Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Canons President Fujio Mitarai har för tidningen Nikkei talat om Canons syn på hur marknaden för systemkameror kommer utvecklas de kommande 2 åren.
De tror att marknaden kommer minska med 50%. Från dagens 10 miljoner styck sålda per år till 5 miljoner.

Detta kommer givetvis få stora konsekvenser på produktsortiment, produktutveckling, pris och mycket mer. Troligtvis kommer det också leda till en strukturomvandling där företag med svag ekonomi måste kast in handsken.

Vad tror du kommer hända?

Här artikeln från Canon rumors.

In an article published by the Nikkei news, Canon’s president Fujio Mitarai talks about the future of the camera business and where it’s heading over the next couple of years.

Canon thinks that the camera market will shrink another 50% over the next 2 years, which is changing some strategies at Canon on how to deal with the change in the marketplace.

Canon’s camera sales have declined 10% a year over the last few years.
The global market for interchangeable lens cameras is about 10 million units a year.
Mirrorless camera sales are not adding to the market, they’re merely replacing DSLR sales. This is likely why Canon and Nikon waited so long to enter the full frame mirrorless segment. Putting forth the R&D to cannibalize yourself probably gets the bean counters in a tizzy.
Canon will shift its business to more corporate sales than consumer retail sales
Canon obviously recognizes what Smartphones have done to the sales of entry-level cameras, but Canon thinks they’ll continue to sell 5-6 million prosumer and professional cameras once we’ve reached the bottom of the decline.
Canon will focus more on industrial, surveillance and medical imaging.
All of this points to an amalgamation of DSLR lines to offset the additional EOS R system cameras that are coming. This also tells us that Canon isn’t likely in any sort of rush to get 3-4 EOS R cameras to the marketplace, especially when the market is still declining.

I believe this is a worst-case scenario that Canon is strategizing for and that innovation and great new products are still coming over the next few years.
 

Sabud

Aktiv medlem
Tja, vad kommer att hända?
Jag tror att vi kommer att se några tillverkare som väljer att kasta in handduken. Personligen tycker jag att kameraindustrin till slut tog `sjuka proportioner´ efter digitaliseringen. Nya modeller avlöste varandra i en takt som bara en `hypad´ fotomarknad kunnat underblåsa. Nu är festen över och vi får se vem som överlever.

Själv har jag inga som helst problem med att fotografera resten av mitt liv med det jag har. Och lustigt nog har jag tagit mina `bästa´ bilder med mina gamla prylar.

/Stephan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Prognosen är säkert trovärdig. Å andra sidan var intresset för fotoprylar osedvanligt stort under 2000-talets första decennium och jag undrar hur 6-7 miljoner kameror per år står sig mot 90-talet innan den digitala revolutionen. Det kanske är en återgång i volym till en historisk marknadsnivå?

Alla kommer inte att överleva eller anse att det är lönt att fortsätta. Nikon och Canon lär ju finnas kvar. Sony satsar stort men är en elektronikjätte så de är å andra sidan, likt Samsung, inte beroende av att fortsätta med fotoprodukter och samma gäller Panasonic. Olympus kämpar och de tjänar mest pengar på medicinsk utrustning så jag undrar om de fortsätter med systemkameror eller går tillbaks till hur det var på 90-talet med fokus på kompaktkameror men sådana med högre marginal. Undrar starkt om Pentax överlever. De har liten andel och släpper få produkter och har ännu ingen spegellös modell med de kostnader som blir för utveckling.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tja, vad kommer att hända?
Jag tror att vi kommer att se några tillverkare som väljer att kasta in handduken. Personligen tycker jag att kameraindustrin till slut tog `sjuka proportioner´ efter digitaliseringen. Nya modeller avlöste varandra i en takt som bara en `hypad´ fotomarknad kunnat underblåsa. Nu är festen över och vi får se vem som överlever.

Själv har jag inga som helst problem med att fotografera resten av mitt liv med det jag har. Och lustigt nog har jag tagit mina `bästa´ bilder med mina gamla prylar.

/Stephan
Tänker på ett liknande sätt. Har redan för mycket kamerautrustning. Har en Canon 5D MKIV som kan hantera det mesta jag fotar. Till den 8 objektiv. Visserligen av lite äldre modell i de flesta fall fast de ger ett bra resultat.

Sedan ar jag många Fuji-kameror och en drös objektiv från 16 mm till 850 mm om vi pratar i FF-termer.

Dessutom Godox blixtar och sändare som fungerar både till Canon och Fuji.

Egentligen har jag inte behov av att köpa en enda fotopryl detta året.
Fast sedan finns ju alltid prylnisse som vill locka ut en på dåligheter.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Inte så konstigt att Canon köpte lundaföretaget Axis som är världsledande på övervakningskameror.

