Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe max keynote måndag kl18 - vad tror ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Artis

Aktiv medlem
Mobil redigering är givetvis det som kommer att gälla och vi ser redan nu att framtiden är här.
Seriöst? Redigeringen på mobiler och surfplattor går att fixa redan med olika små appar. Lägga till Musse Pigg öron på folk o dyl. Jag föredrar kraft i dator och kalibrerad skärm i stället för att seriöst redigera bilder då med hjälp av DXO hellre och när Photoshop behövs då nöjer jag mig med CS 5,5. Adobe kan flyta till lågstadiet och förskola nu med sina produkter.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha Photoshop och Lr till att redigera bilder på min Apple Watch 4. Vore grymt smidigt med en sådan otrolig mobilitet.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Såg precis att numera är det Win10 som gäller, i alla fall för nya LR :/

Edit: Såg nu att det gäller den molnbaserade tjänsten för LR CC. Bra, då kan jag köra ett tag till :)
 
Seriöst? Redigeringen på mobiler och surfplattor går att fixa redan med olika små appar. Lägga till Musse Pigg öron på folk o dyl. Jag föredrar kraft i dator och kalibrerad skärm i stället för att seriöst redigera bilder då med hjälp av DXO hellre och när Photoshop behövs då nöjer jag mig med CS 5,5. Adobe kan flyta till lågstadiet och förskola nu med sina produkter.
Det märks att du inte använder det senaste Adobe producerat.

Även jag föredrar att sitta vid en dator. Det innebär dock inte att jag avstår från att använda de möjligheter som finns i mobila enheter.
 

Artis

Aktiv medlem
Det märks att du inte använder det senaste Adobe producerat.

Även jag föredrar att sitta vid en dator. Det innebär dock inte att jag avstår från att använda de möjligheter som finns i mobila enheter.
Nej, har aldrig gått i CC fälla. Gillar inte konceptet. Till mina jobb klarar mig med CS 5,5. På mobilen räcker med iPhones redigeringsfunktioner. Har svårt att tänka mig någon använder mobilbilder i seriösa trycksaker.
 
Nej, har aldrig gått i CC fälla. Gillar inte konceptet. Till mina jobb klarar mig med CS 5,5. På mobilen räcker med iPhones redigeringsfunktioner. Har svårt att tänka mig någon använder mobilbilder i seriösa trycksaker.
Exakt vad som skulle vara en fälla förstår jag inte.

Nu används ju bilder till otroligt mycket mer än det du kallar seriösa trycksaker. Och vad menar du med "mobilbilder"? På mobila enheter kan du bearbeta bilder som inte tagits med en mobil enhet. Nästa år lanserar Adobe Photoshop för mobila enheter. Mobil redigering har alltså ingen ting med mobilkameror att göra utan det handlar om att kunna arbeta med bilder på mobila enheter.

Inställningen att en bild tagen med en mobilkamera inte skulle vara en riktig bild eller "seriös" är fullständigt förlegad. En bra bild är en bra bild. Om den tagits med en mobilkamera eller en Hasselblad har noll betydelse.
 

bjorso

Aktiv medlem
Exakt vad som skulle vara en fälla förstår jag inte.
Fällan består väl av att sitta fast med en prenumeration? Summan 100 eller 120:-/månad är väl det minsta problemet, utan det är på sikt man måste tänka. Om man ska lägga den summan varje månad i flera års tid blir den faktiskt betydande. Kan man inte fortsätta av någon orsak sitter man fast med programvaror som inte fungerar längre, så vitt jag vet slutar framkallningen att fungera i LR efter ett antal månader? För en yrkesverksam fotograf är det annorlunda då kostnaden knuffas över på kunderna. Förstår att många hobbyfotografer känner ett starkt motstånd mot CC.

Själv är jag tacksam över att Adobes ensidiga politik öppnat upp för konkurrenter som har förstått att alla gillar inte att bli inlåsta. Jag klarar mig hur bra som helst utan Adobe!
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Idioti att stänga kartmodulen. Hur ska jag sen kunna se var bilder är tagna???
När stänger de ned kartorna i Lightroom Classic CC? Trodde förut det bara gällde LR6.
Trist, jag synkar loggfilen från min GPS mot mina bilder i Lightroom så jag kan få koordinater på alla bilder. Mycket smidigt. Trist att det tas bort.
 

