Annons

Köpråd på Fotosidan Köp&Sälj

Produkter
(logga in för att koppla)

Josef430

Aktiv medlem
Skräm inte upp oss som vill lita på andra!

Självklart finns det några få som är ute efter att lura köpare här på Fotosidan, liksom på alla andra Köp & Sälj forum. Det som skulle vara intressant att veta är hur vanligt är. Jag har sålt en hel del fotoprylar här och alltid tagit betalt i förskott. Ofta har det rört sig om relativt små summor, men det har även gått iväg kamerahus för 5-siffriga belopp. Risken att bli bedragen av en person med en långvarig historik här, skulle jag tro är obefintlig. Tills jag får se statistik på att jag har fel, fortsätter jag att tro människor om gott i allmänhet och särskilt gott tror jag om flitiga användare av Fotosidan .
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Självklart finns det några få som är ute efter att lura köpare här på Fotosidan, liksom på alla andra Köp & Sälj forum. Det som skulle vara intressant att veta är hur vanligt är. Jag har sålt en hel del fotoprylar här och alltid tagit betalt i förskott. Ofta har det rört sig om relativt små summor, men det har även gått iväg kamerahus för 5-siffriga belopp. Risken att bli bedragen av en person med en långvarig historik här, skulle jag tro är obefintlig. Tills jag får se statistik på att jag har fel, fortsätter jag att tro människor om gott i allmänhet och särskilt gott tror jag om flitiga användare av Fotosidan .
Och jag tänker precis likadant när det gäller att betala för något i förskott. Jag har inget problem alls med det när jag köper av identifierbara, aktiva medlemmar med en historik på Fotosidan.

Tack för affären förresten!
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Ett enstaka fall där en resultatet av en tvist på Ebay inte utföll till köparens belåtenhet säger inte så jättemycket om omdömessystem i allmänhet. Köparen fick dessutom, trots besvikelsen, tillbaka pengarna så något lureri som passerade omdömessystemet var det ju inte frågan om.

Jag kan bidra med min erfarenhet av Tradera. Jag har köpt flera hundra grejer där och brukar vara noga med att titta på omdömesstatistiken innan jag bjuder på en auktion. Om omdömesstatistiken för säljaren är lite skakig så avstår jag.

Det har hänt att jag har varit slarvig med att kolla detaljer med säljare och därför inte riktigt fått vad jag har trott att jag skulle få (vilket förstås var mitt eget fel). Det handlar om en handfull gånger.

En enda gång har en vara inte motsvarat beskrivningen i annonsen, och processen om den pågår. Om inte säljaren tar tillbaka den här grejen så ger jag negativt omdöme, vilket jag aldrig har behövt göra förut under de cirka 8 år jag har handlat av folk på Tradera.
Jag tror att använda det sunda förnuftet vid ex. köp från internetsidor år det bästa sättet att slippa bli lurad/NE
 

Josef430

Aktiv medlem
Hur många har blivit lurade?

Nu har vi babblat lite OT. Skall vi försöka styra upp tråden och så kan vi diskutera lösningsförslag i annan tråd?
Innan vi diskuterar åtgärder, bör vi ju veta om det finns ett behov? Som någon tidigare anförde: "Ofta räcker det väl med sunt förnuft".
 

bach7617

Aktiv medlem
Jag har köpt en hel del fotoprylar här på fotosidan och har aldrig haft problem men så har jag alltid prioriterat affärer där man träffas förutom nåt enstaka filterköp där jag swishat. Jag tycker det är stor skillnad på fotosidan mot t ex Blocket och Facebook som ofta har hopplöst överprissatta grejor. Den största fördelen är att fotosidan är en community där det går ganska fort att komma på en bedragare och skriva om det i ett forum. Naturligtvis är inget stensäkert men jag kollar alltid profil och aktivitet hos säljaren innan jag tar kontakt.
 

RobinN

Aktiv medlem
Visst föredrar man att göra affärer ansikte mot ansikte men i de flesta fall så är det man vill köpa så långt bort att det inte går.

Jag skulle aldrig skicka något utan att få betalt först vilket även innebär att jag betalar i förskott när jag köper något, kan inte ha det ena utan det andra. I övrigt gäller sunt förnuft, man söker på personen på google och kollar hur länge de varit medlemmar här på fotosidan m.m. vad man nu kan hitta.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag skriver inte ut något namn, men om någon haft kontakt med en person med det här tillvägagångssättet, hör av er så kan vi jämföra namn och mail på personerna.

För ett par veckor sedan hade jag kontakt med en spekulant på en annons på en lite dyrare pryl där svaret på den kom via Fotosidan, så garanterat en inloggad medlem.
Det var en person som jobbade på min hemort Falun som ville att jag skulle skicka fler bilder. Jag svarade att vi lika gärna kunde träffas IRL så att han fick prova grejorna i så fall.

Någon dag senare ringde personen upp och frågade om jag kunde åka och visa upp prylen för hans kompis som jobbade i Falun.
Jag svarade då att han ju skrev att det var han själv som jobbade i Falun. Det fick jag inget bra svar på.

