Annons

Frilansfotografer trakasserades under första maj

Produkter
(logga in för att koppla)

jag&bilden

Aktiv medlem
Jösses.
Det var verkligen onödigt och korkat av dem att gå på fotograferna så.

Demonstrera den första maj är ju varken konstigt eller nytt.
Undrar vad de var så oroliga över att de ansåg det vara värt att bråka med fotografer. Nu riskerar de ju att deras nunor verkligen att publiceras och nagelfaras. :)
 

dakkster

Ny medlem
propaganda?

Vad sägs om att vi tar upp sammanhanget och personen? Roger Sahlström är ökänd för att både sprida rasistpropaganda, hänga med nassar och göra alla möjliga rasistiska handlingar. Lyssnar man på diskussionen talar de om något som hände förra året. Sahlström blir alltså utpekad för att han är Roger Sahlström, alltså en überrasist, inte för att han råkar vara fotograf. Att inte ta upp det sammanhanget är mer än bara lite oärligt.

Edit: Sen kan vi ju ta en sidodiskussion om trovärdigheten i att dela "artiklar" från rassepopulistiska sidor som nyheteridag...
 

martley

Aktiv medlem
Sajten nyheteridag har sin egen politiska agenda, domännamnet Nyheter Idag registrerades ursprungligen av Kent Ekeroth, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna, så man ska kanske vara lite källkritisk, men var den där typen som försökte dölja sitt ansikte med handen när han mobbade fotografen verkligen en representant för någon av de organisationerna som deltog i demonstrationerna så är det bedrövligt. Lägligt att ett filmteam var där och filmade, men varför angrep han inte dem också?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Agendor är egentligen ointressanta. Alla har dem även de som säger sig inte ha några. Oavsett om ens sympatier drar åt ena hållet eller andra hållet - bör man hålla sig inom lagens ramar.
Det hjälper inte någon att börja ge sig på andra, tvärtom brukar det slå tillbaka på en själv.
 

martley

Aktiv medlem
Agendor är egentligen ointressanta. Alla har dem även de som säger sig inte ha några. Oavsett om ens sympatier drar åt ena hållet eller andra hållet - bör man hålla sig inom lagens ramar.
Det hjälper inte någon att börja ge sig på andra, tvärtom brukar det slå tillbaka på en själv.
Jag menade bara att med tanke på var filmen publicerades så kan det inte uteslutas att det hela mycket väl kan ha varit riggat, och att det i själva verket inte var en "LO-soldat" utan en skådespelare som gick runt och muckade och så lägligt råkade bli filmad. Klädseln, frisyren och de dyra skorna såg inte riktigt ut som arbetarklass. Det är ganska lågt det med om det är så.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag menade bara att med tanke på var filmen publicerades så kan det inte uteslutas att det hela mycket väl kan ha varit riggat, och att det i själva verket inte var en "LO-soldat" utan en skådespelare som gick runt och muckade och så lägligt råkade bli filmad. Klädseln, frisyren och de dyra skorna såg inte riktigt ut som arbetarklass. Det är ganska lågt det med om det är så.
Det räcker med att ställa någon som Roger invid folk som saknar impulskontroll och invänta reaktion, samt filma.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Ett ganska töntigt inslag som luktar troll-bete:

Kontroversiell person ger sig ut väl synlig i miljöer densamme har en antagonistisk relation till, är väl synlig, kameran rullar i väntan på att någon eller några blir irriterade eller direkt våldsamma över den provocerande närvaron och en snyftartikel i hemmatidningen skriver sig självt.

Stämningen gentemot högeralternativa (likt extremvänstern) är redan väl upptrissad mycket tack vare sidornas svaga pressetiska grundning. Där man är snabb på att hänga ut enskilda personer, driver på en högflygande retorik och gärna använder en i varierande grad förtäckt våldsförhärligande retorik. Bränslet för konflikt finns hela tiden på plats, allt som krävs är en pytteliten gnista för att folk ska tappa besinningen.

