Annons

Skanna bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

CanonA1

Ny medlem
Hejsan
Ny här och letar efter trådar med skrivare och skanner men hittar inga.
Behöver goda råd om olika tekniker inom detta område från er som vet.
Har över 3000 diabilder från 1970-1990 talen som behöver digitaliseras, troligen inte alla.
Samt även oerhört många pappersbilder från 1960 och framåt. Med diorna är först.
Har hittat olika typer av skanners och prislägen varav den billigaste är Kodak Scanza, som även är den snabbaste och enklaste att hålla på med.
Upp till Epsons modeller V550, V750 och V800.
Och Plustek optifilms modell 8100.
Är det någon som har åsikter om framförallt den billiga Kodak Scanzan, duger den till att i alla fall få någorlunda tittbara bilder på Tv eller bildskärm.
Har inte hittat någon som säljer den där man får prova den i typ 30 dagar.
Tacksam för alla tankar kring detta.
 

bildsten

Aktiv medlem
Även jag fotograferar av mina diabilder sedan många år trots att jag har en filmskanner.
Kvalitén blir ung samma, men skannern ger en aning finare tonövergångar men det tar mycket längre tid. Hur bra tonövergångarna blir vid avfotografering beror iofs på vilken kamera jag använder på reproutrustningen. Skannerns styrka är att skanna negativ färgfilm eftersom den har ett stort antal profiler för de färgfilmer som var aktuella för 20 -30 år sedan (i mitt fall).
Ska du verkligen dra nytta av den bättre kvaliten ur en filmskanner måste du ta ur diabilderna ur de glasade ramarna och montera dem glaslöst.
Kodak Scanza kan du läsa om här:
< https://www.dpreview.com/reviews/review-kodak-scanza-film-scanner-is-easy-to-use-but-overpriced >
Det går fort och är enkelt men eftersom den levererar jpg så går det inte att kompensera för färgstick och degenererade färger i någon högre utsträckning.
 

bach7617

Aktiv medlem
Jag har gjort ett 30 tal magasin med utrustningen Canon 40d med EF-s 60mm Marco samt en ipad som bakgrundsbelysning och det gick fint. Fotografera i RAW så du har bästa möjlighet att ändra vitbalans och färgkorrigeringar. Lightrooms dammbortagning är också till stor nytta men det tar tid.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Jag lånade en diascanner Plustek och skannade några dia. Sen provade jag att fota av dem mha en dia duplikator. Att fota blev betydligt bättre och gick snabbare så nu skall jag fota av mina dia som blev scannade med Plustek. Har en nikon ES-2. Enda problemet är att den inte tar Gepe 3mm ramar vilket är ett stort minus. Skall försöka att göra en egen hållare för 3mm ramar men har inte kommit till skott ännu. Dia monterade i glasade ramar har jag fått montera om i glaslösa för det har bildats en dimmig hinna på glasen.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Många diabilder = undvik DSLR, köp en karusellskanner som du sedan säljer

Har själv digitaliserat en stor mängd analoga bilder på flera olika sätt, bland annat kodachrome-dia med hjälp av exempelvis dedikerad filmskanner, flatbädd samt DSLR-kamera.

Har kommit fram till detta:
För stora mängder bilder (3.000 dia låter galet mycket) köp en karusellskanner som du säljer av när du är klar. Du sparar otroligt mycket tid och din kropp kommer inte gå sönder. Att manuellt digitalisera 3.000 bilder med t.ex. DSLR kommer ge dig värk och slitskador. På riktigt.

Köper du en beggad karusellskanner kan du troligen sälja den utan förlust efteråt.
 

VargenW

Aktiv medlem
Jag har skannat/fotat bortåt 1000 av mina kanske 5000 diabilder. Tre möjligheter har jag att göra det. En diabildsinsats i min i övrigt duktiga flatbäddscanner Epson V600, en deciderad diabildskanner, CanoScan FS4999US (ser ut som en limpa och finns inte längre att köpa, men kanske begagnad), och att "reprofota" diabilderna.