Ventures

Aktiv medlem
När stänger de ned kartorna i Lightroom Classic CC? Trodde förut det bara gällde LR6.
Trist, jag synkar loggfilen från min GPS mot mina bilder i Lightroom så jag kan få koordinater på alla bilder. Mycket smidigt. Trist att det tas bort.
Jag taggar mina bilder med GPS-koordinater med Lightroom också. Eftersom mina kameror inte har inbyggd GPS måste man ha en extern lösning eller geotagga i efterhand i Lr. Genom dra- och släppmetoden som faktiskt är en av mina favoritfunktioner i programmet. Oftast är det bäst att göra det så fort som möjligt medan man kommer ihåg var bilden togs. Särskilt där det inte finns tydliga landmärken i bilden eller om omgivningen förändrat drastiskt sedan bilden togs.
Kollade på gamla bilder nyligen som är tagna i byggnader som inte finns längre och där kartan visar något helt annat idag.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
När stänger de ned kartorna i Lightroom Classic CC? Trodde förut det bara gällde LR6.
Trist, jag synkar loggfilen från min GPS mot mina bilder i Lightroom så jag kan få koordinater på alla bilder. Mycket smidigt. Trist att det tas bort.
Kan någon klargöra?
Stängs kartmodulen i LR6 eller CC?
 

Artis

Aktiv medlem
Exakt vad som skulle vara en fälla förstår jag inte.

Nu används ju bilder till otroligt mycket mer än det du kallar seriösa trycksaker. Och vad menar du med "mobilbilder"? På mobila enheter kan du bearbeta bilder som inte tagits med en mobil enhet. Nästa år lanserar Adobe Photoshop för mobila enheter. Mobil redigering har alltså ingen ting med mobilkameror att göra utan det handlar om att kunna arbeta med bilder på mobila enheter.

Inställningen att en bild tagen med en mobilkamera inte skulle vara en riktig bild eller "seriös" är fullständigt förlegad. En bra bild är en bra bild. Om den tagits med en mobilkamera eller en Hasselblad har noll betydelse.
Med CC fälla skulle jag svara exakt som står i inlägget #28, varken mer eller mindre.
Med "mobilbilder" menar jag bilder tagna med som jag uppfattar mobila enheter alltså mobiltelefoner och surfplattor. Enligt mig duger de bilder kanske till en utskrift i A4 storlek eller att lägga på social media, företags interna trycksaker. Då kanske kan man redigera de med tillräckligt gott resultat på mobila enheter. För att förtydliga så uppfattar jag inte en batteridriven (för tillfälle) MacBook Pro 15" som mobil enhet. Det är fortfarande en dator.
Jag har svårt att tänka mig redigera de mobilbilder - som jag uttryckte mig - på sk mobila enheter för att skriva ut till försäljning i 70x100, till en utställning eller till seriösa trycksaker. Det är alltså min egen uppfattning. Tycker någon annan något annat det är hans/hennes sak.
 
Med CC fälla skulle jag svara exakt som står i inlägget #28, varken mer eller mindre.
Med "mobilbilder" menar jag bilder tagna med som jag uppfattar mobila enheter alltså mobiltelefoner och surfplattor. Enligt mig duger de bilder kanske till en utskrift i A4 storlek eller att lägga på social media, företags interna trycksaker. Då kanske kan man redigera de med tillräckligt gott resultat på mobila enheter. För att förtydliga så uppfattar jag inte en batteridriven (för tillfälle) MacBook Pro 15" som mobil enhet. Det är fortfarande en dator.
Jag har svårt att tänka mig redigera de mobilbilder - som jag uttryckte mig - på sk mobila enheter för att skriva ut till försäljning i 70x100, till en utställning eller till seriösa trycksaker. Det är alltså min egen uppfattning. Tycker någon annan något annat det är hans/hennes sak.
Poängen är att redigering på mobila enheter inte har med bilder tagna med mobila enheter att göra. Jag jobbar exempelvis med Lightroom CC på både iPhone och iPad men i merparten av fallen arbetar jag då med bilder jag tagit med någon av mina arbetskameror. De bilderna används i alla möjliga sammanhang.

Mobil redigering är alltså i högsta grad på riktigt. Den blir dessutom mer kraftfull hela tiden. De möjligheter den ger mig som fotograf är dessutom tidigare oöverträffade. Att kunna arbeta med bilderna "när som helst" och få alla ändringar synkade i mitt arbetsflöde är fantastiskt. Om det sedan är Adobe eller något annat företag som skapar dessa förutsättningar spelar ingen roll. Just i det här fallet har dock Adobe just nu den klart bästa lösningen. Åtminstone för mig.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
En annan vinkel att se på Photoshop till Ipad är att jämföra med vad ett motsvarande alternativ idag är.
Har man ett behov eller önskemål att kunna arbeta "mobilt" med ritplatta med skärm så finns Wacom MobileStudio Pro 13" för 27 490 kr.
Den dyraste versionen av Ipad Pro 12,9" kostar idag cira 15 000 kr inklusive penna. Och det går att få en för under 10 000 kr.

Och ja, möjligheten att kunna arbeta mobilt på det här sättet uppskattar jag och det utesluter inte att man har en traditionell arbetsstation hemma också för moment som kräver exempelvis en kalibrerad skärm.
 
ANNONS