Annons

Minoltaobjektiv till nyare Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas J

Aktiv medlem
Hej.
Har en Minolta Dynax 5D med olika Minolta -objektiv och blixt som legat och samlat dam i flera år som jag tänkte sälja/ge bort och eventuellt köpa en nyare kamera för att få tillbaka fotointresset igen. Kör nu med en kompaktkamera och telefonen.
Min fråga är om det är värt att spara några objektiv, som 70-200 F4 (Beercan), 50mm F1.7 och blixten 5400 HS, jag vet att de funkade ihop med tidigare Sonykameror men när jag sökt här på forumet verkar det krävas en adapter numera?
Även om det nu skulle funka, är det ändå bättre att köpa nyare objektiv/blixt som är bättre anpassade till dagens kameror?

/Tomas
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det stämmer att Sony har bytt blixtfot från Minoltas utmärkta men innovativa och lite udda till en mera mainstreamliknande. Denna påminner mera om vanliga blixtfötter som de allra flesta kameramärken har, men med en integrerad rad med kontakter i "framkant" som används till andra tillbehör än just blixtar.

För att kunna använda Minoltas blixtar och äldre Sony så finns det en adapter. Just 5400HS är jag osäker på hur den funkar ihop med digitala kameror. Efterföljaren 5600HSD funkar dock utmärkt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej.
Har en Minolta Dynax 5D med olika Minolta -objektiv och blixt som legat och samlat dam i flera år som jag tänkte sälja/ge bort och eventuellt köpa en nyare kamera för att få tillbaka fotointresset igen. Kör nu med en kompaktkamera och telefonen.
Min fråga är om det är värt att spara några objektiv, som 70-200 F4 (Beercan), 50mm F1.7 och blixten 5400 HS, jag vet att de funkade ihop med tidigare Sonykameror men när jag sökt här på forumet verkar det krävas en adapter numera?
Även om det nu skulle funka, är det ändå bättre att köpa nyare objektiv/blixt som är bättre anpassade till dagens kameror?

/Tomas
Jag haft båda dessa objektiv tidigare men sålt dem för länge sedan. I jämförelse med de Sony-objektiv som finns idag tycker jag inte de är så mycket att ha. Beer Can ger en bra bokeh men är inte alls i klass med nyare objektiv särskilt åt långa änden. Den är också mycket känsligt för CA. 50mm/1,7 är rätt usel fullt öppen men är väl OK nedbländad.

Om det är spegellöst du ska ha dem till så ska du ju dessutom ha en rätt klossig LA-EA2 (bara APS-C) eller 4 -adapter (APS-C + FF) också, för det är ju bara dessa som stöder gamla mekaniska objektiv.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Hej.
Har en Minolta Dynax 5D med olika Minolta -objektiv och blixt som legat och samlat dam i flera år som jag tänkte sälja/ge bort och eventuellt köpa en nyare kamera för att få tillbaka fotointresset igen. Kör nu med en kompaktkamera och telefonen.
Min fråga är om det är värt att spara några objektiv, som 70-200 F4 (Beercan), 50mm F1.7 och blixten 5400 HS, jag vet att de funkade ihop med tidigare Sonykameror men när jag sökt här på forumet verkar det krävas en adapter numera?
Även om det nu skulle funka, är det ändå bättre att köpa nyare objektiv/blixt som är bättre anpassade till dagens kameror?

/Tomas
Blixten bör funka, mest troligt får du köra allt manuellt på blixten, tror att den kör full styrka i eventuella automatlägen
 

PMD

Aktiv medlem
Min fråga är om det är värt att spara några objektiv, som 70-200 F4 (Beercan), 50mm F1.7 och blixten 5400 HS, jag vet att de funkade ihop med tidigare Sonykameror men när jag sökt här på forumet verkar det krävas en adapter numera?
Objektiven fungerar med kameror som har A-fattning (spegelreflexkamerorna och SLT-kamerorna), men den serien tycks föra en tynande tillvaro, åtminstone om man får vad som skrivs här i Fotosidans forum.
 

Tomas J

Aktiv medlem
Men då verkar valet inte vara så svårt, ut med det gamla och in med det nya helt enkelt:)

Tack för hjälpen.

Förresten, är det någon ide att försöka sälja dessa prylar eller är det enklast att bara skänka bort?
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Har du konto på ebay.de eller ebay.co.uk så kan det vara idé att sälja dem där, speciellt nu när kronan är lite lågt värderad. Du får kanske närmare tusenlappen för det hela.
 

Tomas J

Aktiv medlem
Har du konto på ebay.de eller ebay.co.uk så kan det vara idé att sälja dem där, speciellt nu när kronan är lite lågt värderad. Du får kanske närmare tusenlappen för det hela.
Jo, jag har ett ebay-konto, men frakten blir ju upp emot 400 kr till tex. Storbritanien, den borde ju avskräcka lite kan jag tycka.
Tradera?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag köpte ett fint Minolta AF 70-210 f/4 ("beer can") för 815 kr för 4.5 år sen, och ett Minolta AF 50mm f/1.7 för 960 kr två år tidigare. Båda via Tradera.

