Annons

Svårt val ev nyköp

Produkter
(logga in för att koppla)

niniz

Aktiv medlem
Problem växer och blivit irromoment i fotandet. Har en fuji xt20 gillar allt med den utom att den inte är väderskyddad och inte vridbar skärm och saknar lite bättre tumgrepp. Men måste ha "lätt" kamerautrustning pga mina fingrar ( reumatisk)
Så jag har googlat, varit på skandinavia photo och kollat osv
Vill inte byta ner mig kvalitemässigt , använder kameran till mest stillbilder. Inte till video (har actionkamera och drönare)
Fotar mest ute natur landskap kväll som ex norrsken men även mina hundar och annat kul
Tycker inte det finns någon kamera som fyller mina användarbehov (missat någon kanske)
Vädertätad bör kunna klara lite snö kyla
lika bra bildkvalite som den jag har eller bättre
Lätt hyfsat liten eller iaf bättre grepp för tumme
Helst ETT ljus starkt allround objektiv

Har kollat på
Fujifilm xt3 hus
+ kan använda mina objektiv. Relativt litet. Väderskydd
- skärmen går inte vrida in mot hus. Något platt fyrkantig i grepp
Priset

Hx1 men tyckte det huset var så stort men priset bra just nu

Canon eos RP pga att jag inte behöver filmfunktionerna
+ litet lätt vridbar skärm. Byter upp till ff. enkel handhavande.
- stora tunga objektiv vet inte vilket jag borde börja med. Sensorn presterar lite sämre i dynamiskt omfång landskap läste jag frågan är hur mycket egentligen
Annat system är lite som börja om

Sony rx Iv kompaktzoom men den är bara 1 tum sensor och var för klumpig visserligen smart med allt i ett när jag tänker behålla min kamera

Vilket är bäst tror ni? Eller vänta in något annat?
Någon som har ex tamron 17-35/2,8 ?
Tycker om det?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vädertätad bör kunna klara lite snö kyla
Så länge du inte sitter ute i ösregn timme ut o timme in så är det inget problem.
Försiktig kan man vara men kameror klarar betydligt mer än folk tror.
Är det ösregn, använd paraply. Fantastiskt bra för ändamålet, gärna med assistent om det blåser.

Så om det bara är det du är orolig över så kan du vara lugn o behålla det du har.
Sen kan man alltid ha otur.
 

Brix

Aktiv medlem
Problem växer och blivit irromoment i fotandet. Har en fuji xt20 gillar allt med den utom att den inte är väderskyddad och inte vridbar skärm och saknar lite bättre tumgrepp. Men måste ha "lätt" kamerautrustning pga mina fingrar ( reumatisk)
Så jag har googlat, varit på skandinavia photo och kollat osv
Vill inte byta ner mig kvalitemässigt , använder kameran till mest stillbilder. Inte till video (har actionkamera och drönare)
Fotar mest ute natur landskap kväll som ex norrsken men även mina hundar och annat kul
Tycker inte det finns någon kamera som fyller mina användarbehov (missat någon kanske)
Vädertätad bör kunna klara lite snö kyla
lika bra bildkvalite som den jag har eller bättre
Lätt hyfsat liten eller iaf bättre grepp för tumme
Helst ETT ljus starkt allround objektiv

Har kollat på
Fujifilm xt3 hus
+ kan använda mina objektiv. Relativt litet. Väderskydd
- skärmen går inte vrida in mot hus. Något platt fyrkantig i grepp
Priset

Hx1 men tyckte det huset var så stort men priset bra just nu

Canon eos RP pga att jag inte behöver filmfunktionerna
+ litet lätt vridbar skärm. Byter upp till ff. enkel handhavande.
- stora tunga objektiv vet inte vilket jag borde börja med. Sensorn presterar lite sämre i dynamiskt omfång landskap läste jag frågan är hur mycket egentligen
Annat system är lite som börja om

Sony rx Iv kompaktzoom men den är bara 1 tum sensor och var för klumpig visserligen smart med allt i ett när jag tänker behålla min kamera

