Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blur tool, inte så effektivt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maja.maja

Aktiv medlem
Jag tycker att Blur tool är ett fiffigt sätt att få lite snygg oskärpa i bakgrunden, men verktyget är ju så otroligt segt! Jag målar och målar hur mycket som helst, men det blir bara lite oskärpa. Jag har 100% strength osv. Om jag däremot väljer att måla skärpa istället blir det extremt mycket skärpa på bara ett drag.

Gör jag något fel eller är verktyget väldigt långsamt?

Mvh
Maja
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Prova istället

Har inte använt det, använder istället History brush och gausisk oskärpa och det fungerar helt utan fördröjning eller seghet. Förmodligen beror ditt fel på felaktiga inställningar av verktyget eller extremt seg dator (min dator är 6 år gammal och funktionen fungerar momentant) eller kanske det är så att verktyget är väldigt minneskrävande. Skulle tippa på att det är närmast identiska algoritmer i verktyget men har faktiskt ingen aning. Prova gärna mitt sätt och jämför.
1. välj gausisk oskärpa och applicera tills du är nöjd med hur bakgrunden ser ut.
2. kryssa i history brush (händelsepenseln)
3. markera raden innan "gausisk oskärpa" i historypaletten och kryssa i rutan för gausisk oskärpa i samma palett.
4. Måla in med valfria iställningar för penseln.
Med History brush har man sedan början på 2000-talet kunna måla in i stort sätt alla förändringar av bilden man gjort och 90% av senare penselfunktioner är bara en snabbvägg (fast det inte tar mer än någon sekund snabbare) för senare tillagda penselfunktioner. Perfekt om man inte vill ta vägen via lager och lagermasker.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag tycker att Blur tool är ett fiffigt sätt att få lite snygg oskärpa i bakgrunden, men verktyget är ju så otroligt segt!

Jag brukar göra en kopia av bilden som ett undre lager där hela bilden är oskarp. Det övre lagret är alltså originalet som jag lägger en lager mask på. När man suddar i lagermasken dyker det undre oskarpa lagret fram.
 

Ingemar Björling

Avslutat medlemskap
Jag tycker att Blur tool är ett fiffigt sätt att få lite snygg oskärpa i bakgrunden, men verktyget är ju så otroligt segt! Jag målar och målar hur mycket som helst, men det blir bara lite oskärpa. Jag har 100% strength osv. Om jag däremot väljer att måla skärpa istället blir det extremt mycket skärpa på bara ett drag.

Gör jag något fel eller är verktyget väldigt långsamt?

Mvh
Maja
En annan metod: Använd smart filters så arbetar du utan att påverka originalet och du kan när som helst ändra mängden oskärpa. Gör så här:

1. Kontrollera att lagret är markerat på lagerpaletten.

2. Högerklicka på lagret och välj Convert to Smart objekt.

3. Välj ett filter för att skapa oskärpa, t.ex Gaussian blur. Klicka på OK (värdet för blur kan ändras när du vill)

4. På lagerpaletten visas nu en mask ("Smart filters" ) med vit fyllning och under masken visas valt filter. Använd svart färg för att måla bort oskärpa.

5. Dubbelklicka på filtrets namn för att ändra värdet för oskärpa.

6. Om du istället vill måla fram oskärpan så fyller du först masken med svart färg och använder sedan vit färg för att måla fram oskärpan.
 

Måns H

Aktiv medlem
Segt!

Jag tycker att Blur tool är ett fiffigt sätt att få lite snygg oskärpa i bakgrunden, men verktyget är ju så otroligt segt! Jag målar och målar hur mycket som helst, men det blir bara lite oskärpa. Jag har 100% strength osv. Om jag däremot väljer att måla skärpa istället blir det extremt mycket skärpa på bara ett drag.

Gör jag något fel eller är verktyget väldigt långsamt?

Mvh
Maja
Jag kollade nyss för säkerhets skull och visst är verktyget segt! (Jag har CS6.)

Alternativa metoderna som nämns är snabbare.

Själv kör jag av gammal vana med Layers, gör en mask, kanske luddar till kanten lite och applicerar sen Gaussian Blur eller Lens Blur på bakgrunden. Har nån gång blurrat lite extra längre bort för att öka realismen.
 

iSolen.se

Guest
Jag tycker att Blur tool är ett fiffigt sätt att få lite snygg oskärpa i bakgrunden, men verktyget är ju så otroligt segt! Jag målar och målar hur mycket som helst, men det blir bara lite oskärpa. Jag har 100% strength osv. Om jag däremot väljer att måla skärpa istället blir det extremt mycket skärpa på bara ett drag.

Gör jag något fel eller är verktyget väldigt långsamt?

Mvh
Maja
Om du ska simulera oskärpa ska du använda lens blur, det är stor skillnad i realism i resultatet. Lens blur gör samma typ av oskärpa som ett objektiv, därav namnet :)
 
ANNONS