Annons

Prisvärd systemkamera foto/film

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikFre

Ny medlem
Hej!
Jag har idag ett Canon 70D hus och är lite sugen på att uppgradera. En sak jag inte tycker att min 70D funkar sådär jättebra till är att filma saker som rör sig. Att bara filma en intervju eller en byggnad funkar däremot bra. Fotografering i allmänhet går också bra men vill få in lite mer djup särskilt vid landskapsfoto. Det jag är ute efter är en systemkamera som är bra på både film och fotografering. Har kikat lite på att köpa en begagnad Sony A7 ii men känner mig lite osäker.

Vill kunna filma i relativt hög FPS samtidigt som jag vill ha en hög kvalité på filmen (kanske 4k men inget krav). Förutom att filma så vill jag kunna fotografera saker i rörelse samt landskap. Dessutom ska den vara hyfsat kompakt och inte allt för stor då jag ska kunna ha med den på militära övningar och när jag vandrar. Har provat en Sony A6000 men den blir för kompakt och lite för dålig för mig. Maxbudget skulle jag sägs är 20 000;- inkl något all-round objektiv. Begagnat. Vad har ni för förslag på kameror som ni tror skulle passa mig?
 
Senast ändrad:

Brix

Aktiv medlem
Hej!
Jag har idag ett Canon 70D hus och är lite sugen på att uppgradera. En sak jag inte tycker att min 70D funkar sådär jättebra till är att filma saker som rör sig. Att bara filma en intervju eller en byggnad funkar däremot bra. Fotografering i allmänhet går också bra men vill få in lite mer djup särskilt vid landskapsfoto. Det jag är ute efter är en systemkamera som är bra på både film och fotografering. Har kikat lite på att köpa en begagnad Sony A7 ii men känner mig lite osäker.

Vill kunna filma i relativt hög FPS samtidigt som jag vill ha en hög kvalité på filmen (kanske 4k men inget krav). Förutom att filma så vill jag kunna fotografera saker i rörelse samt landskap. Dessutom ska den vara hyfsat kompakt och inte allt för stor då jag ska kunna ha med den på militära övningar och när jag vandrar. Har provat en Sony A6000 men den blir för kompakt och lite för dålig för mig. Maxbudget skulle jag sägs är 20 000;- inkl något all-round objektiv. Begagnat. Vad har ni för förslag på kameror som ni tror skulle passa mig?
På vilket sätt menar du att den inte filmar saker bra i rörelse? Att AF inte hänger med? Eller rolling shutter?

För video så är ju Panasonic kända för att vara riktigt bra iaf. Dock så är väl inte m4/3 egentligen optimalt till landskap iom. ett mindre dynamiskt omfång, även om det såklart funkar.

Att ta bra landskapsbilder skulle jag säga främst handlar om att ha ett bra objektiv, fint ljus, redigering och tillräckligt med dynamiskt omfång på sensorn. En ny kamera lär inte ge dig mer "djup", vad du nu dock exakt menar med det :p Det viktigaste av allt för att ta bra bilder är dock att lära sig använda det man har.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Sony a7iii
Sony a7riii beg
Sony a7rIV utanför din budget
Panasonic s1h utanför budget
Panasonic s1
Panasonic s1r
Nikon z6
Nikon z7 utanför budget
Fuji xt3

Canon är ju värdelösa på 4K och landskap rent generellt då de har dålig 4k codec (5dmkiv) och dåligt Dynasikt omfån
Men kanske Canon EOS M6 Mark II
 
ANNONS