Annons

Batteriet laddas ur väldigt snabbt (LP-E6)

Produkter
(logga in för att koppla)

Osquar

Aktiv medlem
Well, det finns faktiskt en förklaring till varför originalprylar generellt är dyrare en "pirat-dito"... Canons, Nikons m.fl prissättning är ju inte direkt tagna ur luften utan är förankrade i alla de kostnader som ligger bakom produktens tillkomst. Uttrycket "man får vad man betalar för" är heller inte taget ur luften....

Ursäkta att inlägget kanske inte direkt var ett svar på trådskaparens ursprungliga fråga.

Fridens
Oscar
 

EOS500D

Aktiv medlem
Bra info, tack! Om jag köper ett batteri som är avsett för 60D så bör det per automatik fungera i den laddaren som jag fick med ? Tänkte om det finns nyare version av batteri som inte harmoniserar med en gammal laddare.

Om det skulle visa sig att något är fel med kameran, vad brukar det då vara och är det något som går att åtgärda ? Är det kameran har jag blivit blåst.

Får hoppas att det blir bra med ett nytt batteri. Ska försöka köpa i idag och prova fota lite ikväll.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Nu laddade upp batteriet tills gröna lampan lyste. Sedan tog jag och satte i batteriet i kameran. Kollade direkt hur mycket batterinivån var då. Det stod 100 procent. Kollade sedan i Canon EOS Info med hjälp av USB-kabeln. Då stod det 80 procent. Märkligt att de inte överensstämmer.
Jag hade ett relativt nytt Canonbatteri som plötsligt dog på det sättet du beskriver.Garantin gav mig ett nytt.

Att köpa piratbatterier är ofta en falsk besparing eftersom de ofta ger kortare batteritid och tål färre laddningcykler innan de blir dåliga. Dock har jag goda erfarenheter av tyska Patona, som man kan köpa på eBay.

Min lösning är oftast att ha två originalbatterier i batterigreppet och två Patona som backup. Det är en kostnadseffektiv lösning för att undvika batteritorsk i alla lägen.
 

EOS500D

Aktiv medlem
Det anges ju hur batteriets status är om du kollar batteriet i kamerans meny, tre lägen, är den på rött är det dags att byta
Nu har jag kollat detta. Konstigt nog står det på två gröna. Nu börjar jag fundera på om det inte är kameran som strular ?

Köpte ett nytt Hama-batteri idag och slängde i nyladdat. Tog några bilder med batteriet tills det var nere på 97 procent. Stängde då av kameran och satte på den efter några sekunders mellanrum. Då låg det på 90 procent. Stängde av kameran igen och satte på, då stod det på 100 procent. Märkligt! Tog runt 50 bilder och tryckte runt lite i menyerna i ca 10-15 minuter med det nya batteriet och då var det 97 procent kvar.

Känns tråkigt att skriva, men nu bör det inte vara fel på batterierna. Får se om jag får prova kameran lite mer i helgen och se om det bara är sopor.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Men det nya batteriet laddar ju inte ur. Det är inte ovanligt att få olika urläsningar när man stänger av och sätter på kameran, och piratbatterier är sämre på att kommunicera med kameran.

Det är nog inget fel på kameran, utan batteriorienterat,

Det är ingefär samma sak som hjärtrytmen. Om du börjar räkna hjärtslag tror du plötsligt att du har arytmi, trots att hjärtat slår precis som vanligt när du inte lyssnar.

Med andra ord, don't worry be happy ;)
 

EOS500D

Aktiv medlem
Men det nya batteriet laddar ju inte ur. Det är inte ovanligt att få olika urläsningar när man stänger av och sätter på kameran, och piratbatterier är sämre på att kommunicera med kameran.

Det är nog inget fel på kameran, utan batteriorienterat,

Det är ingefär samma sak som hjärtrytmen. Om du börjar räkna hjärtslag tror du plötsligt att du har arytmi, trots att hjärtat slår precis som vanligt när du inte lyssnar.

Med andra ord, don't worry be happy ;)
Det kanske är som du säger, hoppas i alla fall på det. Återkommer säkert om jag fått prova foto en del i helgen.
 