Minskade volymer kan innebära ett minskat modellutbud. Lågvolymprodukter blir svårare att räkna hem. Och de tillverkare som redan har låga volymer får det svettigare. Inte utan att man undrar hur Pentax ska klara sig.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Prognosen är säkert trovärdig. Å andra sidan var intresset för fotoprylar osedvanligt stort under 2000-talets första decennium och jag undrar hur 6-7 miljoner kameror per år står sig mot 90-talet innan den digitala revolutionen. Det kanske är en återgång i volym till en historisk marknadsnivå?

Alla kommer inte att överleva eller anse att det är lönt att fortsätta. Nikon och Canon lär ju finnas kvar. Sony satsar stort men är en elektronikjätte så de är å andra sidan, likt Samsung, inte beroende av att fortsätta med fotoprodukter och samma gäller Panasonic. Olympus kämpar och de tjänar mest pengar på medicinsk utrustning så jag undrar om de fortsätter med systemkameror eller går tillbaks till hur det var på 90-talet med fokus på kompaktkameror men sådana med högre marginal. Undrar starkt om Pentax överlever. De har liten andel och släpper få produkter och har ännu ingen spegellös modell med de kostnader som blir för utveckling.
Redan logiskt skall vissa tillverkare slås ut om marknaden minskar så drastiskt. Å andra sidan vill ingen slås ut utan att tagit en fight. Fast jag tror nog många, speciellt av de mindre tillverkarna måste skriva om sin marknadsplaner.

Ser vi på Canon vill de fortsätta sälja 5-6 miljoner prosumer och pro kameror enligt artikel.
Där måste det vara något fel. Kanske räknar de i de siffrorna sådana kameror som inte är systemkameror.

Som konsumenter kan vi nog förvänta oss att produktsortiment kommer bli mindre hos de stora drakarna. Att nyheter kommer släppas mer sällan. Produktcykeln blir längre. Att priserna kommer öka ytterligare.

Förmodligen kommer också R&D satsningarna minskas och vi som inte har Sony får vänta längre på mer avancerad AF-C.

I denna soppa kommer säkert en del ha framgång och andra förlora stort.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Frågan är väl när prisökningen slår ut volymerna och man inte kan öka mer? Eftersom förbättringarna blir mindre finns ju större anledning att behålla det man har i synnerhet om ersättarna kostar allt mer....
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Frågan är väl när prisökningen slår ut volymerna och man inte kan öka mer? Eftersom förbättringarna blir mindre finns ju större anledning att behålla det man har i synnerhet om ersättarna kostar allt mer....
Helt korrekt. Det kommer vara en balansgång för de stora drakarna Sony, Fuji, Canon och NIkon.
De mindre spelarna kommer nog vara tvungna att satsa mer desperat vilket tvingar de större att reagera för att försvara sina marknadsandelar.
Det är väldigt svårt att förutsäga vart det här kommer ta vägen
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fråga till Magnus Frödeberg.
Vet du hur många systemkameror som såldes innan den digitala revolutionen?

Var det nära de här 5 miljonerna kameror eller var den marknaden större?

Jag hade på den tiden Nikon F4 och Leica R. Jag vet att med de kamerorna var det många som frågade om man kom från någon tidning.

De flesta fotade då med någon form av kompaktkameror. Numera fotar de med mobilkameror som är mycket bättre.
I Makarska i Kroatien såg jag detta i somras. Alla fotade hela tiden. I 99% använde alla mobilkameror.
Systemkameror var mycket sällsynta.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Fråga till Magnus Frödeberg.
Vet du hur många systemkameror som såldes innan den digitala revolutionen?

Var det nära de här 5 miljonerna kameror eller var den marknaden större?
Jag kan inte volymerna på 90-talet, men det var lite krisigt för tillverkarna då. De hade svårt att få kunderna att köpa nya kameror, många behöll sina kameror längre. Det pratas i branschen att vi nu återgår till ett läge som rådde före digitalboomen som kulminerade 2010. En skillnad är dock att det sälja mer objektiv nu, vilket antagligen har med att driftskostnaden sjunkit så att folk har råd att satsa på objektiv nu när de slipper köpa film.

Trots återgången kan den globala volymen ha ökat sedan 90-talet. Mängden medelklass i världen ökar ju.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kan inte volymerna på 90-talet, men det var lite krisigt för tillverkarna då. De hade svårt att få kunderna att köpa nya kameror, många behöll sina kameror längre. Det pratas i branschen att vi nu återgår till ett läge som rådde före digitalboomen som kulminerade 2010. En skillnad är dock att det sälja mer objektiv nu, vilket antagligen har med att driftskostnaden sjunkit så att folk har råd att satsa på objektiv nu när de slipper köpa film.