Vilket är bäst tror ni? Eller vänta in något annat?
Någon som har ex tamron 17-35/2,8 ?
Tycker om det?
X-T3 låter ju som ett utmärkt val då den har det du söker och då kan du fortsätta köra med Fuji's fantastiska objektiv :) Då får du också lite bättre dynamiskt omfång jämfört med din X-T20. Den är dessutom vädertätad, har bättre byggkvalité, bättre ergonomi, bättre AF, den är snabbare och mer responsiv osv. Ja, den är bättre på alla sätt verkligen :)
 

niniz

Aktiv medlem
Glömde skriva att den varit inne på skärmbyte för troligtvis fukt.
Xt3 blir absolut lite bättre men också lite samma som jag redan har. Har fått för mig att rattar ovan blir krångligt?!
Nån som har canon RP?
Eller har nåt å säga om den.
Det finns rätt lite om man googlar.
Den verkar klara vissa områden bättre ön andra
 

Sianin

Aktiv medlem
Vad gäller canon RP så läste jag lite om den tidigare för att jämföra med en 6d mark 2 som jag i slutet köpte. Vad jag mins så var det i stort samma kamera men största skillnaden för mig som jag noterade var att den var extremt slö i jämförelse. Seriebildtagningen var bara någon enstaka bild per/s om jag mins rätt om autofocus skulle med, men jag kan ha fel.

Det som poppade upp i mitt huvud när jag läste ditt inlägg är Olympus/Panasonic det är ju dock m4/3. Om du vill ha en med grepp får du titta på Em1 mk2 för olympus och för Panasonic så tror jag att de flesta där har ett bra grepp typ en g90 är väl deras mellanmodell har jag för mig. Dock är Panasonics AF lite speciell så något värt läsa på om.

Vill du stanna i APS-C världen tror jag att Fuji är där du ska vara inte för att jag kan något om dem men jag tror inte Canon eller Nikon har något spegelfritt i Aps-c som klara dina krav med vädertätad både hus och objektiv (om du inte ska bära på stora tunga FF objektiv). Och sony har jag ingen koll på men tror de faller bort på grepet inte säker dock.

FF så är det just objektiven som ofta blir tunga tex så väger canons RF 24-105mm F4 L 700g medans olympus 12-40mm pro väger 561 samt en Canon RP väger 440 g och Olympus Em1 mark 2 väger 498 g. Kanske totalt inte världens största skillnad men om du vill börja ha 2.8 zoomar för att dra nytta av FF vs m4/3 formatet så kommer du fort upp närmare 1kg för objektiven sen vill du under 2.0 så är du över kilot och då har vi inte pratat om priset.

Så mitt förslag är att om du inte hittar en Fuji du är nöjd med titta på M4/3 i nästa steg och om du inte tror du gillar dem så titta på FF som sista alternativ
 

nutte

Aktiv medlem
Sonys nya A6600 är väderskyddad, har lite bättre bildkval och dessutom väldigt snabb AF om du skulle börja fota rörliga motiv och har bildstab så behövs stativet mer sällan. Det finns ju nu även en behändig 16-55/2.8 hela vägen..men det kostar..och svårt att veta om du gillar greppet.
https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/systemkameror/sony-a6600-kamerahus-svart

https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/sony-e-16-55-2-8-g-sony-e-fattning-aps-c

Fuji är ju annars fina kameror och speciellt objektiv, det ryktas om en X-T4 och X100V snart.
https://www.fujirumors.com/
 

Brix

Aktiv medlem
Glömde skriva att den varit inne på skärmbyte för troligtvis fukt.
Xt3 blir absolut lite bättre men också lite samma som jag redan har. Har fått för mig att rattar ovan blir krångligt?!
Nån som har canon RP?
Eller har nåt å säga om den.
Det finns rätt lite om man googlar.
Den verkar klara vissa områden bättre ön andra
Den är inte lite bättre, den är MYCKET bättre. Och rattar är verkligen inte krångligt, snarare tvärtom. Det är rattarna som gör Fuji's grejor så intuitiva och roliga att använda och det var en av anledningarna till att jag bytte till Fuji. Det är en av anledningarna att många byter till Fuji :)

