Annons

Spara eller sälja Sony A om A700 har fokusfel

Produkter
(logga in för att koppla)

Teheimar

Medlem
Hej!
Har ett Sony A700 system som jag är osäker på om jag skall spara eller sälja av delarna till.
Förutom A700 är det en HVL58AM blixt, ett Sigma 17-70 f/2.8-4.0, ett kitobjektiv, en Minolta 80-300 zoom och ett gäng batterier. Problemet är att A700 fått fokusfel, det kostar mer än kameran är värd idag att skicka in till Linköping. Så jag har försökt laga det själv men med bara zoomar är det rätt svårt.
Således frågan:
Är det värt att behålla idag ett Alpha system och försöka laga det genom att köpa en 50 mm 1.7 eller 1.4, eller bättre att sälja av delarna?

Känns tveksamt att köpa något i A-systemet när man inte vet hur Sony tänkt sig. Annars har jag funderat på att migrera till en A580/A57.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Definera fokusfel och att försöka laga?

Annars går de lite äldre Sonyhusen ganska billigt, så att köpa ett beg hus är väl ett naturligt alternativ.
 

Teheimar

Medlem
Definera fokusfel och att försöka laga?

Annars går de lite äldre Sonyhusen ganska billigt, så att köpa ett beg hus är väl ett naturligt alternativ.
Den fokuserade tidigare till viss del bakom där fokus skulle vara. Så det blev här och var (beronede på motiv) inte särskilt skarp när det borde vara det.

Har haft Sigma objektivet ute på annons ett tag men intresset verkar vara väldigt svagt för Sony A system. Bra därför kanske om ett nytt hus har möjlighet att microjustera fokuset.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Ja, mikrojustering av AF är ovärdeligt.

Nu kan jag inte a700 så bra men ofta brukar det väl finnas små skruvar som man kan justera fokus med?

Nackdelen med det är ju att man bara kan få perfekt fokus med ett objektiv.

Med mikrojusteringsfunktionen kan man justera alla objektiv man har.
 

Teheimar

Medlem
Ja, mikrojustering av AF är ovärdeligt.

Nu kan jag inte a700 så bra men ofta brukar det väl finnas små skruvar som man kan justera fokus med?

Nackdelen med det är ju att man bara kan få perfekt fokus med ett objektiv.

Med mikrojusteringsfunktionen kan man justera alla objektiv man har.
Ja, precis. Det är dem skruvarna jag har fösökt skruva på. Men det kräver rätt bra objektiv att justera med.
 
ANNONS