Annons

Canon 6dmk2 märklig effekt

Produkter
(logga in för att koppla)

OliverB1

Ny medlem
Jag köpte precis en 6dmk2, testade den ihop med mitt Sigma 50mm 1,4 DG HSM, allt under F2,0 ger en märklig effekt i preview.. denna effekt syns även under import till Lightroom men när den är färdigimporterad så är bilden helt normal och kan redigeras som vanligt.. aldrig sett eller hört något liknande förut, vet ni vad detta kan vara? Se bilder
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
Canons korrigering av vinjettering (periferiillumination, eller vad Canon kallar det) fungerar inte ihop med många Sigma-objektiv och ger den effekten. Stänger du av korrigeringen så försvinner effekten, vilket är ett måste om man vill använda ett sådant objektiv och fotografera i jpeg. Eftersom själva råfilen inte påverkas så syns det inte i LR när programmet väl läst den istället för den inbäddade förhandsgranskningen.

(Det finns en del nya Sigma-objektiv där det faktiskt fungerar som det ska dock.)
 

Andreas911

Medlem
Om du har ett nyare Sigma så kan det fungera ihop med deras USB-docka och då kanske det går att uppdatera firmware i objektivet som löser problemet. Vet att Sigma satsar rätt mycket på uppdateringar för att allt ska fungera problemfritt. Går ju först att se på deras hemsida om det finns uppdateringar, annars är det väl som sagt inga problem om du fotar i RAW.
Sen är det alltid rekommenderat att uppdatera även kamerans firmware till senaste om den inte redan är installerad.

Mvh Andreas
 

Erik X

Aktiv medlem
Finns det verkligen inget sätt att ladda ner vignetteringsdata för tredjepartsobjektiv till kameran?
Alltså som man kan göra med Canon Utilities för Canons egna objektiv. Alla varianter ligger uppenbarligen inte i kameran när man köper den.. :)
 

Andreas911

Medlem
Finns det verkligen inget sätt att ladda ner vignetteringsdata för tredjepartsobjektiv till kameran?
Alltså som man kan göra med Canon Utilities för Canons egna objektiv. Alla varianter ligger uppenbarligen inte i kameran när man köper den.. :)
Om det är Sigmas 50 mm ART så finns firmware uppdateringar som ska lösa dessa problem när jag ser på deras sida. Så har man Sigmas USB-dock kan man enkelt uppdatera objektivets firmware och då bör problemet lösas. https://www.sigma-global.com/en/download/lenses/firmware/
 

Erik X

Aktiv medlem
. ..Så har man Sigmas USB-dock kan man enkelt uppdatera objektivets firmware och då bör problemet lösas.
Men.. det är ju kameran som behöver parametertabeller som stämmer för det aktuella objektivet? Hur löser man det med uppdatering av objektivets firmware, kan objektivet verkligen skicka över vignetteringsparametrar till kameran?
Eller låtsas objektivet helt enkelt att det är motsvarande Canon-objektiv? :-D
 

PMD

Aktiv medlem
Men.. det är ju kameran som behöver parametertabeller som stämmer för det aktuella objektivet? Hur löser man det med uppdatering av objektivets firmware, kan objektivet verkligen skicka över vignetteringsparametrar till kameran?
Eller låtsas objektivet helt enkelt att det är motsvarande Canon-objektiv? :-D
Med programmet EOS Utility kan man själv uppdatera kamerans databas med vignetteringsdata för ett objektiv. En EOS-kamera har plats för data för 40 objektiv, men levereras vanligen med data för 25 objektiv.

Det betyder att man måste göra en egen profil för ett Sigmaobjektiv och ladda upp den till kameran. Att bara fejka identiteten på objektivet skulle ju ge en felaktig vignetteringskorrektion.

Jag tycker att en smartare lösning hade varit att lägga datat i objektivet och att kameran läser ner det när man har monterat objektivet.

Men om man använder råformatet så kan man ju göra korrektionen i efterbehandlingen och behöver inte bry sig om vad kameran kan göra.
 

Erik X

Aktiv medlem
..Det betyder att man måste göra en egen profil för ett Sigmaobjektiv och ladda upp den till kameran...
Aha, nu kommer vi till pudelns kärna :-D
Kan man alltså läsa in data för tredjepartsobjektiv i EOS Utility på något sätt (från fil?) och sen trycka ner i kameran? Jag ser bara att man kan kryssa i olika Canon-objektiv..
 

PMD

Aktiv medlem
Aha, nu kommer vi till pudelns kärna :-D
Kan man alltså läsa in data för tredjepartsobjektiv i EOS Utility på något sätt (från fil?) och sen trycka ner i kameran? Jag ser bara att man kan kryssa i olika Canon-objektiv..
Jag tvivlar på att det är möjligt utan mycket trixande, men Magic Lantern-folket lär ha gjort något i den stilen. De använder nog knappast EOS Utility, förstås. :)

Jag är också nyfiken på hur en uppdatering av ett Sigmaobjektivs programvara kan göra att en Canonkamera kan utföra korrekt vinjetteringskorrektion. Nån som vet?
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag tycker att en smartare lösning hade varit att lägga datat i objektivet och att kameran läser ner det när man har monterat objektivet.
Det tycker Canon också. Det är så det fungerar nuförtiden. Men det har tillkommit på senare tid. Av de Canonkameror jag har är det bara 1DX Mark II som fungerar så. Den kameran levererades med data för alla då redan tillverkade och relevanta objektiv i kameran. De äldre objektiven har ju inte dessa data i sig själva, så de behöver vara förhandslagrade i kameran. För objektiv som släppts efter introduktionen av den kameran finns data i objektiven, så kameran uppdaterar sig själv när de objektiven monteras.
Möjligheten att lägga in dessa data för vinjetteringskorrigering via EOS Utilities finns alltså inte på den kameran, för det behövs inte heller. Däremot kan man göra det för Digital lens optimizer, om jag inte minns fel nu.

Men andra objektivtillverkare har inte alltid dessa data tillgängliga, och då kan det bli så här. Köper du Canonobjektiv slipper du problemet.
 
ANNONS