Det är kanske tveksamt om prisnivån har hållit sig uppe, men generellt sett tycker jag mig ha sett en stigande pristrend på gamla kameror och objektiv.
Det kan dock hända att det mest gäller manuellt fokuserade objektiv och kameror eftersom det är sådana som intresserar mig mest. :)

Jag hittar två stycken avslutade auktioner för AF 50/1.7 som sålts på Tradera (annonserna sparas i några månader, tror jag). En för 265 kr och en för 269 kr.

Någon såld AF 70-210 finns inte på Tradera. Däremot tre stycken osålda avslutade annonser. Det lägsta utgångsbudet var 100 kr.

Så du kommer knappast att bli rik på att sälja dina två Minolta-objektiv. Du kan dock som sagt använda dem på en Sonykamera med A-fattning. Det är vad jag ska göra med mina när jag hittar en tillräckligt billig A850 eller A900. (Tills vidare får de göra tjänst på en gammal Minolta 9000).

Kasta inte bort objektiven! Det finns en chans att någon vill använda dem så jag föreslår att du sätter in en annons här på Fotosidan och ger bort dem om du inte har någon i bekantskapskretsen som kan tänkas vilja ha dem.
 
Jag köpte ett fint Minolta AF 70-210 f/4 ("beer can") för 815 kr för 4.5 år sen, och ett Minolta AF 50mm f/1.7 för 960 kr två år tidigare. Båda via Tradera.

Det är kanske tveksamt om prisnivån har hållit sig uppe, men generellt sett tycker jag mig ha sett en stigande pristrend på gamla kameror och objektiv.
Det kan dock hända att det mest gäller manuellt fokuserade objektiv och kameror eftersom det är sådana som intresserar mig mest. :)

Jag hittar två stycken avslutade auktioner för AF 50/1.7 som sålts på Tradera (annonserna sparas i några månader, tror jag). En för 265 kr och en för 269 kr.

Någon såld AF 70-210 finns inte på Tradera. Däremot tre stycken osålda avslutade annonser. Det lägsta utgångsbudet var 100 kr.

Så du kommer knappast att bli rik på att sälja dina två Minolta-objektiv. Du kan dock som sagt använda dem på en Sonykamera med A-fattning. Det är vad jag ska göra med mina när jag hittar en tillräckligt billig A850 eller A900. (Tills vidare får de göra tjänst på en gammal Minolta 9000).

Kasta inte bort objektiven! Det finns en chans att någon vill använda dem så jag föreslår att du sätter in en annons här på Fotosidan och ger bort dem om du inte har någon i bekantskapskretsen som kan tänkas vilja ha dem.
Jag är i samma sits, har en Minolta 700 med ett gäng objektiv och funderar på att nytt digitalt hus så jag kan behålla objektiven.
HUr vet man vilka SOny osm har A-fattning?
Här såg jag bara tre modeller - de tre sista i listan: ILCA-99,72 och 68 :
https://www.sony.se/electronics/utbytbara-objektiv-kamera-produkter/t/utbytbra-objektiv-kameror

Finns något kodord man kan söka på då man kollar i annonser - eller är det just A-fattning man ska söka på?

Finns någon konverter som "översätter" till minolta AF fattning hona och någon annan "kamera-hane" i kamera-änden?

/Patirk
 

PMD

Aktiv medlem
HUr vet man vilka SOny osm har A-fattning?
Alla spegelreflexer och alla SLT-kameror har A-fattning.
De spegelfria kamerorna har E-fattning. (Ibland kallad FE-fattning om objektivet är gjord för småbildsformatet).

Finns något kodord man kan söka på då man kollar i annonser - eller är det just A-fattning man ska söka på?
Nej, Sonys namngivning av kameror är kaotisk. Man måste ta reda på vilken fattning en viss kamera har.

Finns någon konverter som "översätter" till minolta AF fattning hona och någon annan "kamera-hane" i kamera-änden?
Det finns adaptrar för A-objektiv på kameror med E-fattning.
Det heter LA-EA1, LA-EA2, LA-EA3, och LA-EA4. Den här sidan förklarar skillnaderna mellan dem.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kan tillägga att Sonykameror med två eller 3 siffror (t ex A77 eller A700) har A fattning medan de med en eller fyra siffror har E fattning (t ex A7 resp A6000). De två DSLR som KonicaMinolta hann göra innan försäljningen till Sony följer inte denna namnkonvebtion men å andra sidan fanns ju inte E-mount på den tiden.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Man missar allt en del om man använder gamla objektiv med nyare hus

Om vi med nyare hus menar E-mount så leder även användning av Minolta AF-objektiv till en hel del inskränkningar. Använder man manuella objektiv går man miste om än mer.

