Annons

Tisdagsbilden #14

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tisdagsbilden uppmuntrar till att titta och prata om bilder, men framför allt att regelbundet gå ut och fotografera.

Reglerna är enkla:

1. Publicera en bild tagen den senaste veckan och numrera den

2. Berätta gärna kortfattat om din bild. Var, när, varför? Kamera, objektiv, bländare, slutartid och ISO

3. På torsdag, på min signal, slutar vi publicera bilder och nu är det dags för kommentarer.

4. På söndag får alla som vill välja sina favoriter och sedan korar jag veckans vinnare

Har du haft en stressig vecka så är det ok med en lite äldre bild, men andan bör vara relativt nytagna bilder.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
#1 - Porträtt av Ya

#1 - Porträtt av Ya

New York Public Library, Manhattan, NYC

Nikon Z7, 20/1.8G+FTZ, f/2.8, 1/50s, ISO 64
 

Bilagor

Omet

Medlem
#2

Flugfiske efter havsöring på fotö i. Magisk solnedgång! Tagen av mig själv på mig själv :) är ny på det här och försökte jobba lite med ledande linjer.

Fujifilm xt2, samyang 12mm f2, bländare 13, iso 200, slutare 2sek
 

Bilagor

rikitikitavi

Aktiv medlem
Skuggspel

Slänger in en lite snabbt från senaste turen inne i stan, har också haft lite mindre tid senaste helgerna.
kontraster i stan.jpg

#3 Skuggspel

Jag fotar mest människor när jag är ute men fotar även en hel del annat när lusten faller på och gillar att hitta partier i stan med skuggor och ljus som kommer in och olika mönster som det bidrar till. En sådan situation uppkom nära biblioteksgatan inne i stan då solen fick husen och skuggorna att dansa och spegla sig run om mig.
Jag gillade den här vinkeln men hade kanske önskat någon människa mer i bilden för lite kul djup och ett lager mystik till.

Nikon Df
1/640 sek
f7,1
24mm f1,4G
Ha en grym vecka.
 

Marteric

Aktiv medlem
#5: Lifeguard tower in Pärnu.
Varit dåligt med fotandet senaste tiden, men under en jobbresa i Baltikum för två veckor sedan blev det i alla fall lite plåtat. I helgen hann jag dessutom gå igenom lite bilder och redigera. Har ett antal olika varianter av denna scen men fastnade för stående format med paret, kanske för att jag alldeles för sällan har med människor i mina bilder...

Fuji X-T20 + XF 55-200 (på 78 mm)
ISO 200, f8,0 & 3 exponeringar 1/1100 +/- 1 2/3
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
Några snabba kommentarer

Fina bilder denna vecka

#1 Ya, fint ljus från fönstret. Kanske bättre utan kamerarem om man ska vara petig

#2 Fotö, fint kvällsljus med softat hav. Har för mig att man inte ska dra horisonten genom personer i bilden

#3 Skuggspel, skuggspel är alltid spännande. Kanske kunde man räta upp vänstra byggnaden något?

#4 Min

#5 Lifeguard, fint ljus smart att lägga solen i huset. Skräp? i förgrunden stör något, kanske kunna man mörka det ytterligare?
 

Marteric

Aktiv medlem
Kommentarer...

#1: Porträtt av Ya
Underbara toner och färger. Det matta fönstret gör mycket av bilden. Ser hon genom fönstret (jag gör det inte)...och i så fall vad...
Jättefin!

#2: Flugfiske
En bild jag kunde se mig själv ta. Personligen hade jag troligen siktat på en exponering på minst 30 sekunder...men då hade modellen fått stå bra still och länge...

#3: Skuggspel
Den bild i denna veckas tisdagsbilden som antagligen lider mest av begränsad upplösning... Upplever bilden lite för "rörig" och stör mig något på den kraftiga lutningen av vänstra byggnaden. Hel-rätt med svart/vit...

#4: Bofink
Min spontana tanke är att bilden är för mörk för att intressera mig...fast efter en stund så kanske jag mer inser tjusningen med skapelsen... Dock lite osäker...

#5: Lifeguard tower...
Min...

Trevlig helg!
 

Omet

Medlem
Mina komentarer :) vilka bilder!

#1 YA, mjukt ljus och behagliga färger. Finns ett djup i bilden ja gillar! Ja gillar kamera remmen med:)

#2 min bild.

#3 skuggspel, fina skuggor som leder en in i bilden. Men en lite rörig bild och jag har svårt att se vad jag ska titta på.

#4 bofink, lite väl mörk för min smak och bakgrundsoskärpan är lite väl rörig. Men de va fint med det gula i bakgrunden. Och bofinken ser stolt ut!

#5 lifeguard tower, snyggt med solen igenom huset, fina färger och skuggor. Synd med förgrunden bara.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Så lite kommentarer och favoriter såhär på lördags kvällen då:)

#1 Ya: Antar att det är ett spontant porträtt på resande fot och som ett sådant gillar jag den verkligen. Du ger en del av bilden av en resa med det som omgärdar henne. Som ett mer planerat porträtt hade jag plockat bort remmen, och möjligtvis haft en annan mer dynamisk pose etc. men som den är gillar jag den, vackra toner, fint vacker fönsterljus som komplicerar det.

#2 Vacker bild, gillar att du är med i bilden det gör den lite mer intressant än en "vanlig" landskapsbild med solnedgång.

#3Egen: Tack för kommentarer, ja den är lite rörig, mycket saker att fästa ögonen på. Svårt att få till det annorlunda där jag var dock och samtidigt få till skuggspelet. Inget speciellt annars som bild dock, gillar svärtan kontrasterna och linjerna själv men hade önskat en mycket renare bild helt klart:)

#4: Bofinken. Trevlig bild på fågeln, hade dock önskat lite mer detaljer och ljus på själva foggeln :) Ger samtidigt en lite mer "mystisk" känsla eller dunkel, kanske var det du strävade efter.

#5:Lifeguards: Gillar den. Ren och en liten historia plus ett härligt ljus.
hade dock kapat den lite i nederdelen.

, tror mina favoriter blir #1Ya och #5Lifeguards.


Ha det gott!
 
ANNONS