Annons

Öppet brev till Canon, många rätt

Produkter
(logga in för att koppla)

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Nej, men den har knappast fått något bra rykte från start från många stora sidor på nätet. Det lär knappast stärkaa Canons varumärke och i sin tur leda till mindre försäljning.

Nej, men denna jämför 650d med iphone 6s och Canon har aldrig varit kända för bra video.
https://www.youtube.com/watch?v=kWNIwOzInQU
Klart att 6dII kan vara mycket bättre.
Hur många objektiv/brännvidder finns till iphone? Hur stor möjlighet har du att experimentera med olika typer av "look"? (tex kort skärpedjup, olika slutarvärden, etc)
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Därför köpte jag en Lumix GX80 (micro 4/3) att ha som film- och alltid-med-sig-kamera. Fungerar jättebra och kameran har många väl genomtänkta funktioner som gör den härlig att använda. Naturligtvis älskar jag fortsättningsvis också att fotografera med min 6D men gillar kombon med Lumix. Synd för Canon att jag inte valde någon av deras spegellösa eller att jag inte kommer att uppgradera min 6D till mark II på länge då jag har en del av det jag saknar i 6D i min GX80…
Nu kommer snart någon skriva att jag ska sälja rubbet och köpa en Fuji XT-2 istället… ;-)
Du gör helt rätt i att köra med det du har! Själv har jag sålt iväg alla mina tunga Nikonkameror + tunga objektiv (aj min nacke/rygg/axlar) och har enbart Canon 6D + 3 objektiv kvar, att den är pissig på film skiter jag fullständigt i eftersom jag ALDRIG filmar med kameran. Just det ja............har 3 småkameror som jag använder till 95% (Canon G7X MK II, Panasonic TZ100 och en gammal SONY RX100 II (alla med BAKBELYSTA sensorer som ger bra bilder i dåligt ljus). Nej gräset är INTE grönare på andra sidan möjligtvis annorlunda...................
 

Bengf

Aktiv medlem
Och det gjorde väl knappast så att brevet kan kastas i soptunna? Läste du ens det?
Har läst brevet, nämnde bara att 6D2 nu fins hos DX0, DX0 har sina fördelar, berättar om potentialen hos sensorer på sitt sätt som är lika för alla kameror. Har uttalat mig tidigare om 6D2, bland annat om utgivnings cyklarna fortfarande kommer att ligga på 5 år så gäller det nog att man har lite framtids tänk.

Dom olika kundgrupperna skiljer sig en del, den nya EOS5DMKIV hade fortfarande kunnat sålt som smör oavsett vilket DR den fått vid bas-iso. D80 tas ofta fram i diskussionerna om DR, fast kundgruppen för den tror jag struntar i vad den har för DR, precis som M43-folket struntar i ekvivalensen, Sonygubbsen vinglar på med stora objektiv på den lilla oergonomiska tingesten med mest kritik av alla kameror, så dom olika kundgrupperna skiljer sig åt.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tycker brevet speglar den frustration som bubblar ut på forumsidorna och flera punkter håller jag med om själv. Det känns som att vi Canonägare får nöja oss med robusta välfungerande hus med ett bra objektivutbud utan spets. Inte så illa egentligen men lite tråkigt. Skulle vara kul om Canon kunde överraska snart med ett hus som ger riktigt habegär. Skulle också uppskatta att inte hus i 20000kr klassen stympas som i fallet med 6d mkii. Skulle vara spännande att veta hur försäljningen går av 6d mkii och om det motsvarar Canons förväntningar. Jag hoppas att de inte är nöjda internt med försäljningssiffror utan inser att snikandet och mellanmjölkandet behöver få ett slut.
 

Bengf

Aktiv medlem
Inte så illa men tråkigt, är en ganska så bra sammanfattning. Fotosidan Magasin nya nummer har testat 6D2 och där fins det lite funderingar om hur Canon egentligen tänkt eller inte tänkt till.
 

PMD

Aktiv medlem
Det känns som att vi Canonägare får nöja oss med robusta välfungerande hus med ett bra objektivutbud utan spets.
Tycker du att EOS 5D IV är trubbig?

Canon är mycket duktiga på prisdifferentiering för olika marknadssegment, men jag vill inte tvärsäkert säga att Canon är jättemycket hemskare för kunderna pga det än deras konkurrenter.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tycker du att EOS 5D IV är trubbig?

