Annons

Sony A7RIII - AF

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Har använt Canon, och Fuji har ett mycket liknande koncept och funktionalitet gällande AF-C där man kan ställa in AF-C med olika parametrar efter olika typer av scener/sporter man skall fotografera, och även finjustera en massa.

Jag måste dock säga att Nikons 3D-fokus generellt är så extremt mycket enklare att använda, då man inte måste ställa in och finjustera så mycket och ofta, utan fungerar för det mesta suveränt "automagiskt".

Synd att Fuji gick på Canonvarianten med alla dessa massa inställningar. Hade hellre sett att de gick på det mycket enklare 3D-spåret (sedan finns det säkert fördelar på Canon/Fuji att kunna finjustera alla parametrar om man är proffs och verkligt kunnig).

Nikon hade tydligen fler Ess i rockärmen, när Martin A berättade om D3 och rapporterna om svårigheterna att följa mörka djur med AF, så kom det ett FW som förbättrade det hela, vet inte vad dom gjorde för någonting men D3 var starten på något helt nytt, Canon hade tidigare dominerat under flera år, 3D kom tidigt men var i början inte så bra, men har utvecklats efter hand.
 

PMD

Aktiv medlem
Synd att Fuji gick på Canonvarianten med alla dessa massa inställningar. Hade hellre sett att de gick på det mycket enklare 3D-spåret (sedan finns det säkert fördelar på Canon/Fuji att kunna finjustera alla parametrar om man är proffs och verkligt kunnig).
På Canons senaste modeller i det högre segmentet finns 3D-tracking.
 

fredrikno

Medlem
De nya A7:eek:rna verkar klara att fokusera på närmaste öga på upp till 15 meters håll ca.
På hur långt avstånd automatisk eye-focus funkar beror väl på vilket objektiv man har? Med ett teleobjektiv funkar eye-focus på betydligt längre avstånd så länge ögat syns i sökaren enligt min erfarenhet iaf.

När jag fotar fåglar i flykt eller sportfotografering med min Sony A7R III kör jag helt enkelt med:
Focus mode: AF-C
Focus area: Expand Flexible Spot
Drive mode: Hi
och ett lämpligt val av slutare och bländare så klart.

Om det är något som är relativt stilla kan det hända att jag byter till Focus area: Flexible Spot S

För generell fotografering har jag ibland Focus area: Wide eller Zone.
Men oftast kör jag med Focus area: Flexible Spot M och justerar fokus-områdets position med touch skärmen som jag tycker är snabbare än joysticken (även om jag använder joysticken ibland också).
 
ANNONS