Annons

Tips på bra stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hyfsat stadigt

Det är ett bra stativ för pengarna. Betänk också att stativhuvud kommer till och där kan du betala från några hundralappar till 10 lax. Vill du ha tips om huvud måste du också nämna vad du ska fota/filma.
 

ElinS1

Aktiv medlem
Det är ett bra stativ för pengarna. Betänk också att stativhuvud kommer till och där kan du betala från några hundralappar till 10 lax. Vill du ha tips om huvud måste du också nämna vad du ska fota/filma.
Hoppsan... det var bra du sa det. Med den utrustningen jag har idag så blir det landskapsfotografering jag kommer att syssla med. Har för avsikt att även investera i ett teleobjektiv för t ex fågelfotografering så småningom. Antar att stativhuvud för det ändamålet är dyrare, men tänker att jag kan köpa ett som passar det när det väl är dags att inhandla objektivet.

Så gärna om du har tips på ett inte så dyrt men funktionsdugligt för landskap.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Exempel

Här kommer några exempel på bra huvud som inte kostar skjortan:

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-10x

Både sirui (länken ovan och manfrotto har prisvärda kulleder som är både billigare och dyrare än den på länken)

En del föredrar sk. trevägshuvud framför kulleder där man kan låsa leden i varje dimension (dvs 3 lås):

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=680306

Till sist ett tips om ett videohuvud som kan användas om man vill ha mjuka panoreringar vid filmning eller som också passar bra till teleobjektiv upp till 1-1,5 kg. Detta huvud panorerar mjukare och jämnare än alla gitzohuvud jag vet under 4-5 lax.(dvs +200% högre pris)

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=MVH500AH

För större teleobjektiv passar sk. gimbalhuvud bättre och ger mer rörlighet men det kan vi återkomma till när du känner behov av annat huvud med ditt teleobjektiv (vilket det nu blir).
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Huvudet är viktigt

Jag har märkt att huvudet är viktigt vid pixel shift fotografering på Pentax.
50 och 100 mm fungerar bra men inte 200 mm. Så där krävs stabilare led eller ett tele med fäste som 300 mm eller längre brukar ha.
 

ElinS1

Aktiv medlem
Jag har märkt att huvudet är viktigt vid pixel shift fotografering på Pentax.
50 och 100 mm fungerar bra men inte 200 mm. Så där krävs stabilare led eller ett tele med fäste som 300 mm eller längre brukar ha.
Du får ursäkta men jag nybörjare och det där blev bara rappakalja för mig, haha.

Jag har i nuläget ett 18-140 mm objektiv och vill hitta ett bra stativkit för landskapsfotografering. Gärna konkreta exempel :)
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Du får ursäkta men jag nybörjare och det där blev bara rappakalja för mig, haha.

Jag har i nuläget ett 18-140 mm objektiv och vill hitta ett bra stativkit för landskapsfotografering. Gärna konkreta exempel :)
Om du har ett objektivfäste för stativet kan det underlätta vid långa tider. Pixel shift som en del kameror har bygger på flera exponeringar och tar därför några sekunder.
Du har nog samma behov om du vill fotografera tex månen dvs absolut stilla under 5-10 sekunder. Då duger bara ett extra stabilt huvud.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
O=m du ...

Om du har ett objektivfäste för stativet kan det underlätta vid långa tider. Pixel shift som en del kameror har bygger på flera exponeringar och tar därför några sekunder.
Du har nog samma behov om du vill fotografera tex månen dvs absolut stilla under 5-10 sekunder. Då duger bara ett extra stabilt huvud.
Om du har erfarenhet av TS nämnda kombo/huvud bör du skriva det eller om du tror att huvudet är för klent. Annars är det svårt att fatta vad du vill ha sagt. Jag tror att kulleden förvisso är bra med skulle själv köpt en lite kraftigare t.ex. från sirui. 190-stativet finns i flera varianter, här är en som kan fås från under 1500 utan huvud. Det ger lite marginal till ett lite kraftigare huvud.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=MT190XPRO3

Med det objektiv TS tänker fota till en början är ett objektivfäste ganska meningslöst. (om det ens finns något som passar)
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Om du har erfarenhet av TS nämnda kombo/huvud bör du skriva det eller om du tror att huvudet är för klent. Annars är det svårt att fatta vad du vill ha sagt. Jag tror att kulleden förvisso är bra med skulle själv köpt en lite kraftigare t.ex. från sirui. 190-stativet finns i flera varianter, här är en som kan fås från under 1500 utan huvud. Det ger lite marginal till ett lite kraftigare huvud.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=MT190XPRO3

Med det objektiv TS tänker fota till en början är ett objektivfäste ganska meningslöst. (om det ens finns något som passar)
Jag har bara använt Velbone 638 videostativ och det duger inte för alla mina behov.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hoppsan... det var bra du sa det. Med den utrustningen jag har idag så blir det landskapsfotografering jag kommer att syssla med. Har för avsikt att även investera i ett teleobjektiv för t ex fågelfotografering så småningom. Antar att stativhuvud för det ändamålet är dyrare, men tänker att jag kan köpa ett som passar det när det väl är dags att inhandla objektivet.