Trots återgången kan den globala volymen ha ökat sedan 90-talet. Mängden medelklass i världen ökar ju.
Det är sant att människor med pengar nog att köpa en mer avancerad kamera har ökat. Samtidigt verkar de som anser sig behöva en ny ha minskat.

Personligen har jag alldeles för mycket prylar. Tror inte jag är ensam om det.
Jag borde sälja och inte köpa.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Man vet aldrig med de där intervjuerna för översättningarna brukar lämna en del övrigt att önska.

Det är svårt att förstå vad han exakt menar.

Min killgissning är att modeller som Nikon D3500/D5600 och motsvarande hos Canon kommer att få det svårt och förmodligen försvinna.

Jag har läst någonstans att Nikon säljer i storleksordningen 100 stycken D3500 på varje D850. Om antalet kameror minskar med 50% behöver inte betyda att försäljningen minskar med 50%.

Nikon har nog knappt lagt två yen på att utveckla de enklare modellerna de senaste 5 åren och de stängde fabriker i Kina för flera år sedan och lade ut tillverkningen på underleverantörer.

Jag tycker det verkar logiskt att enklare kameror drabbas hårdast av att mobilerna blir mer avancerade, men vad talar för att t.ex. fullformat prosumer och pro kameror skulle ha samma utveckling?

Jag tror Sony, Canon och Nikon ligger ganska bra till med sina spegelfria och mer avancerade DSLR modeller.

Tänk också på att Canon och Nikon har lägre kostnader för att producera spegelfria kameror jämfört med DSLR.

Några siffror jag snabbt googlade fram:
+ kompaktkameror har minskat med ungefär 30% per år de senaste åren
+ försäljning systemkameror de senaste 8 åren: 11.5, 11.4, 11.4, 11.3, 11.2, 11.0, 10.9, 10.8 miljoner
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Verkligheten har kommit ikapp Canon.

Tror Canon kommer få det svårt främst på seniorsidan och utveckling.

Sony säljer sensorer till andra och gör mobilsensensorer och de kan både hämta kunskaper och pengar till att göra nya kamerasensorer.

Canon har legat efter andra de senaste 5-10 åren sensorsidan tekniskt sett, sen kanske de har en förgptering som flera gillar.

Canon gör inga sensorer för mobiler ( vad jag vet )

Canon säljer inga sensorer till andra i alla fall inte kameror till konsumenter




Canons aktie har dalat senaste året
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Verkligheten har kommit ikapp Canon.

Tror Canon kommer få det svårt främst på seniorsidan och utveckling.

Sony säljer sensorer till andra och gör mobilsensensorer och de kan både hämta kunskaper och pengar till att göra nya kamerasensorer.

Canon har legat efter andra de senaste 5-10 åren sensorsidan tekniskt sett, sen kanske de har en förgptering som flera gillar.

Canon gör inga sensorer för mobiler ( vad jag vet )

Canon säljer inga sensorer till andra i alla fall inte kameror till konsumenter




Canons aktie har dalat senaste året
Läs på. Du är fel ute. Detta handlar inte om just Canon utan om hela marknaden för systemkameror.
Canon sysslar faktiskt också med annat än systemkameror.
Så även om du verkar tycka illa om Canon är det inte bara de enda som kommer ha problem med en marknaden som krymper med 50% inom 2 år.
Vakna upp och sluta hata.
 

nivas

Aktiv medlem
Verkligheten har kommit ikapp Canon.

Tror Canon kommer få det svårt främst på seniorsidan och utveckling.

Sony säljer sensorer till andra och gör mobilsensensorer och de kan både hämta kunskaper och pengar till att göra nya kamerasensorer.

Canon har legat efter andra de senaste 5-10 åren sensorsidan tekniskt sett, sen kanske de har en förgptering som flera gillar.

Canon gör inga sensorer för mobiler ( vad jag vet )

Canon säljer inga sensorer till andra i alla fall inte kameror till konsumenter

Canons aktie har dalat senaste året
Man ska komma ihåg att "Imaging", där kameror och optik ingår, bara är 28% av Canons totala omsättning.

Vad gäller sensorutvecklingen så har Canon troligen en klar fördel i och med att de ligger i framkant vad gäller fokusering (dual-pixel), vilket kommer att bli en viktig parameter i och med övergången till spegellöst.
Canon är fortfarande trea i världen vad gäller patentansökningar, vilket pekar på att man håller ett högt utvecklingstempo. Under 2017 satsade man "endast" 27 miljarder kronor (!) på utveckling av nya produkter. :)

Högt på prioritetslistan hos Canon hittar vi även rationalisering av produktionskostnader, vilket är viktigt om man ska kunna hålla sig före konkurrenterna.