Epson är ok, om man inte har så höga krav. Den är snabb och enkel.
Canoscan är suverän på svartvita negativ (i kombination med programmet Vuescan), men inte i toppklass på dia, den skiftar väldigt, har svårt att klara lågdagrar.

Återstår fotandet. Det är absolut bäst om man har rätt utrustning. Jag har ett litet ljusbord något mindre än ett A4, finns flera att köpa, är inte speciellt dyra. Vidare ett vanligt stativ, och så lånar jag ett objektiv av en kompis när jag ska köra en längre session med diabildskannande. Det är ett Canon EF 100/2.8 Macro, ett fantastiskt objektiv, men det finns säkert andra som funkar bra, men det bö vara makro.
Det blir ofta kanonbra! Man får passa sig för skakningsoskärpa, om man vill ha bra skärpa så måste man vara noga. Jag kör liveview förstås (har DSLR) och använder en liten fjärrutlösare men det funkar med tidsutlösare också. Men tro inte att du kan trycka på kamerans avtryckare om du vill ha det riktigt skarpt.

Några exempel på mina fotade diabilder:
https://www.fotosidan.se/gallery/vie...678.htm?set=mp
https://www.fotosidan.se/gallery/vie...297.htm?set=mp
https://www.fotosidan.se/gallery/vie...544.htm?set=mp

Lycka till!


Hejsan
Ny här och letar efter trådar med skrivare och skanner men hittar inga.
Behöver goda råd om olika tekniker inom detta område från er som vet.
Har över 3000 diabilder från 1970-1990 talen som behöver digitaliseras, troligen inte alla.
Samt även oerhört många pappersbilder från 1960 och framåt. Med diorna är först.
Har hittat olika typer av skanners och prislägen varav den billigaste är Kodak Scanza, som även är den snabbaste och enklaste att hålla på med.
Upp till Epsons modeller V550, V750 och V800.
Och Plustek optifilms modell 8100.
Är det någon som har åsikter om framförallt den billiga Kodak Scanzan, duger den till att i alla fall få någorlunda tittbara bilder på Tv eller bildskärm.
Har inte hittat någon som säljer den där man får prova den i typ 30 dagar.
Tacksam för alla tankar kring detta.
 

apersson850

Aktiv medlem
För automationens skull körde jag med Reflecta Digitdia när jag scannade mina diabilder. Jag har scannat en del andra bilder också, så det är någonstans mellan 15000 och 20000 som den scannern tuggat i sig nu.

Fungerar bra. Mina egna diabilder har jag kvar, så där nöjde jag mig med näst högsta upplösningen. Går snabbare. Vill jag har högsta kan jag ju scanna just det diat en gång till.
 

CanonA1

Ny medlem
Länkar funkar inte?

Jag har skannat/fotat bortåt 1000 av mina kanske 5000 diabilder. Tre möjligheter har jag att göra det. En diabildsinsats i min i övrigt duktiga flatbäddscanner Epson V600, en deciderad diabildskanner, CanoScan FS4999US (ser ut som en limpa och finns inte längre att köpa, men kanske begagnad), och att "reprofota" diabilderna.

Epson är ok, om man inte har så höga krav. Den är snabb och enkel.
Canoscan är suverän på svartvita negativ (i kombination med programmet Vuescan), men inte i toppklass på dia, den skiftar väldigt, har svårt att klara lågdagrar.