Jag insåg sedan att det finns 10-15 personer med samma namn på Fotosidan och att han ringt från ett oreggat mobilnummer. Jag mailade och frågade om han kunde tala om vem av dessa personer på Fotosidan han är, samt om han har ett sökbart telefonnummer. Det har jag inte heller fått något svar på.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag insåg sedan att det finns 10-15 personer med samma namn på Fotosidan och att han ringt från ett oreggat mobilnummer. Jag mailade och frågade om han kunde tala om vem av dessa personer på Fotosidan han är, samt om han har ett sökbart telefonnummer. Det har jag inte heller fått något svar på.
Titta längst ner i ebrevet du fick via Fotosidan. Där finns en länk till medlemssidan för den Fotosidan-medlem som skickade brevet.

Det kan vara intressant att veta hur länge han har varit medlem.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag upprepar mig igen!

Varje gång detta ämne om bedragare diskuteras och i synnerhet när det gäller att hålla FS Köp och Sälj "rent" har jag ställt följande förslag.

Låt endast betalande medlemmar med viss historik annonsera på FS. Garanterar att många "lycksökare" skulle försvinna från "Köp och Sälj" på detta vis.

Varför ska vi betalande medlemmar vara med om att subventionera "gratismedlemmarnas" förnåner?

Eller inför åtminstone en karenstid som medlem innan man får annonsera. Inte sällan ser man annonser där säljaren blivit medlem samma dag som annonsen införts.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Varje gång detta ämne om bedragare diskuteras och i synnerhet när det gäller att hålla FS Köp och Sälj "rent" har jag ställt följande förslag.

Låt endast betalande medlemmar med viss historik annonsera på FS. Garanterar att många "lycksökare" skulle försvinna från "Köp och Sälj" på detta vis.

Varför ska vi betalande medlemmar vara med om att subventionera "gratismedlemmarnas" förnåner?

Eller inför åtminstone en karenstid som medlem innan man får annonsera. Inte sällan ser man annonser där säljaren blivit medlem samma dag som annonsen införts.
Att stänga ut väldigt många från annonsidan tror jag inte är en bra ide'. Det är nog snarare så att möjligheten att annonsera lockar till sig läsare till FS och ev. nya medlemmar.
 

Photocon

Aktiv medlem
Att stänga ut väldigt många från annonsidan tror jag inte är en bra ide'. Det är nog snarare så att möjligheten att annonsera lockar till sig läsare till FS och ev. nya medlemmar.
Jag vet att du i grund och botten har rätt och håller med just vad gäller lockelsen och nya medlemmar.

Men vad gör man åt eländet med bedrägerier? Själv har jag inget problem med att välja ut vilka jag säljer till eller köper av eftersom jag alltid kollar köparens/säljarens medlemskap, tid för medlemskap, historik (upplagda bilder, foruminlägg).

Men, jag blir rent ut sagt förbannad alldeles för ofta när jag lagt ut en vara till försäljning och det kommer ett antal svar av typen " Har du gluggen kvar?". Inget mer skrivet. Jag svarar artigt och utförligt och får inget svar. Till 99,99% kan man ge sig den på att det är en ny "medlem" som registrerat sig gratis samma dag eller helt nyligen. Det mest konstiga jag fått är väl det korta och koncisa "Vill du byta". Utan att det står mot vad byte skulle ske.

Det tillhör god ton att besvara mail där man ställt en fråga. Det händer mig aldrig att svar uteblir när jag har att göra med etablerade medlemmar och det handlar ofta om väldigt trevliga mail istället.

Slutligen är väl FS egentligen en plats för att ta del av andras erfarenheter, tillföra något själv, diskutera bilder/teknik/ge och få bildkritik och få diverse nyhetstips.
Inte en gratis köp och sälj-marknad.

Nu är ju köp/säljsidan tack och lov för det mesta ren. Fast rädslan för bedrägeri har ju skapat ett moment 22: Ingen vill betala i förskott och ingen vill ju skicka varan utan att först fått betalt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Om vi då håller oss till FS så får man kanske räkna med att de flesta köparna är beredda att betala i förskott.
Det låter ju lite naivt att tro att säljaren skickar varan utan att få betalt i förskott.

Ju fler skyddsåtgärder en köpare utför desto mindre är risken att hen blir lurad.
Utförlig mailkontakt, telefonkontakt och kontraktskrivning är sådant som minskar risken för bedrägeri. Den bästa åtgärden är att avstå om man känner minsta tvekan.

Om köparen är tveksam och allmänt rädd för att betala i förskott så tycker jag att blocketpaketet är ett bra alternativ för säljaren att erbjuda. Främsta risken med blocketpaketet kanske är att köparen inte löser ut paketet. Då blir det liggande vilket är mindre kul.

Det skulle vara kul att veta statistiskt hur många säljare som blir lurade när dom använder blocketpaketet jämfört med hur många köpare som blir blåsta när de betalar i förskott. Om riskerna går att värdera på något sätt.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Ja, någon Aaron Sorensen finns inte på Ratsit och förmodligen inte i Örebro län eller Sverige heller. Men det finns en Aaron Sörenson i Stenungsund.

Texten är uppenbarligen maskinöversatt dessutom.
 
ANNONS