Annons

Varför blir mina bilder suddiga trots stativ???

Produkter
(logga in för att koppla)

peranders

Aktiv medlem
Kan det göra eftersom det är ett servo. Detta står nämnt i Canons handböcker.

Finns det friktion i systemet (ja, säkert) så kan servot introducera brus i form av rörelser av linserna. Föreslår att man själv testar om man strävar efter maximal skärpa. Trådskaparens problem ligger dock på en annan nivå.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Det är en indikation på allmänt slarv. Hade det varit en perfekt utjämnad och exponerad bild hade jag varit förvånad över oskärpan. Nu är jag inte det. Kan bero på vad som helst.
Om bilden varit "rätt" exponerad vad hade du trott att oskärpan berott på? Själv så hade jag gissat att oskärpan beror på att TS tryckte på knappen på kameran istället för att använda fjärrkontroll alt. tidsutlösning iaf om jag utgår från den beskrivningen som TS gav.

Om bilden hade både varit "rätt" exponerad och att det inte lutat, vad hade möjliga orsaker till oskärpan varit då?
 

Oquist

Avslutat medlemskap
finns absolut ingen anledning till att stänga av bildstabilisering bara för att man använder stativ, varför liksom?
Det beror på. Om du använder stativet för att kunna ta ett kort där du har en längre slutartid så är chansen ganska stor att bildstabiliseringen kommer att påverka bilden jämfört med ett kort som tar utan bildstabiliseringen. Bildstabiliseringen kommer att arbeta för att hålla lins i objektiv eller sensor stilla, slå av den så kommer sakerna att vara stilla.

Jag kan misstänka att skillnaderna blir större ju längre tid du tar, t.ex. om du använder stativ till en tid som du kan klara av att handhålla med stabiliseringen jämfört med en tid som du inte klarar av.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Därför

finns absolut ingen anledning till att stänga av bildstabilisering bara för att man använder stativ, varför liksom?
Därför att många objektiv har en form av bildstabilisering som sas reagerar på sin egen aktivitet då inga vibrationer finns. Resultatet blir att bildstabben reagerar på sina egna rörelser med följd av att en annars skarp bild blir suddig pga att bildstabbenheten rör sig när den inte borde det.
 

cardazio

Aktiv medlem
Lite summering då

Skydda utrustningen mot blåst
Använd kortare slutartid - kompensera på andra sätt för ljusmängd
Se till att fokus ligger rätt
Använd stativ
Självutlösare
Viss nedbländning av objektivet (dock tror jag snarare att du borde öka öppningen och minska tiden)
Inget filter på objektivet - kan försämra mer än man tror
Objektiv av god kvalitet (och rent hus+objektiv, samt objektiv ej trasigt - kolla med ett annat)
Bildstabilisering avstängd
Skaffar du en fjärrutlösare så kan mirror-up ge en förbättring


Jag tycker det ser ut som blåst i kombination med för lång slutartid och för liten bländaröppning + ev. bildstabilisering, men jag känner ju inte till förhållandena när du tog den. Har du ett vekt stativ kan ju trycket vid bildtagningen få kameran att gunga till lite.

Det sista är väl att kameran kan ha tappat fokus precis innan du tog bilden (om du inte har separat autofokusknapp enbart).

Fungerar inget av det skulle jag testa en reset av inställningar i kameran bara för att testa.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Du är lite mallig du. Ditt svar är ett argumentationsfel, att bilden är oskarp beror inte på att den är fel exponerad eller lutar.
Det syns att bilden inte är tagen med omsorg. Därmed kan oskärpan bero på nästan vad som helst.

Den mest troliga orsaken är vibrationer vid avtryckandet. Första gången jag använde stativ gjorde jag samma tabbe att trycka av direkt. Men då såg jag att kameran skakade, så jag bytte till timer.