VisualD

Aktiv medlem
För att klargöra lite om hur batterier fungerar. Speciarna på pirtbatterierna är ofta satta lite slumpat så 7,2-7,4V är sak samma i sammanhanget. mAh säger hur mycket kapacitet batteriet har, ju höggre desto längre räcker det, men lita aldrig på att det som står på billigbatterierna stämmer, oftast är siffran rejält överdriven.
 

EOS500D

Aktiv medlem
Ok!

Köpt ju det nya piratbatteriet och har använt kameran lite förra helgen och tog 211 bilder och har 46 procent kvar nu. Den laddar inte ur sig och allt fungerar som det ska, vad det verkar. Var dessutom lite kallt och kameran fick jobba för att ta vissa bilder. Detta bör väl vara normalt ?

En annan fråga som dykt upp. Har fått några små fläckar på själva spegeln inne i kameran. Detta ska gå att göra rent. Bilden visar dessa fläckar och det ser tråkigt när det är ljusa bilder. Kan jag själv ta bort dessa med något rengöringskit eller måste jag lämna bort kameran ? Hur mycket kostar det i såna fall ? Har detta problem på båda mina kameror.

Tacksam för svar!
 

hne

Aktiv medlem
400 bilder per laddning när det är kallt är inte onormalt.
Om smutsen syns i bild sitter den på sensorn, inte på spegeln. Den mesta smutsen brukar gå att blåsa bort med en filterförsedd gummituta. Du kan få betala en femhundring för en rengöring.
 

EOS500D

Aktiv medlem
400 bilder per laddning när det är kallt är inte onormalt.
Om smutsen syns i bild sitter den på sensorn, inte på spegeln. Den mesta smutsen brukar gå att blåsa bort med en filterförsedd gummituta. Du kan få betala en femhundring för en rengöring.
Så sensorrengöringen som kameran gör själv kan inte ta bort detta ? Är det 500 kr per kamera för rengöring ? Detta går alltså inte att göra själv ?
 

hne

Aktiv medlem
Jag antog att du redan provat kamerans sensorskakningsfunktion. Håll kameran så objektivet pekar neråt när du gör det så flyttar inte smutsen bara runt på sensorn.

Om du inte kan blåsa bort smutsen med gummituta heller kan du köpa sensorrengöringskit. Är väl ungefär som fönsterputs, antingen med skrapa eller ungefär en tops. Viss försiktighet behövs för att inte sabba sensorn (elektronik + fukt = dåligt) eller repa filterstacken framför sensorn. Ett sådant kit kostar ungefär hälften av vad det kostar att låta någon med vana göra det.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag antog att du redan provat kamerans sensorskakningsfunktion. Håll kameran så objektivet pekar neråt när du gör det så flyttar inte smutsen bara runt på sensorn.

Om du inte kan blåsa bort smutsen med gummituta heller kan du köpa sensorrengöringskit. Är väl ungefär som fönsterputs, antingen med skrapa eller ungefär en tops. Viss försiktighet behövs för att inte sabba sensorn (elektronik + fukt = dåligt) eller repa filterstacken framför sensorn. Ett sådant kit kostar ungefär hälften av vad det kostar att låta någon med vana göra det.
Dat är inte som föntserputs. Den kanske bästa och en av de första som fanns var Eclipse. Den består av 100% ren metanol. Dunstar därför mycket snabbt.
Sensorn har en glasskiva framför som är tätad med o-ring. Sedan skall man ha någon droppe på svabben. Har gjort detta själv med en mängd kameror under snart 15 år.
Ännu ingen sensor repad eller andra problem.
Det gäller att blåsa ren först så man inte har har smuts som sandkorn eller dyligt som kan repa.
Sedan behövs det också nästan inget tryck alls när man gör ren sensorns glasskiva.
 

hne

Aktiv medlem
Precis. Fönsterputs är också fettlösande vätska som dunstar snabbt utan att lämna rester. Nogrannhet och försiktighet tar man sig långt med.
 