Återstår fotandet. Det är absolut bäst om man har rätt utrustning. Jag har ett litet ljusbord något mindre än ett A4, finns flera att köpa, är inte speciellt dyra. Vidare ett vanligt stativ, och så lånar jag ett objektiv av en kompis när jag ska köra en längre session med diabildskannande. Det är ett Canon EF 100/2.8 Macro, ett fantastiskt objektiv, men det finns säkert andra som funkar bra, men det bö vara makro.
Det blir ofta kanonbra! Man får passa sig för skakningsoskärpa, om man vill ha bra skärpa så måste man vara noga. Jag kör liveview förstås (har DSLR) och använder en liten fjärrutlösare men det funkar med tidsutlösare också. Men tro inte att du kan trycka på kamerans avtryckare om du vill ha det riktigt skarpt.

Några exempel på mina fotade diabilder:
https://www.fotosidan.se/gallery/vie...678.htm?set=mp
https://www.fotosidan.se/gallery/vie...297.htm?set=mp
https://www.fotosidan.se/gallery/vie...544.htm?set=mp

Lycka till!
Hej vargen och tusen tack för dina åsikter, du vet nog vad du skriver. Tyvärr så funkar inte dina länkar till dina skannade bilder. Och en fråga om din Epson 600, följer det inte med diaskanningsramar till den? Det trodde ju jag iaf.
Att skanna bra tar tydligen tid att lära sig och att välja rätt skanner är ju inte helt lätt.
Och hur gör de med belysningen när du fotar av dior på ljusbordet?
Cyber Photo säljer ju reprostativ, dyrt, och dyr belysning mm. Billigare med eget stativ. Men jag tror på att fota och spara ett par år av min återstående tid. har så svårt att kunna bestämma mig, gör fel val för ofta.
Tack för din hjälp.
Vänligen
Canon A1
 

VargenW

Aktiv medlem
Hej CanonA1!

Ja, diaskanningsramar finns till Epsonskannern och de har jag använt förstås när jag skannat med den. Men resultatet är som jag skrev ok, men inte mer.

Ljusbordet ger den belysning som du behöver, du ska inte ha något uppifrån. Man behöver inte köpa något stativ förstås om du har ett, det behöver inte vara ett reprostativ.
Cyberphoto har ett LED-ljusbord från Dörr som kostar 699, det är inte så farligt. Faktum är att man faktiskt kan använda en app till en ipad som gör den till ett ljusbord, och jag testade det men var inte så förtjust, fick för mig att den gav något sorts mönster. Men om du ska skanna dia så är ju 20x20 fullt tillräckligt.

Konstigt att länkarna inte funkar, skriver dem så här istället.
www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/378013/3647678.htm?set=mp
www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/378013/3634297.htm?set=mp
www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/378013/3631544.htm?set=mp

Hej vargen och tusen tack för dina åsikter, du vet nog vad du skriver. Tyvärr så funkar inte dina länkar till dina skannade bilder. Och en fråga om din Epson 600, följer det inte med diaskanningsramar till den? Det trodde ju jag iaf.
Att skanna bra tar tydligen tid att lära sig och att välja rätt skanner är ju inte helt lätt.
Och hur gör de med belysningen när du fotar av dior på ljusbordet?
Cyber Photo säljer ju reprostativ, dyrt, och dyr belysning mm. Billigare med eget stativ. Men jag tror på att fota och spara ett par år av min återstående tid. har så svårt att kunna bestämma mig, gör fel val för ofta.
Tack för din hjälp.
Vänligen
Canon A1
 

CanonA1

Ny medlem
Nu gick det att se, kopiera o klistra in länkadressen så blev det bra

Hej CanonA1!

Ja, diaskanningsramar finns till Epsonskannern och de har jag använt förstås när jag skannat med den. Men resultatet är som jag skrev ok, men inte mer.

Ljusbordet ger den belysning som du behöver, du ska inte ha något uppifrån. Man behöver inte köpa något stativ förstås om du har ett, det behöver inte vara ett reprostativ.
Cyberphoto har ett LED-ljusbord från Dörr som kostar 699, det är inte så farligt. Faktum är att man faktiskt kan använda en app till en ipad som gör den till ett ljusbord, och jag testade det men var inte så förtjust, fick för mig att den gav något sorts mönster. Men om du ska skanna dia så är ju 20x20 fullt tillräckligt.

