Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom CC/Classic 2017-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Kanske är fel tråd, men:

Satt precis och kollade på "Abode Photography Plan". För 100 SEK/månad får man

* Lightroom
* PS
* 20GB molnlagring

För 240 SEK/mån (inte aktuellt för mig då det är rent kriminellt dyrt!) får man:

*Lightroom
*PS
1 TB molnlagring

Min fråga är: Kan jag använda mina hårddiskar som lagringsmedia istället för att lagra på molnet? 20 GB lagring räcker väl knappast till någon som fotar lite intensivt. Vad behövs utrymmet på molnet till?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kanske är fel tråd, men:

Satt precis och kollade på "Abode Photography Plan". För 100 SEK/månad får man

* Lightroom
* PS
* 20GB molnlagring

För 240 SEK/mån (inte aktuellt för mig då det är rent kriminellt dyrt!) får man:

*Lightroom
*PS
1 TB molnlagring

Min fråga är: Kan jag använda mina hårddiskar som lagringsmedia istället för att lagra på molnet? 20 GB lagring räcker väl knappast till någon som fotar lite intensivt. Vad behövs utrymmet på molnet till?
Om du vill fortsätta som tidigare med lokal lagring och den version av Lightroom som är bekant så kör du Lightroom Classic CC och behöver ingen extra molnlagring.

Det är lite förvirrande för det "vanliga" Lightoom har bytt namn från Lightroom [versionsnummer] --> Lightroom CC --> Lightroom Classic CC.

Det som nu heter Lightroom CC är ett nytt program som är mer molninriktat och som kan installeras på allehanda enheter, även mobila, men som åtminstone än så länge inte kan lika mycket.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Om du vill fortsätta som tidigare med lokal lagring och den version av Lightroom som är bekant så kör du Lightroom Classic CC och behöver ingen extra molnlagring.

Det är lite förvirrande för det "vanliga" Lightoom har bytt namn från Lightroom [versionsnummer] --> Lightroom CC --> Lightroom Classic CC.

Det som nu heter Lightroom CC är ett nytt program som är mer molninriktat och som kan installeras på allehanda enheter, även mobila, men som åtminstone än så länge inte kan lika mycket.
Ok, tack för snabbt svar. Anledningen att jag funderar på att byta är dels att min version av LR är utdaterad så snart jag köper en nyare kamera, samt att jag skulle vilja skaffa Photoshop. En hundring per månad kan jag tycka är fullt rimligt.
Idag laddar jag upp mellan 1-1000 RAW-bilder i stöten på min HD, sorterar och slänger, och sparar de kvarvarande 0,5-1 % av bilderna på HDD samt externa backupdiskar.

Om man går på alternativ 1, måste man ladda upp alla bilder i molnet innan man sorterar och slänger, eller slipper man den datatrafiken, alltså att man kan sortera och slänga lokalt från sin HDD och sedan ladda upp de bilder man vill redigera i molnet och plocka ned filerna till HDD igen när man redigerat dom?

Jag är även något begränsad av min uppkoppling innan jag får fiber. Jag har idag 10Mb/s mobilt bredband med 200 Gb data/månad.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ok, tack för snabbt svar. Anledningen att jag funderar på att byta är dels att min version av LR är utdaterad så snart jag köper en nyare kamera, samt att jag skulle vilja skaffa Photoshop. En hundring per månad kan jag tycka är fullt rimligt.
Idag laddar jag upp mellan 1-1000 RAW-bilder på min HD, sorterar och slänger, och sparar de kvarvarande 0,5-1 % av bilderna på HDD samt externa backupdiskar.

Om man går på alternativ 1, måste man ladda upp alla bilder i molnet innan man sorterar och slänger, eller slipper man den datatrafiken, alltså att man kan sortera och slänga lokalt från sin HDD och sedan ladda upp de bilder man vill redigera i molnet och plocka ned filerna till HDD igen när man redigerat dom?

Jag är även något begränsad av min uppkoppling innan jag får fiber. Jag har idag 10Mb/s mobilt bredband med 200 Gb data/månad.
Lightroom Classic CC fungerar i grunden precis på samma sätt som du är van vid. Du behöver inte bry dig om molnlagringen alls. Det är den raka fortsättningen på det program du har idag. Vill du arbeta vidare som hittills, med samma program i uppdaterad form, så kan du utan problem välja det billigare alternativet.
 

stenp

Aktiv medlem
Köra LR 6 och Classic CC samtidigt

Eftersom Adobes chattfolk mest verkar gissa sig till vilken lösning som kan finnas på mitt problem så vänder jag mig till den outtömliga kunskapen hos fotosidans vänner.

