Annons

Vann precis en aktion på eBay på en 2000fc +a12 +50mm/4 distagon.

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Vann precis en aktion på eBay på en 2000fc +a12 +50mm/4 distagon. Fick ge 953 euro med frakt.

Gjorde jag bort mig? Vet inte mycket om skicket förutom att det såg bra ut på bilderna.


Hur är den här kameran?


Jag skulle vilja köpa till ett bra porträttglugg typ 85mm motsvarade Canon 85/1.4 eller så vad rekommenderas?
 

HaraldN

Aktiv medlem
Låter som ett hyggligt pris, varken dyrt eller billigt, lite beroende på ålder på objektiv och magasin.

Porträttobjektiv är väl typiskt 150 eller 180 mm. Jag har 150/4 till min 503cx. Kan inte direkt säga nåt om hur det är jämfört med de närliggande brännvidderna, men det är nog i alla fall det som är enklast att hitta till bra pris.

Till ditt hus funkar ju även F-objektiven, t.ex. 150/2.8, men de är oftast ordentligt mycket dyrare.
 

elgenper

Aktiv medlem
......
Jag skulle vilja köpa till ett bra porträttglugg typ 85mm motsvarade Canon 85/1.4 eller så vad rekommenderas?
Får du tag på något av deras 120 blir det perfekt! Det äldre hade ljusstyrka 5,6 och det nyare hade 4. Det var det sistnämnda jag själv hade, och det var helt superbt för porträtt.
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Vann precis en aktion på eBay på en 2000fc +a12 +50mm/4 distagon. Fick ge 953 euro med frakt.

Gjorde jag bort mig? Vet inte mycket om skicket förutom att det såg bra ut på bilderna.


Hur är den här kameran?


Låter som du har fått den till ett rätt bra pris.
Jag betalade 10k för en 503 cxi(-95) +samma bakstycke och objektiv som du för 3 år sedan.
2000 serien gissar jag är generellt sett dyrare än 500 serien, men som sagt bara en gissning.

Hittade en trevlig länk om 2000 serien här.
https://emulsive.org/reviews/camera-reviews/hasselblad-camera-reviews/the-ultimate-guide-to-the-hasselblad-2000fcw-a-focal-plane-shutter-unicorn
/Tomas
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Låter som ett hyggligt pris, varken dyrt eller billigt, lite beroende på ålder på objektiv och magasin.

Porträttobjektiv är väl typiskt 150 eller 180 mm. Jag har 150/4 till min 503cx. Kan inte direkt säga nåt om hur det är jämfört med de närliggande brännvidderna, men det är nog i alla fall det som är enklast att hitta till bra pris.

Till ditt hus funkar ju även F-objektiven, t.ex. 150/2.8, men de är oftast ordentligt mycket dyrare.

Har sett det där 150/4 men har reagerat på att det var så ljussvagt. Jag är van vid att ligga på 1,6-1.8 på FF och 85mm men kanske värt ändå såg att det gick att få för runt 2 tusen
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Vann precis en aktion på eBay på en 2000fc +a12 +50mm/4 distagon. Fick ge 953 euro med frakt.

Gjorde jag bort mig? Vet inte mycket om skicket förutom att det såg bra ut på bilderna.


Hur är den här kameran?


Låter som du har fått den till ett rätt bra pris.
Jag betalade 10k för en 503 cxi(-95) +samma bakstycke och objektiv som du för 3 år sedan.
2000 serien gissar jag är generellt sett dyrare än 500 serien, men som sagt bara en gissning.

Hittade en trevlig länk om 2000 serien här.
https://emulsive.org/reviews/camera-reviews/hasselblad-camera-reviews/the-ultimate-guide-to-the-hasselblad-2000fcw-a-focal-plane-shutter-unicorn
/Tomas
Jag vet faktiskt inte så mycket om den än har inte hunnit testa den. Vet heller inte vad som skiljer sig 2000 och 500.
 