Konstigt att länkarna inte funkar, skriver dem så här istället.
www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/378013/3647678.htm?set=mp
www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/378013/3634297.htm?set=mp
www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/378013/3631544.htm?set=mp
Hejsan
Härliga bilder, speciellt San Friscobilden, häftigt bra bild, och då en fotad från ett dia.
Imponerande. Anar en väldigt bra kamera bakom både diat och avfotningen.
Börjar nog bli för sent snart att skicka tillbaka den här Kodak Scanzan, så jag behåller väl den då och ska nog börja leta efter en vettig systemkamera som kan fungera till det mesta.
Och det finns ju inga fotoaffärer längre då man kan prata med fotofolk, tyvärr.
Tråkigt faktiskt. men tror du att det går att hitta någorlunda vettiga grejer med en skapligt bra normalzoom för ca 5-7000 kr.
Vet inte heller vad ett bra makroobjektiv kostar, duger det med pirat tro?
Och vad är det viktigaste bland alla finesser att bry sig om, jag gillade ju bra ljusstyrka på min gamla Canon A1 och att det gick att göra allt manuellt.
Idag är det välspegellöst tror jag och lätta, små kameror som är populära
Bland så kallade vanligt amatörfotografer.
Jag har fått låna en Samsung NX300, funkar den med ett makro till att fota dia tror du. Den är väl inte direkt ny, och jag har inte en aning om vad som hänt med utvecklingen på kamerafronten sen lång tid tebaks.
Det där med en app, finns det sådana till android också tro?
Tusen tack för hjälpen till en gammal man på snart 68 år, tiden börjar rinna iväg snabbt nu för tiden.
Vänliga hälsningar
Conny
 

CanonA1

Ny medlem
Tusen tack alla

Hejsan
Tusen tack för de inlägg som kommit, har fått en hel del att tänka på.
Och det visar sig väl att många trycker att skanna in många bilder tar mycket lång tid och det tar sin tid att lära sig göra rätt.
Och jag börjar tro att det är rätt, så nu kommer jag att byta spår och inrikta mig på att fotografera av framförallt diorna.
Och det lär väl gå att fota av pappersbilder också antar jag.
Så nu ska det letas ljusbord, är det någon som vet om det är några speciella egen skaper med dem som gör att det skiljer sig i pris?
Vad är viktigast med ljusborden?
Och sen då till det viktigaste, lämplig kamera, vill nog helst ha spegellöst.
Men sen blir det svårt, Sony är väl duktiga ser det ut som, men hur viktigt är det med makroobjektivet, funkar det med ett pirat eller vad är det som är viktigast att känna till om makro, det ska väl vara skala 1:1 tror jag mig förstå.
Och jag inser att ni därute sitter på enorma kunskaper om olika kamerors egenskaper och fördelar så jag tar gladeligen emot allt som ni vill dela med er av.
 

martinator

Aktiv medlem
Hejsan
Tusen tack för de inlägg som kommit, har fått en hel del att tänka på.
Och det visar sig väl att många trycker att skanna in många bilder tar mycket lång tid och det tar sin tid att lära sig göra rätt.
Och jag börjar tro att det är rätt, så nu kommer jag att byta spår och inrikta mig på att fotografera av framförallt diorna.
Och det lär väl gå att fota av pappersbilder också antar jag.
Så nu ska det letas ljusbord, är det någon som vet om det är några speciella egen skaper med dem som gör att det skiljer sig i pris?
Vad är viktigast med ljusborden?
Och sen då till det viktigaste, lämplig kamera, vill nog helst ha spegellöst.
Men sen blir det svårt, Sony är väl duktiga ser det ut som, men hur viktigt är det med makroobjektivet, funkar det med ett pirat eller vad är det som är viktigast att känna till om makro, det ska väl vara skala 1:1 tror jag mig förstå.
Och jag inser att ni därute sitter på enorma kunskaper om olika kamerors egenskaper och fördelar så jag tar gladeligen emot allt som ni vill dela med er av.
Det är mycket svårare att fota pappersbilder i och med att de bygger på att ljuset reflekteras. Således måste du ha ljuset uppifrån, vilket kan skapa problem med både reflexer och ojämn belysning över bilden.