Jag har länge haft LR och senaste versionen 6. Har också en tid kört med testlicens för Classic CC och bestämt mig för att gå över till Classic CC varför jag tecknade en Photography Plan idag och laddade ned och installerade Classic CC.

Döm om min förvåning när jag startar LR 6 så öppnas i stället något som benämns Adobe Lightroom CC 2015.14 - men det ser ut precis som LR 6 och öppnar min LR 6 katalog utan problem.

Jag har aktivt valt att inte installera LR CC när jag installerade LR Classic CC så jag undrar verkligen vad det är som händer. Är detta ett problem eller inte?

Kan någon klok och kunnig LR-guru förklara för mig, Adobes chattsupport kunde inte.
 

thommya

Aktiv medlem
Eftersom Adobes chattfolk mest verkar gissa sig till vilken lösning som kan finnas på mitt problem så vänder jag mig till den outtömliga kunskapen hos fotosidans vänner.

Jag har länge haft LR och senaste versionen 6. Har också en tid kört med testlicens för Classic CC och bestämt mig för att gå över till Classic CC varför jag tecknade en Photography Plan idag och laddade ned och installerade Classic CC.

Döm om min förvåning när jag startar LR 6 så öppnas i stället något som benämns Adobe Lightroom CC 2015.14 - men det ser ut precis som LR 6 och öppnar min LR 6 katalog utan problem.

Jag har aktivt valt att inte installera LR CC när jag installerade LR Classic CC så jag undrar verkligen vad det är som händer. Är detta ett problem eller inte?

Kan någon klok och kunnig LR-guru förklara för mig, Adobes chattsupport kunde inte.
Jag gissar att du gjort samma misstag som mig. Du har BÅDE LR 6 och LR Classic CC installerat. Kolla om du har en annan genväg som skapats till nya LR Classic CC (kanske på skrivbordet?). Eller leta dig fram till den och starta den från där den installerats - C:\Program Files\Adobe\Adobe Lightroom Classic CC\Lightroom.exe

Thommy
 

stenp

Aktiv medlem
Jag gissar att du gjort samma misstag som mig. Du har BÅDE LR 6 och LR Classic CC installerat. Kolla om du har en annan genväg som skapats till nya LR Classic CC (kanske på skrivbordet?). Eller leta dig fram till den och starta den från där den installerats - C:\Program Files\Adobe\Adobe Lightroom Classic CC\Lightroom.exe

Thommy
Tack för svaret men det var inte riktigt det jag menade.

Det finns 2 olika mappar i adobemappen. Lightroom resp Lightroom CC. I båda finns programmet Lightroom.exe. I Lightroom CC mappen är det version 7.5.0.10 och i Lightroom mappen är det version 6.14.0.10. Så om jag startar exefilen lightroom.exe i mappen som heter Lightroom så förväntar jag mig att programmet som startas är Lightroom 6 i version 6.14 men så är det inte utan i stället startas ett program som heter Lightroom CC 2015 och så var det inte innan jag installerade Lightroom Classic CC. Lightroom CC 2015 ser dock ut som, och uppför sig som LR 6.14.

I kontrollpanelen i Windows finns programmen Lightroom version 6.14 och Lightroom CC version 7.5.

Min fråga är om detta innebär något problem för mig eftersom Lightroom CC ju är ett helt annat program egentligen och jag har inte installerat det i min dator, problem om jag t.ex. vill avbryta prenumerationen och återgå till LR 6.

Hoppas det inte är alltför förvirrat men förvirringen har nog mest Adobe ställt till med.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Döm om min förvåning när jag startar LR 6 så öppnas i stället något som benämns Adobe Lightroom CC 2015.14 - men det ser ut precis som LR 6 och öppnar min LR 6 katalog utan problem.
CC 2015.14 är gamla LR CC.
Detta program är i princip exakt detsamma som LR6.
Kommer jag ihåg rätt så delar de tom format på katalogfilen.
Skillnaden är att du i CC 2015.14 bör ha fått ett par funktioner till bla DeHaze.
Tror den ligger i botten av developmentmodulen.
LR6 kund få samma funktion via insticksprogram.