Canon är mycket duktiga på prisdifferentiering för olika marknadssegment, men jag vill inte tvärsäkert säga att Canon är jättemycket hemskare för kunderna pga det än deras konkurrenter.
Mkiv är trevlig men sticker inte ut på något sätt mer än att den är en bra allround kamera i sin prisklass. Förutom Pdaf möjligen. D850 tex verkar både vara allround och ha spets. Sonys a7rii kan i flera avseenden ses som intressantare än 5dmkiv fast i mitt tycke inte bättre. Den får nog dock snart en uppföljare som lär överträffa 5dmkiv inom de flesta områden. Avsaknaden av vikbar skärm på 5dmkiv gör den också lite antik i jämförelse med konkurrenter. Även avsaknad av användbar 4K (andras ord) och spännande teknik som finns i spegellösa alternativ sedan länge. D850 klarar tydligen att hålla vädertätningen på semipronivå trots vikskärm så den anledningen kan nog Canon inte använda för att spara pengar på mkv om det blir en sådan eller 5dsr mkii. När vikskärmen kommer på 5-husen har alla konkurrenter haft det sedan länge och det är så Canon känns just nu. Deras stora kliv är endast för att komma ifatt men utan att ta täten. Pdaf kunde varit något riktigt bra kombinerat med den kvalitet på film som entusiasterna kräver men så är inte fallet. Så alltså fina och stabila arbetsredskap men utan det lilla extra. Vad får dig att tycka att 5dmkiv har spets?
 

PMD

Aktiv medlem
Förutom Pdaf möjligen.
EOS 5D IV har även Dual PIxel RAW. Det är spetsigt som fan, men än så länge bara första försöket.

D850 tex verkar både vara allround och ha spets.
Den är också ett år modernare.

Jag tycker inte att Canons kameror är markant sämre än konkurrenternas, men det är förvisso så att situationen nu är annorlunda mot för 10-15 år sen då Canon var bättre än alla andra på i stort sett allt. Numera är det mer jämnt mellan märkena. Jag tror att Canonister helt enkelt har lite svårt att förlika sig med den saken.

Men den som är missnöjd med Canon har förstås full frihet att välja något annat märke. Själv har jag inte köpt någon digital småbildskamera från Canon, utan från en annan tillverkare. :)
 

gamleJ

Aktiv medlem
EOS 5D IV har även Dual PIxel RAW. Det är spetsigt som fan, men än så länge bara första försöket.


Den är också ett år modernare.

Jag tycker inte att Canons kameror är markant sämre än konkurrenternas, men det är förvisso så att situationen nu är annorlunda mot för 10-15 år sen då Canon var bättre än alla andra på i stort sett allt. Numera är det mer jämnt mellan märkena. Jag tror att Canonister helt enkelt har lite svårt att förlika sig med den saken.

Men den som är missnöjd med Canon har förstås full frihet att välja något annat märke. Själv har jag inte köpt någon digital småbildskamera från Canon, utan från en annan tillverkare. :)
Gällande 5d mkiv så håller jag verkligen med på att den inte är markant sämre än konkurrenternas och jag har inte hävdat det heller. Den är stabil helt enkelt.
Dpraw kanske blir något i framtiden men kan knappast räknas in när vi pratar spets. Det hade behövt göra större skillnad för att räknas.
Kanske är vi Canonister lite bortskämda sen glansdagarna precis som du säger :)
Byta till annat märke? Vad ska jag då klaga på ;)
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Den är också ett år modernare.
Även om D850 är ett år nyare så saknar 5DIV många funktioner som den borde haft redan för ett år sedan. Det handlar bara om tillverkarens vilja att ge kunderna det bästa. Saker som focus peaking, modern videocodec som inte fyller minneskortet på några minuter, bakbelysta knappar, automatisk AF-mikrojustering osv är saker som flera äldre kameror från bl.a Nikon redan haft sedan innan. D850 är bättre i bokstavligt talat alla avseenden utom just video-AF, men inga av dessa förbättringar, utom sensorn, är något unikt för detta året. Det mesta handlar om detaljer i både hårdvara och mjukvara. Canon kan, och deras hårdvara är fullt kapabel till det vilket t.ex. Magic lantern bevisat, men de vill inte. Och de behöver inte, eftersom folk fortsätter köpa från dem ändå.

Alla är givetvis fria att använda vilka verktyg de vill, men ärligt talat så tycker jag att om man är trogen kund hos ett visst märke så bör man ge konstruktiv kritik och visa vad man önskar som kund, istället för att ständigt försvara deras misstag som börjar bli lite väl löjliga vid det här laget. Som till exempel en 6Dii för 20 tusen med sämre dynamiskt omfång än APS-C-kameror, avsaknad av 4K, endast en minneskortsplats, och sämre videokvalitet och ISO-prestanda än sin 5 år gamla föregångare (ja, på fullt allvar).

