Annons

Fråga om ND filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Immaeri

Medlem
Hej,

Jag köpte för en kort tid sedan en ny kamera med objektiv och passade även på att köpa ND filter vilket jag aldrig provat tidigare.

Jag valde då att köra med fyrkant skivor och det blev en billig "upplaga" från Cokin då jag inte ville lägga ut en stor summa nu i början.

Paketet jag köpte innehöll 2 stop, 4 stop och ett 8 stop.

Nu idag så tänkte jag prova på en "long exposure" och då det var mitt på dagen med någorlunda solljus så kombinerade jag 2 och 8 stop för totalt 10 stop. Ställde in min komposition och körde med f11 och hittade rätt exponering som jag ville ha. Därefter så satte jag på filtret och knappade in i mobil-appen för att få reda på hur lång exponeringen skulle vara. Så efter att fått reda på tiden så ändrade jag shutter till t.ex. 8 sekunder eller dylikt och då såg ju allt helt överexponerat ut på liveview så redan där kändes det ju fel, och ja.. bilden i sig blev ju såklart just så, helt vitt mer eller mindre.

Jag undrar då vad jag gör för fel, är det för dåliga filter? när man slår ihop dem till 10 stop och håller upp en bit framför ögat så kan man ju se igenom ändå, det är ju inte helt "svart"/totalt nedtonat. Fick en känsla från youtube videos osv man har sett att det ska vara väldigt mörkt/ej kunna se igenom.

Annars har jag till synes ställt in korrekt och tagit hjälp av app för uträkningen...

En bonusfråga:

Den filterhållare jag köpte syns lite på kanterna på 24mm på mitt objektiv och en bit upp mot 40mm. Så kan man ju inte heller ha det, jag köpte allt detta samtidigt på Scandinavian photo i hopp om att de vet vad man ska ha. Så de visste ju objektivet mm och borde väl kanske vetat att det inte skulle fungera då kan man tycka... suck

Tips om vad man ska byta/köpa till för filterhållare/filter? Skulle vara förträffligt att kunna ge sig ut och slippa sådana drygheter samt slippa kasta pengar i onödan.


Mitt kamerahus / objektiv är:

Nikon D750
Tamron SP 24-70mm F/2.8 DI VC USD G2

Tack!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är du säker på att det är 2, 4 och 8 stop? Skulle tro att det är ND2, ND4 och ND8 du har där tex ND8 är lika med 3 stop. För att få 10 stop behöver du ND1000.

Jag har ND1000 på dagen och det brukar vara OK om det inte är för mycket ljus och ND32 på kvällen. Det är samma som 10 stop och 5 stop. Det brukar dock säljas kit med ND 2,4,8 och det ger inte så mycket effekt, ev kan man ha en ND8 halvtonad för att jämna ut himmel och mark något,

Jag hade några 10x10 rektangulära tidigare med min 12-24 på DX, och det gick inte, fick nog ha den på 16-18 eller så för att inte se kanten. På FF borde det då bli någonstans lite över 24, så ja det kan vara risk att det syns, bättre med 15x15 då borde du inte ha problem.

Jag har varit nöjd med mina 77mm filter, mycket mer rörlig med en sådan än 15x15 ställning. Hade nog inte köpt rektangulära igen så länge objektivet har filtergänga
 

Bilagor

eskil23

Aktiv medlem
Nu idag så tänkte jag prova på en "long exposure" och då det var mitt på dagen med någorlunda solljus så kombinerade jag 2 och 8 stop för totalt 10 stop. Ställde in min komposition och körde med f11 och hittade rätt exponering som jag ville ha. Därefter så satte jag på filtret och knappade in i mobil-appen för att få reda på hur lång exponeringen skulle vara. Så efter att fått reda på tiden så ändrade jag shutter till t.ex. 8 sekunder eller dylikt och då såg ju allt helt överexponerat ut på liveview så redan där kändes det ju fel, och ja.. bilden i sig blev ju såklart just så, helt vitt mer eller mindre.
Tio stop ND-filter ger just tio stop längre exponering. Så, åtta sekunder med filter ger samma exponering som 1/128 sekund utan filter. Det tycker jag låter lite för mycket i solljus även med f/11. Tänk Sunny-16 regeln; 1/200 sekund, f/16 och ISO 200 ger hyggligt rätt exponering i solljus utan filter eller 4 sekunder med filter.
 

Immaeri

Medlem
Är du säker på att det är 2, 4 och 8 stop? Skulle tro att det är ND2, ND4 och ND8 du har där tex ND8 är lika med 3 stop. För att få 10 stop behöver du ND1000.

Jag har ND1000 på dagen och det brukar vara OK om det inte är för mycket ljus och ND32 på kvällen. Det är samma som 10 stop och 5 stop. Det brukar dock säljas kit med ND 2,4,8 och det ger inte så mycket effekt, ev kan man ha en ND8 halvtonad för att jämna ut himmel och mark något,

Jag hade några 10x10 rektangulära tidigare med min 12-24 på DX, och det gick inte, fick nog ha den på 16-18 eller så för att inte se kanten. På FF borde det då bli någonstans lite över 24, så ja det kan vara risk att det syns, bättre med 15x15 då borde du inte ha problem.

Jag har varit nöjd med mina 77mm filter, mycket mer rörlig med en sådan än 15x15 ställning. Hade nog inte köpt rektangulära igen så länge objektivet har filtergänga

Nu när du säger det... det står faktiskt som du säger ND2 osv... suck ja då är det inte så konstigt. Lite sur blir man, sa bestämt stop när jag köpte, då förstår jag prislappen mer också.