Tänk på att det även kan bli problem att använda en iPad eller liknande som bakgrund när man fotar dia. Provade och man såg tydligt rgb-pixlarna i de ljusa partierna på bilden. Kör numera ett litet ljusbord.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hejsan
Tusen tack för de inlägg som kommit, har fått en hel del att tänka på.
Och det visar sig väl att många trycker att skanna in många bilder tar mycket lång tid och det tar sin tid att lära sig göra rätt.
Och jag börjar tro att det är rätt, så nu kommer jag att byta spår och inrikta mig på att fotografera av framförallt diorna.
Och det lär väl gå att fota av pappersbilder också antar jag.
Så nu ska det letas ljusbord, är det någon som vet om det är några speciella egen skaper med dem som gör att det skiljer sig i pris?
Vad är viktigast med ljusborden?
Och sen då till det viktigaste, lämplig kamera, vill nog helst ha spegellöst.
Men sen blir det svårt, Sony är väl duktiga ser det ut som, men hur viktigt är det med makroobjektivet, funkar det med ett pirat eller vad är det som är viktigast att känna till om makro, det ska väl vara skala 1:1 tror jag mig förstå.
Och jag inser att ni därute sitter på enorma kunskaper om olika kamerors egenskaper och fördelar så jag tar gladeligen emot allt som ni vill dela med er av.
Som andra påpekat så kan det vara knepigt med mobiler och LED-plattor som reproljuskälla.

Jag testade både med mitt ljusbord och Dörr LED men det gav för lite ljus. Jag hamnade istället med en radiostyrd blixt istället, både för ljusstyrkan, flexibiliteten och färgtemperatur.

Med en radiostyrd blixt kan man fjärrstyra en blixt som lyser genom plattan på reprostativet. En Nissin kan man få för drygt 2000 och ett Kaiser-stativ eller liknande kostar ca 2500. De kan du ju sälja vidare när du gjort det du ska eller tröttnat. Det är verkligen en hel del jobb med digitalisering och man behöver vara verkligt noggrann med främst dammet annars hamnar man bara i en massa onödigt tidsödande efterarbete vid datorn.

Denna lösning passar enbart film. Papper skannar jag hellre.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag har gjort ett 30 tal magasin med utrustningen Canon 40d med EF-s 60mm Marco samt en ipad som bakgrundsbelysning och det gick fint. Fotografera i RAW så du har bästa möjlighet att ändra vitbalans och färgkorrigeringar. Lightrooms dammbortagning är också till stor nytta men det tar tid.
Hur gör du på iPad för att använda den som ljusbord? Nån app?
Lägger du diat på iPad eller har en hållare/diaduplikator som du stoppar i diat som du sedan sätter på objektivet?
 

VargenW

Aktiv medlem
Jag har en diabilds/negativhållare som är till min flatbäddsskanner. Den pallade jag upp med något, typ två tändsticksaskar så jag fick lite distans från iPaden. Jag upplevde nämligen att jag fick som ett pixelmönster när diat låg direkt på skärmen. Men jag var inte så jättenöjd med det hela, det var därför jag skaffade det lilla ljusbordet. Bl a stängde iPaden av sig hela tiden för att spara batteri även om jag hade laddaren inkopplad. Går kanske att ändra med någon inställning.


Hur gör du på iPad för att använda den som ljusbord? Nån app?
Lägger du diat på iPad eller har en hållare/diaduplikator som du stoppar i diat som du sedan sätter på objektivet?
 
ANNONS