Visst, Canon RP verkar helt ok och det finns ju väldigt fina objektiv till deras RF-system, även om de generellt sett ligger på en väldigt hög prisnivå. Dock går det ju förvisso att köra med EF-objektiv med EF-adaptern. Sen har vi ju det där med det dynamiska omfånget som ju inte verkar vara Canons starka sida och jag vet inte riktigt hur det står sig mot X-T3:ans heller.
 

niniz

Aktiv medlem
Tack för svar
Funderar lite till och ser vad som händer i fujivärlden. Gillar mina grejer så det blir bra stanna där men skulle vilja ha en annan skärmlösning och det kanske kommer senare ..och bättre tumgrepp utan att kamera blir för tungt totalt.
Byte av hus skulle ju iaf kameran bli tåligare utomhus och greppet lite större.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för svar
Funderar lite till och ser vad som händer i fujivärlden. Gillar mina grejer så det blir bra stanna där men skulle vilja ha en annan skärmlösning och det kanske kommer senare ..och bättre tumgrepp utan att kamera blir för tungt totalt.
Byte av hus skulle ju iaf kameran bli tåligare utomhus och greppet lite större.
Föreslår du tar en till på Fuji X-H1 medan den fortfarande finns att köpa.
Jag har den själv och tycker den har har några fördelar jämfört med andra X-trans kameror. IBIS är väl den största fördelen jämfört med andra Fuji modeller.
Den är lite större och har ett klart bättre grepp. AF-C är ungefär lika med X-T2..
Vid bra ljus har den en AF som är ganska lik min Canon 5D MKIV dSLR..
Det räcker både till för lekande barn och springande hundar samt hästar mm. Fast att lyckas med bilder på rörliga motiv hänger mycket på fotografen samt korrekt inställd kamera.

Kameran är definitivt bra vädertätad. På den fronten måste du haft otur.

Om du inte gillar X-H1 skall du kanske vänta till X-T4 släpps

Skickar med en bild som visar att Fuji klarar aktion mycket bra.
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Visst, Canon RP verkar helt ok och det finns ju väldigt fina objektiv till deras RF-system, även om de generellt sett ligger på en väldigt hög prisnivå. Dock går det ju förvisso att köra med EF-objektiv med EF-adaptern. Sen har vi ju det där med det dynamiska omfånget som ju inte verkar vara Canons starka sida och jag vet inte riktigt hur det står sig mot X-T3:ans heller.
Skall man satsa från början så siktar man väl inte på objektiv som kräver adapter???
Den tanken känns helt främmande för mig.

Dynamiskt omfång... har det ens varit en grej att fundera över de senaste 5 åren?
Visst att det skiljer mellan mobil / M43 / APS-C / FF / MF, alltså sensorstorlekar det är en sak.
Men inom varje storlek så är väl loppet i princip dött.
 

martinot

Aktiv medlem
Så jag har googlat, varit på skandinavia photo och kollat osv
Vill inte byta ner mig kvalitemässigt , använder kameran till mest stillbilder. Inte till video (har actionkamera och drönare)
Fotar mest ute natur landskap kväll som ex norrsken men även mina hundar och annat kul
Tycker inte det finns någon kamera som fyller mina användarbehov (missat någon kanske)
Vädertätad bör kunna klara lite snö kyla
lika bra bildkvalite som den jag har eller bättre
Lätt hyfsat liten eller iaf bättre grepp för tumme
Helst ETT ljus starkt allround objektiv

Har kollat på
Fujifilm xt3 hus
+ kan använda mina objektiv. Relativt litet. Väderskydd
- skärmen går inte vrida in mot hus. Något platt fyrkantig i grepp
Priset
Om priset är för högt på XT3, och du inte filmar så mycket, så tycker jag att du skall kika på en XT2 som ett alternativ. Ett fortfarande helt vädertätat hus, och enormt trevliga bilder. Enormt mycket kamera/krona.

Har använt mycket, och bitvis ganska oförsiktigt (en hel del resor), och inga problem med repor på skärmen. Verkar inte vara speciellt känslig för det (till skillnad från tex. skärmarna på mina Nikonhus).
 
ANNONS