Annons

Jag får inte annonsera på blocket för att jag är fotograf!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Jag skulle sälja lite på Blocket och tog bilder i min studio.
Skrev texten och skickade in bilder på det jag hade till salu.

Fick ett mail från Blocket där det stod:

Din annons innehåller s.k. studiobilder som inte är tillåtna. Ta därför ett eget foto på varan och lägg in annonsen på nytt, så kommer den att publiceras. Annonser med bilder på det exemplar av en vara som man säljer, beskriver tydligt varans skick och leder därför till snabbare svar och snabbare försäljning. Användande av andras bilder utan tillstånd innebär också att man som annonsör gör intrång på upphovsrätten.

Menar de att jag måste ta skitbilder för att annonsen ska publiceras?
Skrev ett lite arg mail till dem och frågade samma sak, suck.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag skulle sälja lite på Blocket och tog bilder i min studio.
Skrev texten och skickade in bilder på det jag hade till salu.

Fick ett mail från Blocket där det stod:

Din annons innehåller s.k. studiobilder som inte är tillåtna. Ta därför ett eget foto på varan och lägg in annonsen på nytt, så kommer den att publiceras. Annonser med bilder på det exemplar av en vara som man säljer, beskriver tydligt varans skick och leder därför till snabbare svar och snabbare försäljning. Användande av andras bilder utan tillstånd innebär också att man som annonsör gör intrång på upphovsrätten.

Menar de att jag måste ta skitbilder för att annonsen ska publiceras?
Skrev ett lite arg mail till dem och frågade samma sak, suck.

De tror uppenbarligen inte att du tagit bilderna.
"Ta därför ett eget foto på varan och lägg in annonsen på nytt, så kommer den att publiceras."
Tungt!

Du får väl svara att det är just det du redan gjort!
Lycka till!
 

Tomo53

Aktiv medlem
Jag skulle sälja lite på Blocket och tog bilder i min studio.
Skrev texten och skickade in bilder på det jag hade till salu.

Fick ett mail från Blocket där det stod:

Din annons innehåller s.k. studiobilder som inte är tillåtna. Ta därför ett eget foto på varan och lägg in annonsen på nytt, så kommer den att publiceras. Annonser med bilder på det exemplar av en vara som man säljer, beskriver tydligt varans skick och leder därför till snabbare svar och snabbare försäljning. Användande av andras bilder utan tillstånd innebär också att man som annonsör gör intrång på upphovsrätten.

Menar de att jag måste ta skitbilder för att annonsen ska publiceras?
Skrev ett lite arg mail till dem och frågade samma sak, suck.
Jag tror att orsaken är att många bedragare ofta använder produktbilder till sina annonser.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Jag har hört detta tidigare. Någon av mina fotointresserade facebookvänner som råkade ut för det. i det fallet löste det sig efter kontakt med Blocket.
Tydligen förutsätter Blocket tills motsatsen bevisas att skitbilder = egna foton, bra bilder = stulna foton.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Jag har hört detta tidigare. Någon av mina fotointresserade facebookvänner som råkade ut för det. i det fallet löste det sig efter kontakt med Blocket.
Tydligen förutsätter Blocket tills motsatsen bevisas att skitbilder = egna foton, bra bilder = stulna foton.
Conclusion; Skall du använda bilder du har stulit så sno bara dåliga bilder! :-O
 

Scratchen

Aktiv medlem
Jag råkade ut för samma sak flera gånger. Har slutat ta bra bilder, nu blir det mobilbilder, då går det bra.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Mig gick det bra för = jag är dålig fotograf

Sålde en av mina båtar för en månad sedan och jag gjorde mitt bästa och tog en serie bilder som jag tyckte gjorde båten rättvisa. Väntade på rätt ljus rätt dag för att få bilderna jag ville ha. Jag tror faktiskt bilderna sålde båten för den gick på första samtalet efter någon timma och det var aldrig något snack om prutning heller.

Men det är klart att en båt släpar man väl normalt in i studio. :)

Så jag tror inte det är någon patentlösning att ta "dåliga" bilder rent allmänt. Man riskerar ju istället att presentera sitt objekt så att ingen blir intresserad eller att man inte får det pris man hoppas på.

