Annons

Vad är god bildbearbetning/behandling/korrigering etc?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Aha... tror att jag börjar fatta poängen medvRAWV nu...
Ta med vidvinkel en raw och en jpeg av samma motiv där det ingår en hyffsat jämnt belyst himmel.
Dra sedan reglagen till ytterligheter i LR.
Du kommer då se artefakter mycket tidigare i bilden med jpeg som då har en mindre latitud av information.

Sen är inte raw bestämd i sin färgrymd. Jpeg förutsätts normalt vara sRGB.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Aha... tror att jag börjar fatta poängen medvRAWV nu...
Ett tips är att kolla hur andra fotografer redigerar. Det finns väldigt bra tutorials på nätet, jag tycker Trey Ratcliff gör illustrativa filmer och även Serge Ramelli. Tycker det kan ge en hum om vad som går att göra. Sedan finns det väldigt mycket mer om man vill fördjupa sig. Sen förstås också skaffa sig en redigeringsmjukvara. Men det kanske redan finns?
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Att justera samma faktorer som justeras i kameran i en JPEG-framkallning i sin egna RAW-fil är väl inte fusk, det är väl att "framkalla" den?

Sen beror det väl på sammanhanget. Jag är extremt ny på Photoshop, skaffade det i somras (men använde det en del för 10-15 år sedan men fotade inte så aktivt då.)
Men jag tycker det ger bra möjligheter att förbättra störande detaljer i bilder. Jag lär mig mer vartefter problemen dyker upp.

Bilder jag laddar upp i t ex ""Vilda djur och fåglar" här på Fotosidan passerar inte ens PS då de inte får vara manipulerade.

Bilder jag laddar upp i t ex portfolion eller använder till canvas, almanackor m.m. kan jag ta bort allt från grässtrån till kvistar i, men då anger jag alltid det i bildtexten. Senast upptäckte jag att om jag behövt beskära och varit tvungen att använda lite högt ISO så funkar Smart markering -> Invertera markering -> Oskärpa väldigt bra för att bli av med den brusiga grynigheten i bakgrunden utan att göra motivet mindre skarpt.

En regel jag kommer att hålla stenhårt på är att alltid ange vad som är gjort och att jag aldrig kommer att lägga till nya objekt i en dokumentär bild.
Jag fotar i RAW och sparar alla RAW-filer.
 

snap01

Aktiv medlem
förr i tiden kunde man välja film innan man fotade, idag väljer du (film) i redigeringen samt hur du exponerat bilden. Allt beror på vad du vill ha för (film) På diatiden körde jag mycket med velvia o kodak 100vs. Velvian var känd för sina kraftiga färger o mörka skuggor, men den var usel för porträtt i dom flesta fall.
Kodak 100vs hade oxå mättade färger men ett mer magenta tryck i sig.

Finns mängder med preset att tillstå finns dom som gör preset för att efterlikna gamla filmer. En som gör sådana är
https://www.mastinlabs.com/

Sedan har du tex alien skin med mängder med (filmer)
https://exposure.software/

Jag gör dom flesta (filmerna) själv o sedan sparar jag dom o döper dom. Om du tex har fuji så har dom riktigt bra (filmer) du kan välja i deras kameror.
Hur man ställer bilden beror mycket på hur man vill bilden ska se ut, samma sak var det på analoga tiden fanns massa filmer att välja på, du kunde ta en svartvit film o pressa den o få ett annorlunda resultat osv.
Grunden jag tycker man ska börja med är att göra filmen normal, inte för mycket skärpa, inte tvätta sönder skuggpartier, inte för mycket färg så det ser onormalt ut.
Börja där sedan så skapar du dina egna filmer eller så tar du lite hjälp av andra program.
 

Tulpanfoto

Medlem
Ett tips är att kolla hur andra fotografer redigerar. Det finns väldigt bra tutorials på nätet, jag tycker Trey Ratcliff gör illustrativa filmer och även Serge Ramelli. Tycker det kan ge en hum om vad som går att göra. Sedan finns det väldigt mycket mer om man vill fördjupa sig. Sen förstås också skaffa sig en redigeringsmjukvara. Men det kanske redan finns?
Jag antar att Photoshop är bra, alla talar om det. Jag har aldrig använt det själv. Finns det något alternativ till PS?
 

martinot

Aktiv medlem
Jag antar att Photoshop är bra, alla talar om det. Jag har aldrig använt det själv. Finns det något alternativ till PS?
Vill du främst "framkalla" dina RAW-bilder, välja bildutsnitt och justera färgerna/tonerna i fotografierna, så skulle jag rekommendera en helt annat typ av programvara.

Vill du främst manipulera bilderna och "klippa och klistra" så är Adobe PS och liknande bildmanupileringsverktyg mer lämpade.

För den förstnämnda kategorin med fokus på främst framkallning/justering av fotografier så skall du nog snarare hellre kika på Adobe Lr, Phase One C1P, eller liknande. De är oftast bättre anpassade för fotografers arbetsflöde, och innehåller ibland även vettiga arkiverings/sorteringsfunktioner (förutom framkallning, justering och utskrift).
 

PMD

Aktiv medlem
Jo.

Om man har bråttom och behöver fixa till en bild bara lite så kan man slänga in den i Preview (macOS) och köra "auto levels" (och eventuellt justera färgerna lite), så det är "något att ha" även om det inte duger till "riktig" redigering.

Man behöver ett ordentligt bildbehandlingsprogram också om man vill ha bra kvalitet på sina bilder.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om man har bråttom och behöver fixa till en bild bara lite så kan man slänga in den i Preview (macOS) och köra "auto levels" (och eventuellt justera färgerna lite), så det är "något att ha" även om det inte duger till "riktig" redigering.

Man behöver ett ordentligt bildbehandlingsprogram också om man vill ha bra kvalitet på sina bilder.
Hur skall du ha det???
Ja eller nej?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag antar att Photoshop är bra, alla talar om det. Jag har aldrig använt det själv. Finns det något alternativ till PS?
Vill du ta foton och göra enkla redigeringar finns det mängder med program och en del är gratis.

Men vill du gå på djupet och verkligen utveckla ditt kunnande och hitta vägar in i redigeringens värld. Då är PS/Lr enastående bra och industristandard idag även om andra program är bra. Om du tittar fotomagasin med tips generellt så är det nästan uteslutande PS/Lr som tipsen utgår ifrån. Sedan alla tusentals tutorials på nätet som använder PS/Lr. Styrkan med PS/Lr är helhetslösningen, du kan gå tillväga på så många olika sätt och sen hela communityn runt programmen. Det finns väldigt många pedagoger på nätet, kolla upp dem. Det kan bli en rivstart.
 
ANNONS