Annons

Vattenstämpel/watermark

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur resonerar ni andra angående "vattenstämpel" på en bild?

En del fotografer lägger in dessa i tron/förhoppningen att bilden inte skall stjälas. Kanske avskräcker det någon från att stjäla bilderna?

Personligen så tycker jag att en vattenstämpel oftast drar fokus till sig och förstör bilden.

Men jag skulle gärna höra er andras synpunkter på vattenstämpelns vara eller icke vara?
 

Umi71

Aktiv medlem
Jag lägger in en liten i hörnet mer för att göra reklam för dom bilder jag publicerar på nätet, inte för att förhindra stöld.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag ser inget fel med att t.ex lägga nån liten semitransparent vattenstämpel nertill i sina bilder, sålänge det inte stör bilden för mycket.
 

Ventures

Aktiv medlem
Vattenstämplar gör knappast bilden bättre tycker jag. Det funkar dessutom dåligt som stöldskydd om stämpeln inte ligger tvärs över motivet och då är bildupplevelsen förstörd i viss mån.
 

lonian

Aktiv medlem
Har sett folk ta mina bilder trots en vattenstämpel över hela bilden. Nu kör jag en mer diskret variant.
Men då ser jag det mer som reklam om nån skulle fundera på vem som fotat. Trist dock när folk croppat bort den vilket blir vanligt vid Facebook profilbild.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Vattenstämplar är ett ofog. Alltid störande. Om det duger utan vattenstämplat för Magnum-fotografers bilder på Magnums egna sajt så borde det kunna vara standard för alla!
Mvh
Fredrik
 

HusseGubben

Avslutat medlemskap
Det enda sättet att få ha sina bilder ifred är att inte lägga ut dem på nätet. Detta med tanke på den utbredda inställningen att det som finns på nätet är det fritt att ta för sig av. En inställning som inte endast finns hos enskilda personer utan även företag, inte minst media.
 

miklar

Aktiv medlem
En stor vattenstämpel över bilden gillar jag inte. Har börjat med en logga nere i hörnet för att visa att det är jag som tagit den. Kan vara snyggt om en det är en fin logga. Målare lägger ju till en signatur på sina målade alster. Kan avskräcka något för vissa att bara använda dem rakt upp och ner.

Sen finns det ju givetvis de som i alla fall stjäl men det är som lås på ett hus. Det går alltid att ta sig in men kan ju avskräcka något.
 

nivas

Aktiv medlem
Jag lägger in vattenstämplar så att folk som ser mina bilder ska hitta till min hemsida. Lite då och då hör folk av sig och vill köpa eller använda en bild som dom har sett på nätet.
En vattenstämpel kommer aldrig att förhindra 'stöld'.
 

Ventures

Aktiv medlem
Om man gör som sportfotoföretagen gör, lägger ut bilderna lågupplösta och med vattenstämplar över hela bilden får man intrycket av att bilden är så dålig att man inte lockas att köpa den heller. Möjligen sparar man en kopia med stämplar och allt som "bevis", för skoj skull.
 

nivas

Aktiv medlem
Om man gör som sportfotoföretagen gör, lägger ut bilderna lågupplösta och med vattenstämplar över hela bilden får man intrycket av att bilden är så dålig att man inte lockas att köpa den heller. Möjligen sparar man en kopia med stämplar och allt som "bevis", för skoj skull.
Jag kör ju en del sportfoto, det går ju att göra sin marknadsföring lite diskretare om man bara vill: https://flic.kr/p/YBvBmA
Bilden är ett exempel på hur jag lägger upp mina alster på nätet.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Om vi bortser från vattenstämplars vara eller icke-vara en stund, tänkte jag fråga om någon har något tips på hur man skall gå tillväga, för att få till en snygg vattenstämpel i Lr, för/vid export av bilder för publicering på nätet ?

Jag är medveten om att det finns en myriad av olika teckensnitt att välja mellan, men att finna en (som i mitt tycke) ser bra ut, är en (nästintill) omöjlig uppgift.

Om någon har tips på hur man kan få till en snygg vattenstämpel (i Lr) på bilder för export, vore jag tacksam, alternativt vilket teckensnitt jag skall använda mig av, för att få en kursiv (snirklig) stil, vilket jag tycker är snyggt.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag har skrivit min egen signatur i PS (äkta) och nedan adressen till till min hemsida, dvs hur man hittar mig på sociala media.
Sparat som png och använder LR för att få med det vid export.

Ex https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1626722734033513&id=184494364923031
Läckert !

Men, tyvärr har jag inte Ps och dessutom vet jag inte hur jag skall exportera det till Lr (även om jag haft Ps). Är inte så duktig på programvaron för fotoredigering (generellt), och även om Lr är simpelt (i jämförelse med Ps), så är det tillräckligt komplext (för mig) för att jag bara skall ha en bråkdel av kunskap om programmets kapacitet, tyvärr.

Dessutom, och som om det inte vore nog, har jag också brant inlärningskurva och därtill hjälper det inte när man är utrustad med teflonminne ;-).
 
ANNONS