Annons

Frågor om äldre kamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

oyegie

Aktiv medlem
Har en ganska nyligen inköpt Agfa Isolette 2 för en billig peng.
Några grejer behöver fixas bla fastklistrad avståndsinställning,krånglig slutare,bälg osv.
Om man nu ska lämna in på service vad rekommenderas för reparatör,vad kan det tänkas kosta?
Har kollat på en del DIY på google men känns lite osäkert om man vågar.
 

Urr

Aktiv medlem
Isolette 2 är en trevlig, men inte speciellt avancerad bälgkamera. Optiken är trelinsig. (Apotar) Den är dessvärre inte så mycket värd, i kronor räknat. Låter som det är mycket som behöver fixas. Ta inte illa upp, men sanningen är den att det blir mycket billigare att leta upp ett annat, funktionsdugligt ex än att reparera. Om du inte kan göra det själv.
 

oyegie

Aktiv medlem
Isolette 2 är en trevlig, men inte speciellt avancerad bälgkamera. Optiken är trelinsig. (Apotar) Den är dessvärre inte så mycket värd, i kronor räknat. Låter som det är mycket som behöver fixas. Ta inte illa upp, men sanningen är den att det blir mycket billigare att leta upp ett annat, funktionsdugligt ex än att reparera. Om du inte kan göra det själv.
Mycket och mycket,den har väl de vanliga felen,slutaren funkar bra från 1/300 till 1/25 och på B-läge sen de andra tiderna så fastnar den i öppet läge.
Går givetvis att fota om man tätar till bälgen lite provisoriskt synd bara att fokus är igenklistrat på ca 5-7m och att alla slutartider inte funkar.
Jo den är kanske billigare att köpa en ny men man vill ju såklart få nytt liv i den så den håller många år till.
Jag kan gärna göra det själv om jag vet exakt hur och om det inte är allt för knöligt.
 

Urr

Aktiv medlem
Tror att en en av Fotosidans medlemmar, J Patric Dahlén vet hur man löser en igenbeckad avståndsinställning. Maila honom om råd. Han har gett mig en del goda råd om gamla kameror.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag dyker upp och skriver här istället, ifall fler är intresserade.

Håller med Urban om att det inte lönar sig att skicka den till en reparatör. För rengöring av slutaren och fokuseringen skulle det kosta över tusenlappen och närmare det dubbla om bälgen måste specialbeställas och bytas. För de pengarna kan man få en Rolleiflex från 50-talet, eller två trevliga Rolleicord, som ger bättre bildkvalitet och så vidare.
Det lönar sig verkligen att ge sig på arbetet själv, även om det är mycket jobb. Men man kan ju se det som en hobby!

Agfa använde sig tyvärr länge av ett gängfett som stelnat med åren, samt bälgar av ett konstläder som i de allra flesta fallen spruckit upp och fått småhål i hörnen när kameran öppnat och stängts under åren. Agfa bättrade sig dock under sista halvan av 50-talet, så det finns ett antal av deras bälgkameror med riktiga läderbälgar. De drabbade kameramodellerna är Isolette och Record.

Fokuseringen består av att frontlinsen sitter i en fattning med gängor, som i sin tur sitter i andra linsens fattning som sitter inskruvad i slutaren. För att komma åt dem måste man försiktigt med en instrumentmejsel skruva ut låsskruvarna som sitter i fokusringen av aluminium. Man behöver inte skruva ut de mycket små skruvarna helt, utan bara så att ringen går att få loss.
Då kan man skruva loss front- och andralinsen som ett "paket" ur slutaren.

Sedan gäller det att få loss frontlinsfattningen. Man kan droppa kemiskt ren bensin i gängorna och låta det verka under natten. Det kan mjuka upp fettet. Ibland kan man även lägga "linspaketet" i frysen så att metallen krymper. Sedan håller man pekfingret om den yttre fattningen så att den värms upp av fingret och utvidgar sig, medan den inre fortfarande är kall och krympt. Det fungerade en gång för mig.

Googla gärna dessa tre ord: Isolette frozen focus, så dyker det upp mängder av tips! Det är ett så vanligt problem med dessa kameror så det har diskuterats i åratal på många forum!

En bra sida, som ett exempel: http://www.davidrichert.com/AGFA rebuild/agfa.htm

Slutaren, är det en Prontor eller Compur?

Prontor brukar ha en mycket tunn aluminiumring som man skruvar av för att få loss täckplåten. Compur har en halvmåneformad låsklack med två små hål, som man vrider till rätt läge med t.ex. en pincett.
Ibland kan det räcka att droppa pyttedroppar av kemiskt ren bensin för att få igång långtidsverket, om det bara är stelnat smörjmedel som hindrar funktionen. Räcker inte det så får man gå in genom kamerans bakstycke och skruva loss fästringen för slutaren, och ta loss slutaren från kameran och bada den i kemiskt ren bensin för att få bort smuts och gammalt fett.

