Annons

Köpa styckvis a3+ inkjet papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Kan man köpa styckvis a3+ papper för bläckskrivare någonstans eller måste jag köpa en hel paket?
Skall skriva ut porträtt för inramning.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tyvärr inte sett något sådant, men varför inte skicka utskriftsjobbet till något labb som t.ex. Crimson. Fordrar förstås att du laddar ned deras ICC profiler och har kalibrerad skärm om du ska få kontroll på färgerna. De kan ju dessutom fixa montering/inramning
 

Thomas_N

Aktiv medlem
Tyvärr inte sett något sådant, men varför inte skicka utskriftsjobbet till något labb som t.ex. Crimson. Fordrar förstås att du laddar ned deras ICC profiler och har kalibrerad skärm om du ska få kontroll på färgerna. De kan ju dessutom fixa montering/inramning
Tycker det är roligare att göra allt själv.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tycker det är roligare att göra allt själv.
Kan jag väl i och för sig hålla med dig om, men inte speciellt kostnadseffektivt om man bara skriver ut enstaka stora bilder

Både t.ex. Ilford och Hahnemule har dock ganska små förpackningar (20 resp 25 ark). Du skulle ju kunna använda det som blir över till att skriva ut mindre bilder med flera bilder/sida, och skära dem i efterhand.
 

apersson850

Aktiv medlem
Fast det är just för stora bilder som man kan ha något att hämta, kostnadsmässigt. På 10*15 kan man aldrig konkurrera hemma. Inte med något annat än snabbheten.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Fast det är just för stora bilder som man kan ha något att hämta, kostnadsmässigt. På 10*15 kan man aldrig konkurrera hemma. Inte med något annat än snabbheten.
Sant, men det fordrar att man skriver ut ganska ofta så att inte bläck och skrivarhuvud står och torkar. I så fall springer tusenlapparna iväg ganska snabbt
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Sant, men det fordrar att man skriver ut ganska ofta så att inte bläck och skrivarhuvud står och torkar. I så fall springer tusenlapparna iväg ganska snabbt
Min Epson 3880 stod hemma oanvänd under 3 månader denna sommar medan jag var på båten i Kroatien denna varma sommar.

När jag kom hem så körde den sin normala uppstart och den fungerade perfekt.
Detta med intorkat bläck är till större delen en gammal sanning.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Fast det är just för stora bilder som man kan ha något att hämta, kostnadsmässigt. På 10*15 kan man aldrig konkurrera hemma. Inte med något annat än snabbheten.
Jag kan köpa enstaka ark av min lokale handlare. Brukar göra det innan jag köper en större förpackning för att testa i min skrivare. Tyvärr är ju lokala fotohandlare på utdöende i ett land där folk inte handlar lokalt. I övrigt skriver jag ut hemma i det format du anger och skriver ut en hel del. Pappersbilder är fotografi det - på riktigt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Kan man köpa styckvis a3+ papper för bläckskrivare någonstans eller måste jag köpa en hel paket?
Skall skriva ut porträtt för inramning.
I mina Canon-papper är det 20 ark i varje förpackning. Visst kostar det en slant men om man nu har skaffat sig en skrivare och tänker skriva ut i A3+ så rasslar det snabbt iväg några papper - det är ju kul att skriva ut!

Att köpa enstaka ark känns knappast som en ekonomisk lösning.
 

alfin

Aktiv medlem
Min Epson 3880 stod hemma oanvänd under 3 månader denna sommar medan jag var på båten i Kroatien denna varma sommar.

När jag kom hem så körde den sin normala uppstart och den fungerade perfekt.
Detta med intorkat bläck är till större delen en gammal sanning.
Nope, men det är specifikt för 3800 och 3880. Min P800 kleggar mycket oftare.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag kan köpa enstaka ark av min lokale handlare. Brukar göra det innan jag köper en större förpackning för att testa i min skrivare. Tyvärr är ju lokala fotohandlare på utdöende i ett land där folk inte handlar lokalt. I övrigt skriver jag ut hemma i det format du anger och skriver ut en hel del. Pappersbilder är fotografi det - på riktigt.
Var köper du papper styckvis? Påminner mig om min barndom/uppväxt när det gick att köpa enstaka cigaretter i tobaksaffären.
 

hne

Aktiv medlem
Det skulle inte förvåna mig om en fotoaffär som har skrivare framme för demonstration kan tänka sig sälja några testark om du frågar riktigt snällt.
Speciellt en del papper kostar ju skjortan om man bara vill prova på, till exempel 25 ark A3 för över 1000kr som minsta förpackning. Jag kanske kommer på efter 3-4 utskrifter att det inte är vad jag ville ha.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Var köper du papper styckvis? Påminner mig om min barndom/uppväxt när det gick att köpa enstaka cigaretter i tobaksaffären.
I Karlstad. Det kan du säkert göra hos de handlare som skriver ut bilder själva. En del handlare förstår ju värdet av service. Det blir nog svårt att få den servicen i en köpcenterbutik...

Och för er som skriver ut eller vill skriva ut mycket, finns det alternativ till "fotoskrivarna" som också levererar fina utskrifter utan alla dessa patroner med dess höga kostnader.
 
ANNONS