Annons

NU vs DÅ på FS

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag har lärt mig ett par saker över tid och som jag försöker hålla (men inte alltid lyckas. Förr misslyckades jag oftare :)

- inte gå till personangrepp
- vara hövlig
- inte köra med anekdotisk bevisförning eller halmdocke-retorik
- att försöka underbygga argumentation med citat och länkar
- inte gå i polemik med folk som enbart är ute efter att provocera
- att inte alltid svara på alla inlägg
- att vänta timmar / dagar innan jag svarar
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har redan förtydligat vad jag syftar på. Varför läser du inte fortsättningen? Det är som du vill tolka fel avsiktligt. Inte undra på att tjejer inte vill delta i de långa trådarna när hälften av inläggen är inlägg om syftningar och formuleringar.
Vad är det som är feltolkat? (Jag har läst fortsättningen och det påverkade inte min tolkning).

Det är alltid lite tråkigt när folk tar illa vid sig och blir förolämpade av inlägg som skrivs mer glimten i ögat (och med en markering att så är fallet). I detta fall försökte jag hjälp dig, Ola, med att förklara för Nonno att hon förmodligen hade missuppfattat vad du hade skrivit. Det är väl bra om missförstånd reds ut?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har lärt mig ett par saker över tid och som jag försöker hålla (men inte alltid lyckas. Förr misslyckades jag oftare :)

- inte gå till personangrepp
- vara hövlig
- inte köra med anekdotisk bevisförning eller halmdocke-retorik
- att försöka underbygga argumentation med citat och länkar
- inte gå i polemik med folk som enbart är ute efter att provocera
- att inte alltid svara på alla inlägg
- att vänta timmar / dagar innan jag svarar
Det ligger mycket i detta resonemang. Men det kan vara svårt att hålla stilen.
Sen kan det vara knepigt att använda humor och ironi eftersom det tyvärr ofta kan tolkas på ett helt annat sätt än vad avsikten var. Samtidigt som det kan krydda forumen och liva upp det hela.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag tyckte trådarna var mer intressanta förr om åren. Kanske för att många av oss fortfarande lärde oss om grundläggande digitalteknik. DR, upplösning och diverse cropfaktorer. Dessutom tog ju tekniken en del kängruhopp på den tiden vilket jag tycker avstannat. D800 var nog senaste kängruhoppet för mig
 

J O Härnström

Aktiv medlem
"Hoppen" för min del sker inom videofilmning. Ett av hoppen var Panasonic FZ-1000.
För stillbilder duger en del kameror och utrustning med ganska många år på nacken fortfarande gott.

De "mjuka" intressena för bild och film är kanske mer resistenta mot den tekniska utvecklingen förutom att etern översvämmas av material från framförallt mobiltelefoner. Debatter om kränkning, personlig integritet, bildstöld och liknande tar mer och mer plats. Folk lägger ut bilder från grannens sovrum eller från otäcka olycksplatser.
 

iSolen.se

Guest
Vad är det som är feltolkat? (Jag har läst fortsättningen och det påverkade inte min tolkning).

Det är alltid lite tråkigt när folk tar illa vid sig och blir förolämpade av inlägg som skrivs mer glimten i ögat (och med en markering att så är fallet). I detta fall försökte jag hjälp dig, Ola, med att förklara för Nonno att hon förmodligen hade missuppfattat vad du hade skrivit. Det är väl bra om missförstånd reds ut?
Det var redan utrett flera gånger, inlägget handlade inte om kvinnor i trådarna. Dags för sajtmail. Om du fortfarande vill "förklara" mina inlägg gör det inte här tack.
 

iSolen.se

Guest
Jag har lärt mig ett par saker över tid och som jag försöker hålla (men inte alltid lyckas. Förr misslyckades jag oftare :)

- inte gå till personangrepp
- vara hövlig
- inte köra med anekdotisk bevisförning eller halmdocke-retorik
- att försöka underbygga argumentation med citat och länkar
- inte gå i polemik med folk som enbart är ute efter att provocera
- att inte alltid svara på alla inlägg
- att vänta timmar / dagar innan jag svarar
- att inte prata om andra personer
- att undvika att rätta uppenbara fel
- att låta bli "men du sa..."
- att svara bokstavligt på vagt eller slarvigt formulerade frågor
- att undvika ordmärkeri
- att låta bli att vara juridiskt korrekt i onödan
- att låta bli "hellre korrekt men inkomplett" än ett verkligt hjälpsamt inlägg

Nu blev det lite överlapp men nån kan ju "förklara" om det behövs.