PMD

Aktiv medlem
Btw vet någon om bakstycken från 500 serien passar?
Ja. A12 är ett bakstycke till 500-serien från början. Olika bakstycken från tidigt till sent passar på väldigt många Hasselbladskameror men det finns några undantag så om man hittar ett backstycke med ett udda namn så bör man kolla upp att det passar.
 

HaraldN

Aktiv medlem
Har sett det där 150/4 men har reagerat på att det var så ljussvagt. Jag är van vid att ligga på 1,6-1.8 på FF och 85mm men kanske värt ändå såg att det gick att få för runt 2 tusen
Det finns ett 150/2.8 i F-serien (som passar din kamera, men inte 500-husen). Har nog inte sett det till försäljning, om du hittar det får du räkna med klart högre priser skulle jag tro.

Tänk också på att skärpedjupet blir väldigt mycket kortare på mellanformat, med samma bländare. Redan 150/4 är nästan svårhanterligt kort vid vidöppen bländare, om du fotar på ”porträttavstånd”. Ljusstyrkan är ju dock fortfarande lite knepig i dåligt ljus. Jag upplever det som svårt att använda 150/4 i normal inomhusbelysning med någon större framgång.

En sammanställning av alla(?) objektiv till Hasselblad (till den här fattningen) finns här: http://www.hasselbladhistorical.eu/HW/HWLenses.aspx
 

snap01

Aktiv medlem
Jag har bla haft en 2000fcm o hade 3 objektiv till den 50mm distagon =vidvinkel 28mm
sedan planar 80mm = normal 50mm sedan 150mm= kort tele.

Allt beror på vad du fotar men jag föredrog 80mm planar 2,8 till porträtt. Jag upplevde 150mm som svår att få till skärpan handhållen, däremot på stativ funkar det bra.
Jag använde 50mm 0 80mm till 95% av alla bilder jag tog. Använde kameran till resefoto.
 

HaraldN

Aktiv medlem
Jag har bla haft en 2000fcm o hade 3 objektiv till den 50mm distagon =vidvinkel 28mm
sedan planar 80mm = normal 50mm sedan 150mm= kort tele.

Allt beror på vad du fotar men jag föredrog 80mm planar 2,8 till porträtt. Jag upplevde 150mm som svår att få till skärpan handhållen, däremot på stativ funkar det bra.
Jag använde 50mm 0 80mm till 95% av alla bilder jag tog. Använde kameran till resefoto.
Jag har samma uppsättning objektiv, men till en 503cx. Delar bilden av de olika objektiven. 150 mm är säkert jättebra för porträtt, men kanske snarare i studiomiljö med rätt ljusförhållanden.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jag har en 2000fc i mint condition som står i ett skåp, jag visste inte att dom var värd så mycket så det var kul att höra, jag har en Canon F1 old med motor mf i samma skick som står bredvid, har den något större värde också måntro?
 

Bokeh

Aktiv medlem
Fel av mig, det är tydligen en tidig 1600F med ett Tessar 80 f:2.8 jag har ståendes i skåpet, jag har ingen större koll på dessa kameror, kameran är min flickväns som hon ärvt av sin bortgångne bror för länge sedan.
 

ajoe

Aktiv medlem
Den där artikeln som beskriver "bladarhistoria" var intressant. Min far lärde mig fotografera och kameran vi hade hemma var en 1000F. Jag läser om att slutaren var opålitlig och kan sannerligen hålla med, jag skickades till en vänlig farbror i en verkstad på Upplandsgatan som bytte något snöre i slutaren och sedan höll den tills nästa vinter när det blev under 5 grader igen.

Slutarklonket var helt magnifikt och svart blev det!

Men att det går att köpa en sprillans ny Kiev 88, med ljusschakt, prismasökare med TTL-mätning, två magasin och 80 mm för 369 USD är ju litet tänkvärt. Slutaren kan ju inte gärna vara sämre än på 1000F i alla fall. Tillbaka till rötterna...
 
ANNONS