Fullt duglig att använda? Självklart, men det kanske handlar mer om att kunder vill känna att de får vad de betalar för, och att märket de investerat i hänger med i utvecklingen.
 

PMD

Aktiv medlem
Som sagt, det finns andra kameramärken om man är missnöjd med Canon. Ingen Canonägare är livegen.

Jag har använt Canons EOS-kameror och EF-objektiv sen 1991, men har ännu inte köpt någon digital småbilds-Canon (utan en småbildskamera från Nikon istället). Min existerande Canonutrustning fungerar alldeles utmärkt fortfarande, så det är klart att jag använder den när det passar.

Vad jag vänder mig emot är gnället från en del människor som är besvikna på Canon. Det hjälper faktiskt inte att gnälla. Köp något annat istället om er nuvarande Canonutrustning inte räcker till.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
6D2:an är på många sätt en värdig ersättare till 6D

Märkbart snabbare och säkrare autofokus
Mer avancerat fokusprogram
Fler AF punkter och korslagda
Fler bilder per sekund
Högre upplösning
Betydligt bättre färgåtergivning
Bättre möjligheter att skräddarsy inställningar / programmera funktioner
Suverän live-view fokusering med touchscreen autofokus I kombination med vikbar skärm

På arbetsfältet går inte detta obemärkt förbi. Jag jobbar med kameran regelbundet tillsammans med 5D4. Jag har än så länge inte upplevt några begränsningar i sensorns prestanda.
 

Bengf

Aktiv medlem
Som sagt, det finns andra kameramärken om man är missnöjd med Canon. Ingen Canonägare är livegen.

Jag har använt Canons EOS-kameror och EF-objektiv sen 1991, men har ännu inte köpt någon digital småbilds-Canon (utan en småbildskamera från Nikon istället). Min existerande Canonutrustning fungerar alldeles utmärkt fortfarande, så det är klart att jag använder den när det passar.

Vad jag vänder mig emot är gnället från en del människor som är besvikna på Canon. Det hjälper faktiskt inte att gnälla. Köp något annat istället om er nuvarande Canonutrustning inte räcker till.
Gnäll/önskningar eller saklig kritik. Titta på Sony köpare som försvarar delar av lösningar som fins i dom kamerorna, då jäklar i mig blir det svar på tal om överkänsliga religiösa fanatiker, där dom flesta testerna utförs av Sony ambassadörer och SAR som misstolkar det mesta som skrivs, komma här med elektronisk tyst slutare ( D850 har fått det och har en känd brittisk bröllopsfotograf som demonstrerar den fina finessen ) Det var Pannan/Oly tidiga med, och Oly har en nästan ljudlös mekanisk lösning i sin M1MII.


Kritik brukar skapa förändringar till slut, Canon brukar berätta att dom lyssnar noga på sina kunder, alla fall har det nämnts ganska frekvent vad gäller deras dyrare yrkes kameror. Hur lätt är det att byta system om man har objektiv för 50-70 tusen i skåpen som man köpt till sig under många år och trivs med kamerans hantering, Man kan se att 6D kamerorna som oftast används tillsammans med vassare syskon, så man bekymrar sig inte över det som vissa andra saknar.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Som sagt, det finns andra kameramärken om man är missnöjd med Canon. Ingen Canonägare är livegen.

Jag har använt Canons EOS-kameror och EF-objektiv sen 1991, men har ännu inte köpt någon digital småbilds-Canon (utan en småbildskamera från Nikon istället). Min existerande Canonutrustning fungerar alldeles utmärkt fortfarande, så det är klart att jag använder den när det passar.

Vad jag vänder mig emot är gnället från en del människor som är besvikna på Canon. Det hjälper faktiskt inte att gnälla. Köp något annat istället om er nuvarande Canonutrustning inte räcker till.
Människor är olika. En del byter kamerasystem, bilmärke mm lika ofta som andra byter kalsonger. För dessa är det inga problem. Däremot för oss som jobbat in oss på ett system och köpt kilovis med kringutrustning och som gillar känslan hos vårt system blir det ett större problem. Det blir till att investera både mer tid och pengar på att byta bort något du egentligen vill ha kvar. I det läget känns det bättre att försöka påverka genom saklig kritik alternativt gnäll hur du väljer att se på det. Oavsett så är det nog just dålig kritik Canon behöver för att skärpa sig. Försäljningssiffrorna för 6d mkii kan knappast ha gynnats av den massiva kritiken vilket är bra. Money talks.
 

