Annons

Varför blir mina bilder suddiga trots stativ???

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Det kan bli jättesuddigt om stativet inte är tillräckligt stabilt, både i sig självt, kulleden e dyl, respektive eventuell snabbplatta. Stativet måste förstås också stå still på underlaget.

Pröva med självutlösare och/eller spegeluppfällning och om inte det heller hjälper så är någon del alldeles för vinglig för kameran du har. Om man har ett lite tyngre objektiv på kameran så kan det hjälpa att byta till ett lättare, framför allt om kulleden eller snabbplattan är boven.
 

78D40

Aktiv medlem
Men jag tycker jag får någorlunda skarpa bilder handhållet, tycket det är konstigt att det blir sämre med staitv.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Använd kamerans självutlösare.
När du då trycker av så dröjer det några sekunder innan exponeringen sker.

Om stativet är ostadigt så kan man hänga en tyngd i stativet, t.ex en kameraväska.
Då blir det stabilare.
 

Apachi

Aktiv medlem
Bildstabilisering av
Spegeluppfällning
Självutlösare
Manuellt fokus genom liveview

Detta brukar jag göra när jag fotar med stativ.
 

peranders

Aktiv medlem
Vilken slutartid använde du? För mig ser det ut som dåligt fokus. Delförstorar du bilden så ser vi lättare vilken sorts oskärpa du har.

Om du har minsta bländaren typ 32 eller ännu mindre så får du lite suddigt.
 
Senast ändrad:

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Det ser genomgående oskarpt ut vilket är märkligt med tanke på dina förberedelser för bilden.
Står verkligen stativet som gjutet i sten?
 

Worley

Avslutat medlemskap
Mjo, kan vara vad som helst. Noterar också att horisonten lutar och att himlen är överexponerad.

Omsorg om detaljer är nyckeln till skarpa bilder.
 

AWid

Aktiv medlem
Den oskärpan tycker jag ser "konstig" ut....jag tippar på att du har bildstabilisering påslagen.
Jag håller med om den teorin. "Dubbelkontur" är rätt typiskt resultat för vissa objektiv när stativ används och stabiliseringen är på. Många objektiv klarar detta, medan andra kräver att stabiliseringen slås av när stativ används. Själv har jag ett Tamron 90 mm makro VC som ger väldigt oskarpa bilder när VC är på och stativ används.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Skymning = dåligt med ljus. Vilken slutartid använde du? Jag gissar att den är förhållandevis lång och påverkas därför väldigt lätt av skakningarna som blir när du trycker av bilden med fingret. Använd självutlösaren så hinner kameran stilla sig innan kortet tas. Det fungerar till 100% på alla stativ så länge det inte blåser för mycket.

Även spegeluppfällningen i sig kan göra bilden suddig, dock inte så mycket som i din bild. Detta syns oftast vid slutartider mellan 1/2s-1/60s beroende på kameramodell. Detta kan man undvika om kameran har ett läge för separat spegeluppfällning. Läs om det i manualen. Har du en spegellös kamera så finns naturligtvis inte just det problemet.
 

eskil23

Aktiv medlem
Om stativets mittenpelare har en krok undertill så kan du göra stativet stadigare genom att hänga något tungt i kroken.
 

henpe

Aktiv medlem
Men jag tycker jag får någorlunda skarpa bilder handhållet, tycket det är konstigt att det blir sämre med staitv.
Jag har en gammal analog 6x7 kamera, ett riktigt monster som säkerligen har mer vibrationer i slutare och spegel än den kamera som du har. Hur som helst så upplever jag att vibrationer ifrån kameran pga spegel, slutare etc lätt vamndrar över till stativet. Med fel stativ dämpas dessa vibrationer dåligt och resultatet blir väldigt dåligt, sämre än med handhållet eftersom dämpningen av vibrationer är ganska bra då man håller kameran stabilit i handen.
 

Worley

Avslutat medlemskap
För att vara mer konstruktiv, tror jag att det kan vara vibrationer på grund av beröringen av slutarknappen.

Vissa stativ oscillerar ett par sekunder efter beröring av kameran, vilket skulle förklara dubbelbilden.

Det enklaste botemedlet är att använda självutlösaren på 10 sekunder. Då kommer stativet att stabilisera sig innan bilden tas.

Om det blåser kan man också få samma problem, men det ser rätt stilla ut på bilden.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Dags

Tror det är dags för TS att redovisa lite runt fotograferingen, för alla nyfiknas skull. Tror också att TS förmodligen ringat in problemet efter allas svar här.
 
ANNONS