helhet och dom fantastiskt trevliga bildfilerna den skapar. Med senaste firmware är den både rapp och konsekvent i sin autofokus. Den prisas ofta för sina fina jpegar och visst är dom bättre än genomsnittet men det finns mycket mer av det goda i råfilerna.

Jämfört med 60D? Har inte testat den men kört D700, 5D, 5D2 och 1DX. Kör för närvarande 5D3:eek:r och 1Ds3 på jobb.... Den lilla Fujin ger klart "trevligast" filer av dom alla. Inte tekniskt bäst men trevligast...vilket betyder massor och något som alltför sällan uppmärksammas i tester.
 
Har precis sålt min Canon 7D för en x100s och är så nöjd med det beslutet. 7D:an är en jättebra kamera och jag gillar den verkligen, men den är så stor och tung att dra med sig. Nu när jag efter ca en vecka lärt mig fujin och anpassat den efter mina behov är jag helt fast, vilken kamera!

Tycker definitivt att du ska byta om du känner så som jag själv också gjorde. =)
 
ANNONS