Jag tror jag begått samtliga synder ovan.

Dina två sista punkter har jag sparat massor med tid och tjafs på, tänker spara ännu mer framöver.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Och samma personer som nu tjafsar sönder den här tråden återfinns i alla andra söndertjafsade trådar.
Det var bättre förr.
 

zootallures

Aktiv medlem
Jag håller inte alls med om att "trådar nästan alltid spårar ur". Tvärtom så är merparten intressanta trådar där medlemmar får svar på frågor.
Jag håller med Ulf Ackelid och Terje H. Samma fåtal som tjafsar sönder trådarna. Grälsjuka, lättkränkta och bittra, tycks de mig. Dammsuger efter petitesser att anmärka på. Finns det ett ord eller en mening som går att feltolka så gör de det för att fortsätta diskussionen in absurdum i all oändlighet. Dividerar man deras antal inlägg med hur lång tid de varit här så ser man att detta med att vara aktiva här måste vara ett substitut för något som borde ha funnits i deras liv. Det enda positiva jag kan säga om dem är att de är duktiga retoriker.
Jag har många gånger hört detsamma från andra medlemmar som jag träffat IRL. Så vi tre är inte ensamma, det vet jag.
Så för min del, David, så är det så att jag långa perioder inte alls tittar in här då den grälsjuka och giftiga stämningen som finns i så många trådar helt enkelt är negativ eller t.o.m. deprimerande. När jag kommer tillbaka så finner jag gång på gång att det bara fortsätter.

Du ser det inte som något problem, eller att det ens existerar, David. Men jag tycker det är en extremt stor skillnad mot tonen på några av de största (engelskspråkiga) forumen.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Bättre förr?

Kul tråd! Ja personligen tyckte jag att det var roligare att besöka fotosidan förr. Men det är också en blandning av min egna fas i livet och hur sidan ser ut i dag men också hur tekniken förändrat hur vi ser på fotografi.
När jag började här på sidan( blev medlem) Hade jag fotat analogt ett tag men läste olika foto utbildningar och var här tillsammans med några av dessa vänner här på sidan för att diskutera foto teknik men också analysera bilder med målet att utveckla oss själva som fotografer men också för att vi verkligen brann för fotografi och ville dela det med andra. Det kommenterades friskt i de pooler jag var med i (främst Svartvitt tror jag) och även om tonen vart lite hård ibland gillade jag aktiviteten som var och inspirationen och den snabba hjälp man kunde tillgå om man behövde fråga någon annan som var kunnig i just det området.

Fotosidan idag för mig är ett sätta att lägga in mina bilder men också för att läsa bloggar och skriva då och då i min blogg. Jag har börjat fota mer gatufoto vilket jag tycker nu verkar vara en av de mer aktivare poolerna här så där är jag en del och läser kommentarer och för att inspireras stundtals.

Mitt personliga fotande är ungefär som förr då jag var här på sidan. Jag brinner fortfarande för fotografi, men tycker den "digitala" revolutionen förstört lite av den kreativa biten på något sätt, det blir som med allt annat när vi människor vill ha "mer och mer" och allt så lättillgängligt som möjligt, det vattnas ur och fler val och mer av allt blir ibland för mycket, så därför har jag gått tillbaka lite till rötterna och minimalismen och där jag startade lite mer, det gör det lite roligare för mig...
Nog tjatat!
Kul med denna tråd som sagt, låt oss hoppas att vi tar oss tillbaka ill hur det var förr mer, mer "community" och samtal om bilder och mindre av den tekniska delen och att "framhäva" sig själv och sin egen utveckling utan försöka bidra och stötta istället:)
/Martin.
 

dl-larsson

Aktiv medlem
Och samma personer som nu tjafsar sönder den här tråden återfinns i alla andra söndertjafsade trådar.
Det var bättre förr.
Jag har inte varit jätteaktiv här, men vissa ser man ju alltid tjafsa om allt. Vissa börjar ju bråka om en kameraväska liksom. Det blir oerhört tröttsamt i längden.
 