De mest problematiska objektiven är gamla manuella zoomar. De är ofta sämre än gamla "primes" också. Zoomarna är det väl kanske de objektiv som det hänt mest med i förhållande till de gamla objektiven.


Angående ISO auto min. SS och kameraskak

Bertil Norberg skickade en länk till mig som tar upp finesserna med en av de kanske mer okända ISO-inställningarna i exv. A7 III:eek:rna "ISO auto min. SS" (den finns dock även i en del andra modeller och även A99 II för A-mount). Som vanligt har Sony gömt en verkligt användbar funktion där få hittar den. Med hjälp av denna kan man bl.a. få kameran att anpassa auto ISO så att det undviker att välja för långa slutartider för den brännvidd man har inställd.

Kolla gärna denna video - den kanske får fler än en att ändra sina auto ISO inställningar.

https://www.youtube.com/watch?v=gqqmqKFzHRg&feature=youtu.be


Angående blixtar med autojustering av ljusvinkeln efter vad brännvidd

Det finns även andra skäl att använda objektiv som är fullt ut kompatibla med E-mount och det jag tänker på är främst är de moderna blixtar som "zoomar" och justerar utlysningsvinkeln automatiskt med den brännvidd man har på sina objektiv eller som man vridit in på sina zoomar.

Särskilt manuella gamla zoomar ska man nog se upp med också av detta skäl och använder man manuella objektiv så finns det som sagt flera skäl att tala om för kameran vilken brännvidd man använder. Den infon behövs både för sensorstabiliseringen och för ev. blixtar.

Detta alltså sagt utan att beröra även de andra vanligaste svagheterna med framförallt äldre zoomar.

Det här är ju annars bara ett av alla exempel på hur komplex och oöverblickbar automatiken i moderna Sony-kameror blivit. För att få tillgång till denna funktion måste man gå in i menyerna och "mappa" in funktionen på någon av alla de konfigurerbara knappar och reglage som finns eller lägga den under Fn-knappen i menyerna där. Det jag undra över är varför inte också dessa funktioner kan vara valbara i den lista som redan finns tillgänglig via ISO-valet (högertryck på navigationshjulet). Då hade man ju inte riskerat att helt missa detta som många säkert gjort redan.

För övrigt spelar det ju ingen större roll om manuella objektiv är äldre eller inte för det är ju att de är just manuella som är problemet och det är ju en massa objektiv som säljs till Sony E idag. Samyang säljer massor av olika manuella till E-mount och både Zeiss och Voightländer bara för att nämna några har ju fram till nu främst tagit fram manuella objektiv. Jag tycker de gjort det väl enkelt för sig. Det är ju som att sälja ett objektiv med halv funktionalitet idag.
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
ISO auto min. SS

Stenis tog upp denna funktion i förra inlägget, och jag vill bara tala varmt för den funktionen. ISO auto min. SS
Jag jobbar mycket med olika zoomobjektiv typ 70-400, 70-200, 24-70 eller 28-300, vilket passar min stil. Promenad med vilda barnbarn eller fåglar.
Jag bestämmer med bländarvalet vilket skärpedjup jag vill åstadkomma, och har genom denna funktion hittat ett sätt att inte behöva tänka på slutartiden beroende på om jag kör långtele eller kort-zoom. Kameran har här ett halvautomatiskt läge som ger korrekt exponering och undviker skakningsoskärpa.
Man kan mycket lätt välja om man vill standard, snabb eller extra snabb slutartid.
Det är ungefär som att böja köra bil med autoväxling , Std eller sportigt, - blir man sämre förare av detta??
Sony har här en funktion som är alla borde prova. Tyvärr inte så hårt marknadsförd. Jag hittade den tack vare Mark Galers instruktiva video.

REKOMMENDERAS

Bertil
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kollade mina kamerahus och funktionen finns i min A6300 och då borde den finnas i A7 II:eek:rna också.

Man kan välja mellan fem steg: slower, slow, standard, fast och faster förutom att hårt sätta "min shutter speed" till ett speciellt värde som då blir taket för hur snabb tid systemet kan välja som jag fattat det.

Det jag skrev tidigare om att jag tyckte det var lite konstigt att detta val inte var integrerat med den vanliga ISO-funktionen, som man når men höger på navhjulet, vidhåller jag. I menyträsket står "min shutter speed" i "standard som default, så det är ju inte så att denna funktion inte är aktiv men vi vet bara inte om den för vi ser den ju inte i den vanliga ISO-hanteringen. Det är ju också så att denna funktion samspelar med ISO Auto "min och max" så det vore ju naturligt att ha den där även av detta skäl. Det borde ju vara enkelt att fixa detta med en FW-uppgradering.

För övrigt tycker jag att sagde Mark Galer ofta är en bra och sansad teknikguide som ofta tar upp och säger saker man faktiskt kan ha nytta av. Vore synd om folk avfärdar honom bara för att han är anställd av Sony som "global image ambassador".
 
ANNONS