Med det sagt så vill jag inte mena att någon förtjänar behandlingen de fått. Att vara en kontroversiell figur, eller kanske rentav en skitstövel, i en folksamling är inte en öppen inbjudan till hot. Men jag kan förstå varför det går snett.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Enligt Wikipedia ska kanske tilläggas. https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyheter_Idag. Wikipedia ska man kanske vara försiktig med också, man får t.ex. inte använda Wikipedia som referens i olika former av akademiska avhandlingar, men personligen skulle jag lita mer på Wikipedia än Nyheter idag.
Följ källhänvisningarna i artikeln så behöver du inte känna dig lika orolig.

Från Wikipedia-artikeln:

"Domännamnet Nyheter Idag registrerades ursprungligen av Kent Ekeroth, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna. I ett avtal tecknat mellan en fotograf och Ekeroth skulle fotografen leverera bilder under valåret 2014 till både Avpixlat och Nyheter Idag.[19]"

Källhänvisning 19 leder till:
https://www.expressen.se/nyheter/sd-mejl-avslojar-dubbelspelet/
 

PeterWem

Aktiv medlem
Följ källhänvisningarna i artikeln så behöver du inte känna dig lika orolig.

Från Wikipedia-artikeln:

"Domännamnet Nyheter Idag registrerades ursprungligen av Kent Ekeroth, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna. I ett avtal tecknat mellan en fotograf och Ekeroth skulle fotografen leverera bilder under valåret 2014 till både Avpixlat och Nyheter Idag.[19]"

Källhänvisning 19 leder till:
https://www.expressen.se/nyheter/sd-mejl-avslojar-dubbelspelet/
Fokus gjorde en intervju förra året med Chang Frick https://www.fokus.se/2018/11/chang-frick-att-jag-ar-fattig-tattarjude-ar-bara-en-imagegrej/

Tidningen har förbundit sig att följa de pressetiska reglerna och har nyligen även fått betala 16 000 kr när tidningen blev fälld.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Frilansfotografen har alltså en mygga på sig till den kamera som filmar, lyssna på ljudet?
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Herregud! Idag är alla till höger om vänstern rasister. Jag har aldrig sett något som pekar på att Sahlström eller Frick är rasister. Nyheter Idag tar upp samhällsproblem, ofta relaterat till konsekvenser av massinvandring, vilket msm aldrig gör. Sydsvenskan skrev inte en rad om att SSU med Illmar Reepalu gick igår och skanderade "krossa sionismen".
Bra att det finns alternativ media som berättar om detta.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Herregud! Idag är alla till höger om vänstern rasister. Jag har aldrig sett något som pekar på att Sahlström eller Frick är rasister.
Då har du kanske aldrig sett något öht ... Sahlström är inte bara till höger om vänstern, han är långt till höger om SDs officiella politik.

Sydsvenskan skrev inte en rad om att SSU med Illmar Reepalu gick igår och skanderade "krossa sionismen".
Att ropa "krossa sionismen" är inte konstigare än att ropa "krossa USA-imperialismen" eller "krossa kapitalismen" eller "krossa diktaturen i Saudiarabien" osv. Men du kanske inte har så bra koll på vad "sionismen" betyder?
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Då har du kanske aldrig sett något öht ... Sahlström är inte bara till höger om vänstern, han är långt till höger om SDs officiella politik.


Att ropa "krossa sionismen" är inte konstigare än att ropa "krossa USA-imperialismen" eller "krossa kapitalismen" eller "krossa diktaturen i Saudiarabien" osv. Men du kanske inte har så bra koll på vad "sionismen" betyder?
Om man samtidigt ropar "Länge leve Palestina", och har i åtanke att förra året stod palestinier, blandat med vänsterfolk på möllevångstorget och skrek "död åt judarna", så har jag en ganska tydlig bild om vad det egentligen betyder.
 
ANNONS