Så gärna om du har tips på ett inte så dyrt men funktionsdugligt för landskap.
Om du tänker använda samma stativ med tele för fågelfoto bör du nog ha lite kraftigare prylar. Förutom att ett tele förmodligen gör din kamera tyngre förstorar det även eventuella vibrationer från såväl kamera som vind. Även om din kamera inte väger så mycket kan du behöva hänga t.ex. en tung ryggsäck under för att stabilisera om det blåser och det gäller såväl vid landskapsfoto som för fåglar.

Tänk också på att välja ett stativ som är tillräckligt högt utan att man behöver dra ut mittpelaren. Mittpelare är mest till för att man enkelt ska kunna ändra höjden någon centimeter hit eller dit, snarare än att göra stativet högre. Drar man ut mittpelaren fullt förlorar man mycket stabilitet. Övrigt vad det gäller höjd tänk på att du kan behöva placera stativet i en backe, det är därför en fördel om det är lite högre än du själv.

Stativ har en tendens att bli skrangligare ju fler bensektioner och mittpelare som är involverade av den anledningen hade jag hoppat över stativ med vikbara pelare som på stativet du funderar på. Vad det gäller benlås föredrar jag själv skruvlås då det är mindre risk att de hakar i saker och ting, de är tystare, och lättare att rengöra om du t.ex. behöver ställa något ben i vatten när du fotograferar något tjusigt vattenfall.
Välj helst kolfiberstativ de dämpar vibrationer bättre, är lättare att bära och mindre kalla att hålla i på vintern än metallstativ

Skulle föreslå åtminstone något i den här stilen:
https://www.kameradoktorn.se/Kameradoktorn/Stativ___Gimbals/Sirui/Stativ___Stativpaket/Foto/Sirui_N-3004X___K-30X_Kit_Professional_Aluminium_Stativ?id=41210341

eller motsvarande i kolfiber:
https://www.kameradoktorn.se/Kameradoktorn/Stativ___Gimbals/Sirui/Stativ___Stativpaket/Foto/Sirui_Stativ_kit_N-3205X_Professional_Carbon_Stativ___K-30X_Kulled?id=41210345

Planerar tyngre telen typ 400/2.8, 600/4 behöver du ännu kraftigare prylar och gimbal huvud, fast då kanske det kan vara läge att ha två stativ, så att du kan ha ett lite lättare när du bara är ute och landskapsfotograferar.

I så fall, kanske något i den här stilen för landskapsfotot:
https://www.kameradoktorn.se/Kameradoktorn/Stativ___Gimbals/Sirui/Stativ___Stativpaket/Foto
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tror man ska vara försiktig med att köpa ett stativ som klarar allt, även behov man inte vet man har, risken är att man har ett stativ som man inte bär med sig.

Jag har tre stycken jag använder, ett större Manfrotto 190 ( i närområdet, runt hem o bil) ett Benro travel (som jag kan ta med på vandring) som är lätt smidigt och max en 70cm högt samt ett litet ministativ som är kanske 30 högt och inte mer än runt 15cm ihopfällt.

Alla har Arca snabb fäste, har bytt på Manfrotton.

Med telet så fotar jag mest fågel, då de oftast kräver korta tider så använder jag inte stativ till detta. Det kan vara någon gång jag fotograferar månförmörkelse typ vart 4:e år, men det går med Manfrotto

Jag använder mest stativet till långa slutartider med ND filter, typ flera minuter. Jag har inget emot att fotografera i låga vinklar, så oftast så är det Benro som är en 35cm ihopfällt som får följa med, kostar nog runt 1500:- med kula. Jag sätter stativet i spagat så det fungerar fint även om det är mindre och lätt
 

Third eye

Aktiv medlem
.... Annars något stadigt i 2000 kr-klassen
Rajala kör fotovecka och erbjuder detta med 3 leder:
https://www.rajalaproshop.se/manfrotto-290-dual-496rc2.html

Har själv föregångaren till den och det är mitt goto-stativ varje gång jag fotar något på rimligt bäravstånd från bilen. Hyggligt stadig med tele så länge man inte höjjer mittpelaren mer än kanske 30%.

Jag och sambon har 5 olika stativ för vandring, landskap, astro och studio. Och i kanske 80% av fallen så tar vi varianten på länken ovan. Tjejen har nyare spännen på sitt och föredrar videohuvud medan jag själv oftast har kulleden som på länken. Kolfiberstativen har vi endast till vandring och att höja mittpelaren på dem är bara att glömma med vår utrustning.

Om jag vill fota astro, långa tider eller lång tele... 600mm + converter så släpar jag med ett billigt videostativ med enkelt billigt vätskedämpat videohuvud från cyberphoto...tror jag gav 2000 på kampanj...ett stort tungt as, över 5 kg, som är stadigare än allt annat vi har.