Googla på slutarens namn och CLA eller repair så lär det dyka upp många svar med tips och genomgångar.

En duktig kamerareparatör värd namnet, plockar isär slutarna i sina beståndsdelar och rengöra dem i ultraljudsbad. Men det är inget för amatörer och nybörjare. Jag vågar inte ge mig på det själv. ;-)

Hålen i agfabälgar kan man reparera på flera olika sätt, t.ex. flera skikt av svart akrylfärg (finns i hobbyaffärer). En del använder svart nagellack i flera skikt. Andra använder gummireparationsmedel (som används till gummistövlar m.m.). Jag har använt svart akrylfärg, men det kan få hörnen att klistras ihop när man stänger bälgen, även när det torkat, så bäst är nog att pensla på svart nagellack efteråt, för att ge en yta som inte är lika "gummiklibbig".

Googla efter Agfa bellows repair, för många tips!

Länken jag gav innan, http://www.davidrichert.com/AGFA rebuild/agfa.htm har också tips för hur man kollar att oändligt-fokus ligger rätt när man skall sätta tillbaka fokusringen. Han använder bakplåtspapper i filmläget. Bättre är att använda en mattskiva, och en sådan kan man lätt göra genom att skära till en bit transparent plast (t.ex. locket från ett CD-fodral) som man på ena sidan fäster matt tejp på. Den sidan skall man sedan hålla mot filmläget.
 

oyegie

Aktiv medlem
Herregud de dära två linserna som sitter ihop verkar vara ihopsvetsade helt omöjligt att få loss,har provat frysmtoden,funkar ej,slangklämmor och lite tejp helt värdelöst eftersom jag inte får nåt ordentligt grepp,det bara glider,har badat den i kemisk ren bensin men undrar om de gör nytta dessutom är linserna så långt ihopskruvad,ett par riktig bra tänger som kämmer åt ordentligt vore kanske nåt??
Vad är det sista man gör om det inte går?
Att försöka få tag på en beg ersättninglins skulle man kunna gör men kanske inte så enkelt och lär kosta en slant.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Tång/polygrip kan nog hjälpa, men var för fotogudens skull försiktig så att du inte deformerar ringarna och klämmer dem ovala!
 

Karl Peter

Aktiv medlem
Herregud de dära två linserna som sitter ihop verkar vara ihopsvetsade helt omöjligt att få loss,har provat frysmtoden,funkar ej,slangklämmor och lite tejp helt värdelöst eftersom jag inte får nåt ordentligt grepp,det bara glider,har badat den i kemisk ren bensin men undrar om de gör nytta dessutom är linserna så långt ihopskruvad,ett par riktig bra tänger som kämmer åt ordentligt vore kanske nåt??
Vad är det sista man gör om det inte går?
Att försöka få tag på en beg ersättninglins skulle man kunna gör men kanske inte så enkelt och lär kosta en slant.
Lång tid sedan tråd men svarar ändå.

Finns ju många tips på hur att få loss AGFAS av gamla fetter hopplöst mer eller mindre sammansvetsade delar. En del förordar isopropylalkohol, andra bensin, en del WD 40, några värme etc, etc...

Jag har erfarenhet av två linser. För några år sedan fick jag isär en Apotar 105 mm genom att upprepade gånger under en veckas tid spruta på 5-56 på gängorna (WD 40 skall vara effektivare enligt vissa trådar på diskussionsforum). Andra beskriver liknande insatser men att man fått hålla på i en månads tid etc. oavsett valt lösningsmedel.
För ett tag sedan fick jag ge upp efter att ha prövat ovanstående på en Apotar 85 mm i över en månads tid (badade i isopropylalkohol). Jag tog då helt sonika och la linsen i en kastrull med vatten som jag satte på tvåans värme på spisen (av 6)... sedan fick den stå och sjuda i en halvtimme. Det hela släppte perfekt. Dock är jag lite tveksam över förfarandet då jag inte vet om det kokande vattnet på något sätt kan skada antireflexbehandlingen, men sannolikt inte... Tror dock att ett smartare sätt är att värma i ugn (sisådär 80 grader i någon halvtimme). Andra har tydligen vad jag läst mig till på nätet värmt metallen med lödkolv eller hårfön...

Skulle detta inte hjälpa så kan jag ev ha en Apotar 85 mm till salu och du får höra av dig i så fall.

Peter
 
ANNONS