Annons

Telezoom objektiv till aps-c kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreassjosten

Aktiv medlem
Hej! Har tidigare haft en tråd angående att byta kamerahus mest pga fler funktioner och att filma med. Men då jag insett att en dator-uppgradering skulle vara behövlig för att kunna jobba med film på ett bra sätt så kommer det att dröja något år och kommer istället att införskaffa mig ett nytt objektiv.

Söker ett teleobjektiv till en canon eos 700d, behöver inte vara EF då jag den dagen jag byter kamera fortfarande kommer att ha en aps-c så kan lika gärna vara ef-s fattning på objektivet. Har en ganska strikt budget då jag införskaffat ny kameraväska, minneskort med wifi och ett batterigrepp alldeles nyligen.

Har kollat en del på "Tamron AF Di 70-300 4-5,6" som går på 1190kr på netonnet. Även sett att man kan köpa t.ex. "canon 75-300mm ef f4-5.6 iii" på flertalet ställen till riktigt bra pris. Förstår att man inte kommer att få något proffsobjektiv för dessa summor, men vilket är mest bang for the buck? Finns det andra objektiv som är bättre i denna prisklass? Och vad kan jag förvänta mig i denna prisklass? Har ett canon ef-s 18-55mm utan bildstabilisering idag att jämföra med.

Mina främsta prioriteringar är en snabb AF samt skärpa på objektivet. Vilket av dessa (eller något annat) kommer att kunna leverera det någorlunda? Kommer att fotografera mestadels sport och liknande med objektivet.

Hoppas att det finns något som kan leverera i denna prisklass! Tack på förhand :)
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Båda två är mer "pengar i sjön" än "bang for buck". Lägg hellre på några hundralappar och satsa på Canons EF-S 55-250/4-5,6 IS STM som finns för 1990:- på bl. a. Netonnet.

Ett beggat TAMRON SP DI II VC 70-300/4-5,6 eller Canon EF 70-300mm f/4-5,6 IS II USM kan också vara ett alternativ för den budgetmedvetna.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Instämmer med föregående. Canon 55-250 STM varianten är förvånansvärt skarp och snabbfokuserande. Väldigt prisvärd och skulle nog vara första valet.

Skulle jag gå ett snäpp upp skulle det bli Canon 70-200/4 L USM (beg 3000kr) och ytterligare ett snäpp upp är Canon 70-200/4 L IS USM (beg ca 5500kr).

Canon 70-300/4,5-5,6 IS USM II fokuserar väldigt snabbt i bra ljus enl tester och är förvånansvärt skarp även om jag nog skulle valt en av 70-200/4 L gluggarna istället p g a byggkvalitet och skärpa istället.
 

Andreassjosten

Aktiv medlem
Okej förstår, var väl lite det jag misstänkte. Isåfall kommer jag nog att köra på Canons 55-250mm då jag sneglat på den tidigare också. Mer än så kan jag tyvärr inte lägga, finns det utmanare till detta som står sig lika bra eller bättre i samma prisklass eller blir det att kliva upp ännu ett steg isåfall?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Säger som alla andra, Canon EF-S 55-250 STM (OBS, ej versionerna innan STM). Det är anmärkningsvärt bra för så lite pengar.

Tamron 70-300 SP VC USD är också bra, men ger inte någon tydlig fördel, samt är större och tyngre. 50mm till i brännvid är inte så mycket.
 
ANNONS