Att ta riktigt skarpa och klara bilder kräver omsorg och lite pedanteri. Bilden blir inte bra av sig själv
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Det syns att bilden inte är tagen med omsorg. Därmed kan oskärpan bero på nästan vad som helst.

Den mest troliga orsaken är vibrationer vid avtryckandet. Första gången jag använde stativ gjorde jag samma tabbe att trycka av direkt. Men då såg jag att kameran skakade, så jag bytte till timer.

Att ta riktigt skarpa och klara bilder kräver omsorg och lite pedanteri. Bilden blir inte bra av sig själv
Men om du sett till att kameran varit "rak" och exponerat rätt så hade det kanske inte varit behov för dig att använda timer?
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Det syns att bilden inte är tagen med omsorg. Därmed kan oskärpan bero på nästan vad som helst.
Hur mycket måste en horisont luta, enligt dig, för att bilden ska kännas slarvig och därför förväntas vara dålig även på andra sätt? Mer eller mindre än din egen bild från Trouville?

Själv tror jag att TS bild är oskarp för at hon tryckt med fingret direkt på kameran utan fördröjning, även om det redan sagts flera gånger i tråden.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Hur mycket måste en horisont luta, enligt dig, för att bilden ska kännas slarvig och därför förväntas vara dålig även på andra sätt? Mer eller mindre än din egen bild från Trouville?

Själv tror jag att TS bild är oskarp för at hon tryckt med fingret direkt på kameran utan fördröjning, även om det redan sagts flera gånger i tråden.
Trovillbilden är en handhållen ögonblicksbild i lågt ljus. Inga som helst ambitioner på att den ska vara skarp eller rak.

Men så har jag inte klagat på den bilden och bett någon att hjälpa mig heller.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Trovillbilden är en handhållen ögonblicksbild i lågt ljus. Inga som helst ambitioner på att den ska vara skarp eller rak.

Men så har jag inte klagat på den bilden och bett någon att hjälpa mig heller.
Är det ok att hjälpa de som frågar om hjälp?

Du undviker frågan, även när den blir ställd på ett annat sätt, på vilket sätt påverkades skärpan på TS bild av exponeringen och bildens lutande? Jag tror inte ens att den bästa av de bästa fotografernas foton får bättre skärpa för att deras bilden inte lutar, som exempel.

Men för dig så verkar det vara så, kan vara en intressant kunskap att få höra om.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Så här är det.

Det irriterar mig oerhört när någon misslyckas på grund av att de inte anstränger sig och sedan förväntar sig att någon annan ska lösa problemet.

Om TS ville ta en skarp bild kunde personen i fråga ha googlat "stativ kamera skarp bild" och fått precis samma information som i denna tråden.

När TS kom hem och upptäckte att bilden var oskarp kunde personen ifråga ha googlar "stativ kamera oskarp bild" och fått precis samma information som i den här tråden.

Men nej det är alldeles för jobbigt. Hellre då kasta ut en fråga på forumet och låta någon annan lösa problemet.

Så svaret på din fråga är att jag gärna hjälper den som verkligen behöver hjälp, men den som bara är lat får klara sig själv.

P.S. Trovillebilden tog jag bara för färgernas skull och eftersom de syns, är jag inte missnöjd och behöver ingen hjälp.
 

afe

Aktiv medlem
Fotosidans forum är bland annat till för att man ska kunna ställa frågor om allt som rör fotografering. Om man tycker en fråga är dum eller irriterande är det bättre att inte svara alls än att skriva ett nedlåtande svar som varken för tråden framåt eller hjälper trådskaparen.

Som väl är har TS fått flera relevanta svar i den här tråden vid det här laget.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Trovillbilden är en handhållen ögonblicksbild i lågt ljus. Inga som helst ambitioner på att den ska vara skarp eller rak.