hne

Aktiv medlem
Jag menade alltså inte att man ska spraya fönsterputs i kameran, bara att hela rengöringsproceduren är ungefär liknande att putsa ett fönster och att rengöringsmedlen beter sig liknande. Dessutom är det smutsigt glas som ska göras rent i båda fallen.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Använt inte fönsterputs för Guds skull. De innehåller annat som inte dunstar bort och fastnar på glas. Det ska vara rena kemikalier. Metanol är starkt oxiderande och giftigt. Isopropanol är det som är bäst.
Själv använder jag gel på pinne för de fläckar som inte torkat fast.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Använt inte fönsterputs för Guds skull. De innehåller annat som inte dunstar bort och fastnar på glas. Det ska vara rena kemikalier. Metanol är starkt oxiderande och giftigt. Isopropanol är det som är bäst.
Själv använder jag gel på pinne för de fläckar som inte torkat fast.
Dud har rätt. troligen är det Isopropylalkohol. Fast på Eclipse står det bara att det innehåller Etanol och är mycket brännbart.
 

EOS500D

Aktiv medlem
Började med att rengöra 600D idag. Detta var ju första gången som jag rengör en kamerasensor så försökte ta det försiktigt. Kanske lite för försiktigt. Fick göra om det flera gånger, d.v.s. både den fuktiga och torra delen flera gånger. Det kom till nya smutsfläckar på andra ställen, så var tvungen att få bort de också. Nu ser jag inga fler fläckar när jag tar kort mot något vitt. Tänkte prova ta mot himlen imorgon med litet minsta möjliga bländare och se om det skulle finnas någon skit som jag inte såg när jag tog testbilder i lägenheten ikväll.

En fundering. Är sensorn helt förstörd om vätska (fukt från den svabben) finns kvar och tolkar in ? Om 600D tar bra bilder imorgon på dagen, så funderar jag om jag inte ska prova på min andra kamera också (60D). Tänker bara om något skiter sig så jag vet om kamerans sensor är körd om det är något som tolkar in som jag inte får bort.

Det torkade ju in lite i nederkant på 600D-sensorn, men då tog jag den fuktiga svabben igen och sedan en ny torr svabb som sedan tog bort skiten. Det var ett par minuters mellanrum, men fick ju bort det. Funderar som sagt vad som händer om det finns kvar t.ex. i ett par dagar. Vad tror ni ?

Blev lite oroad när jag drog den torra svabben över sensorn och det såg ut som streck, nästan som repor, men sedan försvann dem, en del låg kvar längre. Om det vore riktiga repor så syns dessa tydligt på bilderna ? Dum fråga kanske :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Började med att rengöra 600D idag. Detta var ju första gången som jag rengör en kamerasensor så försökte ta det försiktigt. Kanske lite för försiktigt. Fick göra om det flera gånger, d.v.s. både den fuktiga och torra delen flera gånger. Det kom till nya smutsfläckar på andra ställen, så var tvungen att få bort de också. Nu ser jag inga fler fläckar när jag tar kort mot något vitt. Tänkte prova ta mot himlen imorgon med litet minsta möjliga bländare och se om det skulle finnas någon skit som jag inte såg när jag tog testbilder i lägenheten ikväll.

En fundering. Är sensorn helt förstörd om vätska (fukt från den svabben) finns kvar och tolkar in ? Om 600D tar bra bilder imorgon på dagen, så funderar jag om jag inte ska prova på min andra kamera också (60D). Tänker bara om något skiter sig så jag vet om kamerans sensor är körd om det är något som tolkar in som jag inte får bort.

Det torkade ju in lite i nederkant på 600D-sensorn, men då tog jag den fuktiga svabben igen och sedan en ny torr svabb som sedan tog bort skiten. Det var ett par minuters mellanrum, men fick ju bort det. Funderar som sagt vad som händer om det finns kvar t.ex. i ett par dagar. Vad tror ni ?

Blev lite oroad när jag drog den torra svabben över sensorn och det såg ut som streck, nästan som repor, men sedan försvann dem, en del låg kvar längre. Om det vore riktiga repor så syns dessa tydligt på bilderna ? Dum fråga kanske :)
Ta högst 2 droppar vätska. En på varje sida av svabben. Dra sedan bara fram och tillbaka över sensorn. Invänd inte svabben mer än en gång. Då blir det gärna ludd. Du får nog snart in tekniken.
 
ANNONS