Ok, ja jag får se hur jag går tillväga med eller utan ställning, gillar tanken att kunna kombinera och ev köpa gradient filter framöver också.

Tack för svar! Höll på att bli galen på att förstå vad som bråkade
 

Immaeri

Medlem
Tio stop ND-filter ger just tio stop längre exponering. Så, åtta sekunder med filter ger samma exponering som 1/128 sekund utan filter. Det tycker jag låter lite för mycket i solljus även med f/11. Tänk Sunny-16 regeln; 1/200 sekund, f/16 och ISO 200 ger hyggligt rätt exponering i solljus utan filter eller 4 sekunder med filter.
Ok, yes ska läsa på lite mer så jag får det mer korrekt.

Tack!
 

Lars Jn

Aktiv medlem
För att slippa vinjettering behöver du Cokins filterhållare för vidvinkel. Den sticker inte ut så mycket framåt.

Sen undrar jag varför du ska räkna exponering med en app? Kameran mäter ju genom filtret. Brukar funka rätt bra, och eftersom det är rätt svårt att avgöra hur lång tid man vill ha för att få rätt rörelse i t ex vatten, blir det i vilket fall till att experimentera lite från fall till fall.

Lars
 

MisterMustard

Aktiv medlem
En av digitalkamerans stora fördelar är att det är lätt att experimentera och se resultatet direkt. Jag har en tabell fastklistrad på min trådutlösare för vägledning men brukar alltid också göra några provexponeringar för att hitta rätt. Både ljusmässigt men också testa fram lite olika grader av utsmetning av tiden.
 

PMD

Aktiv medlem
Mer än 30s exponering kräver väl en egen uträkning?
Det beror på vilken kameran man har.

Om inte kameran kan mäta i så svagt ljus som behövs så mäter man utan filter och sen dubblerar man exponeringstiden det antal gånger som motsvarar filtrets densitet. Det kan man göra med huvudräkning. Någon app behövs knappast.
 

Immaeri

Medlem
Tack för alla svar! Jag har kommit till insikt till varför det blev som det blev och det behöver säkert inte vara så komplext sen med uträkningarna när man kommit in i det.
 

Cope1

Aktiv medlem
Det beror på vilken kameran man har.

Om inte kameran kan mäta i så svagt ljus som behövs så mäter man utan filter och sen dubblerar man exponeringstiden det antal gånger som motsvarar filtrets densitet. Det kan man göra med huvudräkning. Någon app behövs knappast.
Nä, men det är betydligt enklare.
Jag antar att du även tar reda på vad klockan är men hjälp av solen. Någon klocka behövs väl inte i din värld.
 

PMD

Aktiv medlem
Nä, men det är betydligt enklare.
Det går fortare (och är därmed enklare) att dubblera slutartiden ett antal gånger i huvudet än att plocka fram en telefon och starta en app som ska göra samma sak.

Jag antar att du även tar reda på vad klockan är men hjälp av solen. Någon klocka behövs väl inte i din värld.
Om jag är hemma och vill veta ungefär vad klockan är så tittar jag ut och ser om jag kan se solen. Jag vet exakt åt vilket håll söder är och jag vet ungefär vilka träd och byggnader som solen brukar stå över på för- och eftermiddag. Det kan slå mellan en halvtimme och kanske upp till en hel timme fel, men om jag behöver noggrannare tidmätning så tar jag förstås till en klocka.

Analogin haltar dock eftersom det är betydligt enklare att dubblera slutartider än att uppskatta tid med hjälp av solen. Solen syns heller inte alltid men huvudet har man alltid med sig.
 

Cope1

Aktiv medlem
Det går fortare (och är därmed enklare) att dubblera slutartiden ett antal gånger i huvudet än att plocka fram en telefon och starta en app som ska göra samma sak.


Om jag är hemma och vill veta ungefär vad klockan är så tittar jag ut och ser om jag kan se solen. Jag vet exakt åt vilket håll söder är och jag vet ungefär vilka träd och byggnader som solen brukar stå över på för- och eftermiddag. Det kan slå mellan en halvtimme och kanske upp till en hel timme fel, men om jag behöver noggrannare tidmätning så tar jag förstås till en klocka.

Analogin haltar dock eftersom det är betydligt enklare att dubblera slutartider än att uppskatta tid med hjälp av solen. Solen syns heller inte alltid men huvudet har man alltid med sig.
Som sagt....Klocka är onödigt. Man behöver inte veta exakt tid om man är ute i god tid. Syns inte solen får man väl vänta tills den visar sig. Svårare än så är det inte.
Och nä.....Alla har inte huvudet med sig. Det visar många tyvärr väldigt tydligt.
 

Cope1

Aktiv medlem
Det går fortare (och är därmed enklare) att dubblera slutartiden ett antal gånger i huvudet än att plocka fram en telefon och starta en app som ska göra samma sak.
Bara för att du tycker det går fortare behöver det inte betyda att det är enklare. Appen kan man starta hemma i soffan innan man åker. Då går det riktigt snabbt när man är ute i fält.

Jag är riktigt imponerad över vilka problem som löses i denna tråd.
Nu kan vi väl ta upp ämnet spis. Vara eller icke vara??
 

Tengil 1

Medlem
Som sagt tidigare i tråden, kolla så att du inte har autoiso inställt, en annan sak kan vara att glömma stänga av gaffling, eller att exponeringskompensationens stå på plus 2.

Vh Christer
 
ANNONS