Canon säljer sensorer till andra tillverkare, https://canon-cmos-sensors.com/
Vet ej om några av dem hamnar i konsumentkameror, men troligen är marginalerna bättre vid försäljning till professionella applikationer.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ett räkneexempel.

Antag att Nikon säljer 100 gånger fler enkla kameror än mer avancerade

Antag att prisskillnaden är en faktor 10

Antag att marginalerna hos de dyrare modellerna är en faktor 2 bättre

Så ungefär 45% av vinsten hämtas från de enklare kamerorna

Antag att minskningen med 50% sker helt bland de enklare kamerorna

Enligt denna enkla modell faller vinsten med ungefär med 23%

Säg att en eller flera tillverkar faller bort och Nikon tar en del av den marknaden

Antag att tillverkningskostnaden för spegelfria är lägre

Antag att de lyckas ta fortsätta sälja objektiv, men bättre marginal (Z-fattningen möjliggör enklare design)

Då borde vinsten blir någonstans mellan 0 och 23% lägre.

Dåligt, men troligen hanterbart!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ett räkneexempel.

Antag att Nikon säljer 100 gånger fler enkla kameror än mer avancerade

Antag att prisskillnaden är en faktor 10

Antag att marginalerna hos de dyrare modellerna är en faktor 2 bättre

Så ungefär 45% av vinsten hämtas från de enklare kamerorna

Antag att minskningen med 50% sker helt bland de enklare kamerorna

Enligt denna enkla modell faller vinsten med ungefär med 23%

Säg att en eller flera tillverkar faller bort och Nikon tar en del av den marknaden

Antag att tillverkningskostnaden för spegelfria är lägre

Antag att de lyckas ta fortsätta sälja objektiv, men bättre marginal (Z-fattningen möjliggör enklare design)

Då borde vinsten blir någonstans mellan 0 och 23% lägre.

Dåligt, men troligen hanterbart!
Du antar väldigt mycket Jonas. Vi vet inte hur siffrorna hos de olika tillverkarna ser ut.
De har sina planer och sina marknadsplaner om hur de tror att de kommer lyckas i framtiden. Hur realistiska dessa är vet vi heller inget om.
Några har kanske ess i skjortärmen.

Vi som sitter här hemma i Sverige har ingen kunskap om detta. Vi kan ju alltid spekulera för vi tycker det är kul.

Detta är nog en utveckling där vi får se vart det tar vägen utan och de på planen inte bryr sig om vad vi skriker från läktarna.
Vi skall nog inte ta på oss rollen som att vi sitter i toppen på varken Canon, Nikon eller något annat företag.
De som sitter där är smarta och gör säkert sitt bästa för sitt foretag. De känner dessutom till sin egen situation i detalj.
Jag har suttit i en liknande position i ett ledande företag inom en helt annan bransch.

Det är inte idioter som sitter i en i en ledningsgrupp.

Så dina egna uträkningar är bara siffror och gissningar.

När en marknad genomgår sådana extrema förändringar så gäller inte heller gamla sanningar.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Du antar väldigt mycket Jonas. Vi vet inte hur siffrorna hos de olika tillverkarna ser ut.
De har sina planer och sina marknadsplaner om hur de tror att de kommer lyckas i framtiden. Hur realistiska dessa är vet vi heller inget om.
Några har kanske ess i skjortärmen.

Vi som sitter här hemma i Sverige har ingen kunskap om detta. Vi kan ju alltid spekulera för vi tycker det är kul.

Detta är nog en utveckling där vi får se vart det tar vägen utan och de på planen inte bryr sig om vad vi skriker från läktarna.
Vi skall nog inte ta på oss rollen som att vi sitter i toppen på varken Canon, Nikon eller något annat företag.
De som sitter där är smarta och gör säkert sitt bästa för sitt foretag. De känner dessutom till sin egen situation i detalj.
Jag har suttit i en liknande position i ett ledande företag inom en helt annan bransch.

Det är inte idioter som sitter i en i en ledningsgrupp.

Så dina egna uträkningar är bara siffror och gissningar.

När en marknad genomgår sådana extrema förändringar så gäller inte heller gamla sanningar.
Du frågade ju vad vi tror kommer hända!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du frågade ju vad vi tror kommer hända!
Ja absolut, Men förväntade mig ingen spekulativ ekvation över ekonomisk utveckling.
Det är lite som när nar man mäter sympatier för partier och mäter med 3 decimaler och osäkerheten är över 3 %. I det här fallet säkert långt över 3%.
Vi skall nog sätta oss på läktaren, köpa pop corn och se var det här tar vägen.
Det kommer förmodligen påverka oss en hel del. Fast hur är alldeles för tidigt att ens gissa på.
 
ANNONS