Annons

Sony A9. Meddelande om 'inkompatibla batterier'?

Produkter
(logga in för att koppla)

--Micke--

Aktiv medlem
Haft kameran snart ett år. Med extragreppet som rymmer två batterier. Inga som helst problem med det men sista veckorna har den vid två tillfällen startat upp (så man hinner se att kameran tar in bild i sökaren) för att därefter ge felmeddelande över hela skärmen att batterierna är 'inkompatibla'????

Båda gångerna har den sedan startat efter jag öppnat batterihållaren, dragit ut kassetten en bit och sedan fört in den igen.


Det känns ju som något kontaktfel, men det är ju rätt nya grejor. Någon här som har en liknande erfarenhet?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Är du säker på att du har originalbatterier? Och har du nya firmware?
Med nya firmware och ickeoriginal (finns kopior på batterierna som säger sig vara Sonys egna) så får du denna varning som du enkelt bara klickar bort.

/Stefan
 

--Micke--

Aktiv medlem
Är du säker på att du har originalbatterier? Och har du nya firmware?
Med nya firmware och ickeoriginal (finns kopior på batterierna som säger sig vara Sonys egna) så får du denna varning som du enkelt bara klickar bort.

/Stefan
Läste något om det då jag googlade innan jag ställde frågan. SONY varnade dessutom för att kopior kan vara väldig snarlika originalen men det ser faktiskt ut som mina är helt äkta. Det är två Sony NP-FZ100 och den extremt finstilta etiketten på baksidan har såväl korrekt SONY-logga och grafisk avläsningskod.

Därtill min rent 'logiska' ådra. Har ju kört med batterierna i nästan ett år utan några som helst problem. Har i.o.f.s. inte uppdaterat med senaste firmware (november?) men då säger logiken mig att den firmware jag har (och har haft sedan januari) har gladeligen accepterat samma batterier och då det fortfarande är samma programvara som avläser dem borde det inte generera felmeddelande.


Men jag är inte ignorant och lyssnar på råd. Vill bara stämma av mot mitt egna 'tänkande'. Det har alltså hänst två gånger helt separerade från varandra. Däremellan startade den UTAN liknande meddelanden. Det fick mig att misstänka kontaktfel, i synnerhet som det gick att starta efter att jag mekaniskt tog ut kassetten o satte in den igen.
 
ANNONS