gamleJ

Aktiv medlem
6D2:an är på många sätt en värdig ersättare till 6D

Märkbart snabbare och säkrare autofokus
Mer avancerat fokusprogram
Fler AF punkter och korslagda
Fler bilder per sekund
Högre upplösning
Betydligt bättre färgåtergivning
Bättre möjligheter att skräddarsy inställningar / programmera funktioner
Suverän live-view fokusering med touchscreen autofokus I kombination med vikbar skärm

På arbetsfältet går inte detta obemärkt förbi. Jag jobbar med kameran regelbundet tillsammans med 5D4. Jag har än så länge inte upplevt några begränsningar i sensorns prestanda.
År av frustration nådde sin kulmen i och med 6d mkii. Den har absolut fått mer kritik än vad den förtjänar. Den har blivit signum för Canons agerande under lång tid. Självklart kan den användas på uppdrag med gott resultat. Det kan dock sägas om de flesta systemkameror i 20000kr klassen.
Den stora kritikstormen kommer göra att många nybörjare väljer bort 6d mkii av okunskap. De hade varit mer än nöjda med sensorprestandan om ingen sagt att den är dålig ur dr synpunkt. I mitt tycke är detta positivt. Canon behöver ge lite mer för pengarna igen. Det gynnar både entusiaster och nybörjare i slutändan.

Du har visat intresse för xt2. Det ska bli spännande att följa hur du väljer att göra då jag själv ser Fuji som möjligt alternativ framöver. I ditt fall tolkar jag det inte som ett missnöjesbyte utan mer för att få prova något nytt. Hoppas du fortsätter dela dina tankar och beslut kring möjliga bytet.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
År av frustration nådde sin kulmen i och med 6d mkii. Den har absolut fått mer kritik än vad den förtjänar. Den har blivit signum för Canons agerande under lång tid. Självklart kan den användas på uppdrag med gott resultat. Det kan dock sägas om de flesta systemkameror i 20000kr klassen.
Den stora kritikstormen kommer göra att många nybörjare väljer bort 6d mkii av okunskap. De hade varit mer än nöjda med sensorprestandan om ingen sagt att den är dålig ur dr synpunkt. I mitt tycke är detta positivt. Canon behöver ge lite mer för pengarna igen. Det gynnar både entusiaster och nybörjare i slutändan.

Du har visat intresse för xt2. Det ska bli spännande att följa hur du väljer att göra då jag själv ser Fuji som möjligt alternativ framöver. I ditt fall tolkar jag det inte som ett missnöjesbyte utan mer för att få prova något nytt. Hoppas du fortsätter dela dina tankar och beslut kring möjliga bytet.
Det är mycket möjligt att nybörjare väljer bort den till förmån för annan kamera. Men jag är samtidigt inte lika övertygad om att en nybörjare dels sållar bland fullformatskameror samt är lika insatt på detaljnivå och/eller ligger på en fototeknisk nivå där sensorns något sämre DR innebär en förlust. Om vi inte går på konkreta fall som en missad exponering som skall räddas förstås. Fast det nämnde du iofs i ditt inlägg.

Nåja. Jag är givetvis inte blind och vet att många erbjuder mer för pengarna. Jag blev också förvånad över att 6D2:an inte fick samma DR siffror som min 5D4. Inte besviken, men lite förvånad då jag läste ett CPS nyhetsbrev för några år sedan. Vill minnas att Canons utvecklingschef sa att man i framtiden enbart skulle satsa på så kallad on-chip AD omvandling, som tydligen ger lägre brus på basiso.

Det stämmer att jag har ögonen på Fujifilm X-T2. Jag utvärderar, funderar, utvärderar och funderar lite till :). Testade en på ett bröllop häromhelgen och blev positivt överaskad. Skall testa en igen på ett nytt bröllop nästa helg.

Anledningen är varken missnöje eller att pröva något nytt i den bemärkelsen. Jag behöver fysiskt lättare utrustning på bröllop pga en muskelskada. Och det enda som egentligen tilltalat mig är Fuji som ger en kombination av lägre vikt, snygga bildfiler och ett trevligt objektivutbud som är framtaget ur ett fullformatsperspektiv. Jag börjar komma över "ångesten" att i största allmänhet lämna fullformatet och spegeln/optisk sökare. Det som fortfarande är ett frågetecken är ergonomi och i vilken grad man erbjuder professionell service.

Om jag slår till så kommer jag inte byta allt. Behåller då sannolikt 6D2:an, ett par gluggar och mina speedlights.
 
ANNONS