Annons

Autofokus på XF 18-55mm F2,8-4,0 beter sig konstigt...

Produkter
(logga in för att koppla)

P.Gillner

Aktiv medlem
Jag har en X-T20 med ett Fujinon XF 18-55mm F2,8-4,0 LM OIS objektiv som funkar fint i 18mm läget men när jag zoomar in och Autofokusen jobbar så låter motorn konstigt (och lyckas inte fokusera) och sedan kommer en text upp på skärmen om att starta om kameran. Gör detta men samma problem kvarstår.
Vad kan det vara för problem och hur fixa det?
Är problemet relaterat till kameran eller objektivet? Har också ett 35mm som inte har fokusproblem.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag tror det är väldigt låga odds på att det är objektivet och väldigt höga på att det är kameran. Så jag hade lämnat in objektivet till närmaste servicepartner.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har en X-T20 med ett Fujinon XF 18-55mm F2,8-4,0 LM OIS objektiv som funkar fint i 18mm läget men när jag zoomar in och Autofokusen jobbar så låter motorn konstigt (och lyckas inte fokusera) och sedan kommer en text upp på skärmen om att starta om kameran. Gör detta men samma problem kvarstår.
Vad kan det vara för problem och hur fixa det?
Är problemet relaterat till kameran eller objektivet? Har också ett 35mm som inte har fokusproblem.
Det där objektivet brukar vara bra. Fast det kan givetvis vara not fel på det.
Det kan också vara att objektivets kontakter inte fungerar korrekt.
Ett vanligt problem också hos Canon. Prova göra ren kontakterna med ett suggummi.
 
ANNONS