martinot

Aktiv medlem
Troligen bl.a. till DPReview, så är det för mig i alla fall.
De har en mycket större bredd, även i sitt forum, samt större resurser,
än vad FS nu kan erbjuda.
Deras tester av optik/kamerahus är i en egen hög klass för sig,
ofta strax efter en lansering, då en första koll,
- senare en fullständig genomgång, med både positiva och negativa omdömen.
Jag gillar DPR mycket för nyheter och tester (har läst det mesta där kontrinuerligt sedan ca 2001), men måste säga att forumen är på riktig dagisnivå gällande majoriteten av trådar och inlägg.

Fotosidan är rena drömmen i jämförelse avseende både gällande relevanta inlägg och civiliserad trevlig nivå!

DPRs forum är så dåliga (generellt) att jag mycket sällan orkar läsa de. Katastrof och verkligen exempel på hur forum inte skall se ut!
 

martinot

Aktiv medlem
Vi kan jämföra med Sweden Rock Magazine som handlar om musiken, artisterna, skivorna, framträdanden, festivaler, stilar, musikhistoria. Inte ens en stavning om olika elgitarrer eller trummor. Och det går riktigt bra för tidningen, riktigt bra!
Tycker det är en helt felaktig jämförelse. Den tidningen är till för konsumenter av musik - inte för de som är musiker eller producenter av musik. Det är den senare kategorin som är närmare oss som fotograferar och som skapar bilder.

Läser du forum och tidningar för musiker och producenter så är de oftast till en stor del fokuserade på musikinstrument, studioutrustning och andra prylar. På gott och ont.
 

Terje H

Aktiv medlem
Tycker det är en helt felaktig jämförelse. Den tidningen är till för konsumenter av musik - inte för de som är musiker eller producenter av musik. Det är den senare kategorin som är närmare oss som fotograferar och som skapar bilder.

Läser du forum och tidningar för musiker och producenter så är de oftast till en stor del fokuserade på musikinstrument, studioutrustning och andra prylar. På gott och ont.
Visst är det så, håller helt med. Jag gör jämförelsen med SRM då ett stort antal fotografer också är konsumenter av fotografi; det köper fotoböcker, de köper fotografi som väggprynad, de köper inträde till föreläsningar mm. Många fotografer vill fortbilda dig och köper då olika typer av kurser, utbildningar, workshops mm.

Men jag efterlyser dessa konsumenter av fotografi även som aktiva medlemmar här på Fotosidan. Att köpa en fototidning handlar också för vissa att man vill konsumera fotografi; se bra bilder och läsa om intressanta fotografer (både nulevande och från förr).

Mvh Terje
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är väl inte så många fotografer som har rockstjärnestatus att en tidning av det slaget skulle bära sig.
Det finns väl inte ens ett ord för en fotograf med sådan status.
Visst finns det kända fotografer med stjärnstatus. Men publiken verkar mer intresserade av bildens än fotografen.
Ingen köar för att bli först med nya bilderboken. Ingen står i skaror utanför hotell där artisten övernattar. Ingen svimmar i hänförelse under bildvisning, och ingen skriker i extas längst framme vid scenen.
 

Terje H

Aktiv medlem
Det är väl inte så många fotografer som har rockstjärnestatus att en tidning av det slaget skulle bära sig.
Det finns väl inte ens ett ord för en fotograf med sådan status.
Visst finns det kända fotografer med stjärnstatus. Men publiken verkar mer intresserade av bildens än fotografen.
Ingen köar för att bli först med nya bilderboken. Ingen står i skaror utanför hotell där artisten övernattar. Ingen svimmar i hänförelse under bildvisning, och ingen skriker i extas längst framme vid scenen.
Hehe, skillnad är det. Såklart. Men SRM är heller ingen tidning för skrikande fans. Mer för äldre som älskar musik och vill fördjupa sig. Vilket inte minst de detaljerade albumrecensionerna vittnar om. Jag minns Okej en gång i tiden, som ju mer var en idoltidning - vilket SRM verkligen inte är.

Det finns många konsumenter av fotografi, både bland oss fotografer och andra. Själv har jag ett stort intresse för fotografi som sträcker sig långt vidare från mitt eget fotograferande.

Mvh Terje
 
ANNONS