Men så har jag inte klagat på den bilden och bett någon att hjälpa mig heller.
Jag ville mest få dig att tänka lite grand på dina egna bilder innan du var så fördömande mot andras. Oavsett vad du menade eller tänkte med den bild du valde att publicera här, så är den enligt din regel om lutande horisonter (som jag i sig håller med om) en misslyckad bild. På grund av slav eller bristande intresse eller talang får du själv avgöra. Men eftersom du fotade och publicerade den med färgerna i åtanke, så blev du varken glad eller hjälp av att jag på ett lagom drygt sätt dissade din bild för en egenskap du inte brydde dig om.

Om jag var TS så skulle jag nog känna mig lika hjälpt av din åsikt om horisonten som du var av min, eftersom kritik om horisonten inte var efterfrågad i något av fallen.

Har du funderat på var man hamnar om man t ex Googlar på frågor om problem med foton? Jag skulle gissa att man rätt ofta hamnar på något forum, där en nyfiken människa ställt en fråga och fått den besvarad. Så ett stort tack till de nyfikna människor som vågar ställa frågor och ett lika stort tack till de som tar sig tid att svara på dem.
 

edsjo

Aktiv medlem
Därför att många objektiv har en form av bildstabilisering som sas reagerar på sin egen aktivitet då inga vibrationer finns. Resultatet blir att bildstabben reagerar på sina egna rörelser med följd av att en annars skarp bild blir suddig pga att bildstabbenheten rör sig när den inte borde det.
Vissa bildstabiliseringssystem behöver verkligen stängas av på stativ, andra verkar förstå att de är på stativ och fungera bra ändå. Det säkraste är ju att stänga av, speciellt om man ser problem. Jag hade ett Nikon 16-85 VR tidigare och blev flera gånger irriterad när jag glömt att stänga av VR på stativ, det fungerade aldrig att ha den på, men var likväl lätt att glömma varje gång.
 

Artis

Aktiv medlem
okunskap eller slarv

Så här är det.

Det irriterar mig oerhört när någon misslyckas på grund av att de inte anstränger sig och sedan förväntar sig att någon annan ska lösa problemet.

Om TS ville ta en skarp bild kunde personen i fråga ha googlat "stativ kamera skarp bild" och fått precis samma information som i denna tråden.

När TS kom hem och upptäckte att bilden var oskarp kunde personen ifråga ha googlar "stativ kamera oskarp bild" och fått precis samma information som i den här tråden.

Men nej det är alldeles för jobbigt. Hellre då kasta ut en fråga på forumet och låta någon annan lösa problemet.

Så svaret på din fråga är att jag gärna hjälper den som verkligen behöver hjälp, men den som bara är lat får klara sig själv.

P.S. Trovillebilden tog jag bara för färgernas skull och eftersom de syns, är jag inte missnöjd och behöver ingen hjälp.
Ingen är proffs från början. Man lär sig genom sina misstag. Om någon tar en bild med stativ och frågar sedan varför blev den inte skarp trots att man tagit skarpa bilder på frihand betyder inte att man är slarvig. Man frågar och behöver hjälp, inte en tillrättavisning. Inga översittarfasoner hjälper här, tvärtom kan göra mer skada än nytta.
Om horisonten lutar eller inte har ingen betydelse i detta sammanhang.

För övrigt så tänker jag inte polemisera det jag skrivit här.
 

PMD

Aktiv medlem
Det irriterar mig oerhört när någon misslyckas på grund av att de inte anstränger sig och sedan förväntar sig att någon annan ska lösa problemet.
Det bästa i det läget är att ignorera frågan och gå till nästa tråd, som kanske är intressantare.

I den här tråden tycker jag att det är lämpligt att ge TS råd efter bästa förmåga och inte att vara nedlåtande. Flera ganska bra råd har dykt upp i tråden, så TS har nog fått en del att fundera på och att prova med.

[Tillägg] Noterar att forumvärden redan har skrivit ett inlägg med den andemeningen, så om han tycker att det här inlägget är redundant så må han radera det. Själv tycker jag att det ibland kan vara bra med redundant upprepning. :)
 
ANNONS