Så det är nog inte någon patentlösning att ta taskiga säljbilder.
 

iSolen.se

Guest
Jag skulle sälja lite på Blocket och tog bilder i min studio.
Skrev texten och skickade in bilder på det jag hade till salu.

Fick ett mail från Blocket där det stod:

Din annons innehåller s.k. studiobilder som inte är tillåtna. Ta därför ett eget foto på varan och lägg in annonsen på nytt, så kommer den att publiceras. Annonser med bilder på det exemplar av en vara som man säljer, beskriver tydligt varans skick och leder därför till snabbare svar och snabbare försäljning. Användande av andras bilder utan tillstånd innebär också att man som annonsör gör intrång på upphovsrätten.

Menar de att jag måste ta skitbilder för att annonsen ska publiceras?
Skrev ett lite arg mail till dem och frågade samma sak, suck.
Sålde kylofrys i fredags och tog medvetet dålig bild just därför. Lägg in något i bilden som gör det personligt. Tycker det är bra att de motverkar bildstölder men ibland kan det bli lite konstigt :) Ta med hunden i bilden.
 

gorred

Aktiv medlem
Det är bra att Blocket uppmärksammar och respekterar upphovsmannarätten, oavsett om det är bedragare eller inte som snor bilder. Och även om ”alla är fotografer” brukar de ”egna” bilderna på Blocket inte vara av särskilt hög kvalitet, normalt är de bra bilderna professionella produktbilder som är hittade på nätet.
Men det kan väl inte vara särskilt svårt att tala om för Blocket att du faktiskt tar så bra bilder, om än i egen studio. Så varför skulle du behöva ta skitbilder? Problemet ligger väl snarare i att tala om för Blocket – nu när detta hänt – att det är dina egna bilder. Om det nu är ett problem, vill säga.
 

iSolen.se

Guest
Det är bra att Blocket uppmärksammar och respekterar upphovsmannarätten, oavsett om det är bedragare eller inte som snor bilder. Och även om ”alla är fotografer” brukar de ”egna” bilderna på Blocket inte vara av särskilt hög kvalitet, normalt är de bra bilderna professionella produktbilder som är hittade på nätet.
Men det kan väl inte vara särskilt svårt att tala om för Blocket att du faktiskt tar så bra bilder, om än i egen studio. Så varför skulle du behöva ta skitbilder? Problemet ligger väl snarare i att tala om för Blocket – nu när detta hänt – att det är dina egna bilder. Om det nu är ett problem, vill säga.
Man kan skriva att det är egna bilder och att dessa inte får kopieras.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sålde kylofrys i fredags och tog medvetet dålig bild just därför. Lägg in något i bilden som gör det personligt. Tycker det är bra att de motverkar bildstölder men ibland kan det bli lite konstigt :) Ta med hunden i bilden.
Har ingen hund. Går det bra med frugan om hon ser vanlig ut?

Skämt åsido:

Har ni sett hur mycket dåliga båtbilder det ligger på Blocket och andra säljsiter som inte ger köparen särskilt mycket ledning om skicket. Blir ju konstigt om man "klär ned sig" så man missar köpare bara av det skälet också.
 

iSolen.se

Guest
Har ingen hund. Går det bra med frugan om hon ser vanlig ut?

Skämt åsido:

Har ni sett hur mycket dåliga båtbilder det ligger på Blocket och andra säljsiter som inte ger köparen särskilt mycket ledning om skicket. Blir ju konstigt om man "klär ned sig" så man missar köpare bara av det skälet också.
Jag tog inte med hunden men däremot lät jag medvetet lite extra av miljön runt synas.
 

leffe-p

Aktiv medlem
Copyrightmärkning

Varför inte helt enkelt lägga till en copyrightmärkning med hjälp av Photoshop eller Lightroom. Lite diskret men fullt synligt i nederkant av bilden t ex
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Varför inte helt enkelt lägga till en copyrightmärkning med hjälp av Photoshop eller Lightroom. Lite diskret men fullt synligt i nederkant av bilden t ex
Jag gjorde det för något år sedan.
Men det var inte godkänt det heller ;-)

Fick inte vara några typer av logotyper etc.

Det stod: © bildeffekt
 

lonian

Aktiv medlem
Jag hade lagt in en liten handskriven lapp med mitt namn och telefonnummer på bredvid varan som säljs.
 
ANNONS