Så det är faktiskt samma program du kör i grund o botten.

Nya LR Classic CC (7.5) delar inte katalogformat med LR6/gamla CC.

O när du installerar Classic så kan man synka mellan CLassic och det nya LR CC (1.nånting).
Jag använder inte det o vet inte exakt hur det funkar.
Men jag har för mig att synkning från Classic till CC inte tar på de däringa 20GB, det är ngt annat utrymme.
 

Josefin_11

Medlem
DNG-filerna

Hej,

Jag har precis lämnat Camera Raw för Lightroom. Och jag förstår inte riktigt hur filhanteringen fungerar i Lightroom.
I Camera Raw så plockade jag bara upp bilderna i sin mapp, gjorde ändringar och tittade jag sedan i mappen via utforskaren så låg bilderna plus DNG-filen med ändringarna prydligt bredvid.

I Lightroom så importerar jag bilderna, men vart sjutton är DNG-bilderna? Jag brukar alltid spara de redigerade raw-filerna på en extern hårddisk när jag är färdig. Men hur kan jag göra detta när jag använt Lightroom?

Råkade dessutom radera många bilder från disk (trodde jag hade en bild markerad men det var 22). Dessa försvann från Lightroom, la sig i papperskorgen men endast rawfilerna, inte DNG-filerna. Så fick redigera om dessa bilder från början.

Är det någon som kan förklara hur det fungerar?

/Josefin
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
LR basics in an extremely short text.

read them, try understand them, if you need to know more, simply ask about a bullet.

1 LR does not touch your originals, never.

2 LR is a database that keep track of where your imported files are.

3 When you import to LR, what you REALLY do is showing LR where the file are. LR keep a link to your original file.

4 Because of 2 & 3 you never move/rename/delete a file outside of LR. All changes shall be handled from within LR.

5 If you still have moved or renamed a file outside of LR you will have to relink to that file.

If you moved a whole top folder, relink the top folder and the rest is given automaticly.

6 At import LR creates at preview, a LR-copy, that is hidden in the catalogs preview file. Previews will be rebuilt when watching a file if they where removed.

6,5 Catalogs is your file with extension lrcat.

7 You do not SAVE in LR. Every change you do is saved automaticly by LR in your catalogs.

You can also save changes in an XMP-file.

XMP has 2 advantages:

a Your changes to a picture is also saved in this sidecar file and the XMP is readable to other programs(read not Adobe).

b If, and god forbid, your lrcat is damaged on the disc you will still have your changes saved in the XMP.

c If you use DNG, LR will save xmp information inside the DNG file wich means no extra xmp file.

Disadvantage is:

More files which take more space and time to backup.

8 Virtual copies is never saved in XMP, only in catalogs.

8,5 Snapshots from a Virtual Copy will be saved in the XMP.


9 A lot of people with laptops has files on External Hard Drives, EHD.

If you save your lrcat on your internal disc you are always able to make changes to your picture when using smart previews which came with LR5.

Even if your EHD is connected or not.

What you really do see is the smart preview, the LR-copy.

All your changes will be stored in the lrcat.

After reconnecting your EHD, you are then able to make exports.

10 You CAN have multiple catalogs.

The normal reason is that you want to separate private pictures from work or one client from another or keeping discs data separately.

The normal user use ONLY 1 catalog. More than one is going to complicate your work.

11 LR does NOT backup your original files. That is done by YOU no one else.

12 LR does backup catalogs. Where to is controled by YOU. It is smart to use another drive for backup of catalogs.

13 A good way to organize your files is one top library per disc.

I use years below to simplify my backup routines.

Picture

Picture/2015



And normally one named folder for each import with named files. And I keep LR normal datefolder inside.

Easy to find what pictures that is on which disc and keep keywords down.

Picture/2015/2015-12-24-christmas/2015-12-24 (files renamed to 2015-12-24-christmas_0001....)



14 LR never remembers exported files. An Exported file is a copy. Normally your original+edits you have done. You CAN export the original file and that is the same as making a copy outside of LR.

If you want to keep them or not does not LR care about. You can always export a new one.

15 LR remembers published Pictures.
 
ANNONS