Svårt att hitta stativ som är bra på allt, och helt omöjligt för 2000 enligt mig, men det länkade klarar mycket :)
 

ElinS1

Aktiv medlem
Rajala kör fotovecka och erbjuder detta med 3 leder:
https://www.rajalaproshop.se/manfrotto-290-dual-496rc2.html

Har själv föregångaren till den och det är mitt goto-stativ varje gång jag fotar något på rimligt bäravstånd från bilen. Hyggligt stadig med tele så länge man inte höjjer mittpelaren mer än kanske 30%.

Jag och sambon har 5 olika stativ för vandring, landskap, astro och studio. Och i kanske 80% av fallen så tar vi varianten på länken ovan. Tjejen har nyare spännen på sitt och föredrar videohuvud medan jag själv oftast har kulleden som på länken. Kolfiberstativen har vi endast till vandring och att höja mittpelaren på dem är bara att glömma med vår utrustning.

Om jag vill fota astro, långa tider eller lång tele... 600mm + converter så släpar jag med ett billigt videostativ med enkelt billigt vätskedämpat videohuvud från cyberphoto...tror jag gav 2000 på kampanj...ett stort tungt as, över 5 kg, som är stadigare än allt annat vi har.

Svårt att hitta stativ som är bra på allt, och helt omöjligt för 2000 enligt mig, men det länkade klarar mycket :)
Tack, det låter väldigt lovande! Förstår att det kan vara marigt att hitta ett som funkar för allt och dessutom är hyfsat lätt, men jag tror att det du länkade kommer duga alldeles utmärkt åt mig just nu.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Om du tänker använda samma stativ med tele för fågelfoto bör du nog ha lite kraftigare prylar. Förutom att ett tele förmodligen gör din kamera tyngre förstorar det även eventuella vibrationer från såväl kamera som vind. Även om din kamera inte väger så mycket kan du behöva hänga t.ex. en tung ryggsäck under för att stabilisera om det blåser och det gäller såväl vid landskapsfoto som för fåglar.

Tänk också på att välja ett stativ som är tillräckligt högt utan att man behöver dra ut mittpelaren. Mittpelare är mest till för att man enkelt ska kunna ändra höjden någon centimeter hit eller dit, snarare än att göra stativet högre. Drar man ut mittpelaren fullt förlorar man mycket stabilitet. Övrigt vad det gäller höjd tänk på att du kan behöva placera stativet i en backe, det är därför en fördel om det är lite högre än du själv.

Stativ har en tendens att bli skrangligare ju fler bensektioner och mittpelare som är involverade av den anledningen hade jag hoppat över stativ med vikbara pelare som på stativet du funderar på. Vad det gäller benlås föredrar jag själv skruvlås då det är mindre risk att de hakar i saker och ting, de är tystare, och lättare att rengöra om du t.ex. behöver ställa något ben i vatten när du fotograferar något tjusigt vattenfall.
Välj helst kolfiberstativ de dämpar vibrationer bättre, är lättare att bära och mindre kalla att hålla i på vintern än metallstativ

Skulle föreslå åtminstone något i den här stilen:
https://www.kameradoktorn.se/Kameradoktorn/Stativ___Gimbals/Sirui/Stativ___Stativpaket/Foto/Sirui_N-3004X___K-30X_Kit_Professional_Aluminium_Stativ?id=41210341

eller motsvarande i kolfiber:
https://www.kameradoktorn.se/Kameradoktorn/Stativ___Gimbals/Sirui/Stativ___Stativpaket/Foto/Sirui_Stativ_kit_N-3205X_Professional_Carbon_Stativ___K-30X_Kulled?id=41210345

Planerar tyngre telen typ 400/2.8, 600/4 behöver du ännu kraftigare prylar och gimbal huvud, fast då kanske det kan vara läge att ha två stativ, så att du kan ha ett lite lättare när du bara är ute och landskapsfotograferar.

I så fall, kanske något i den här stilen för landskapsfotot:
https://www.kameradoktorn.se/Kameradoktorn/Stativ___Gimbals/Sirui/Stativ___Stativpaket/Foto
Såg att den sista länken inte gick till något specifikt stativ. Jag hade tänkt mig att den skulle gått till:

https://www.kameradoktorn.se/Kameradoktorn/Stativ___Gimbals/Sirui/Stativ___Stativpaket/Foto/Sirui_T-2205X_Traveler_Carbon___K-20X_Kulled_Stativ-Kit?id=41210136

Kanske lite i lägsta laget nu för TS dock nu när jag tittar närmare på det. Min fru köpte ett sådant och det fungerar utmärkt för 24-70 med en Nikon D800. Det är dock i skrangligaste laget för 70-200/2,8 med samma kamera i vart fall på full höjd med även om mittpelaren är nere och spegeln är uppfälld på kameran. Har man en mindre högupplösande kamera blir förstås kraven lägre. Ju längre tele man använder och ju högre upplösning kameran är kapabel till desto stadigare stativ behövs om man ska göra kameran rättvisa.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag har ett Tamron 150-600 och har kollat lite på https://www.cyberphoto.se/info.php?article=SG_004062

Frågade cyberphoto och dom sa att det skulle passa bra till det så jag kommer inköpa det inom en snar framtid :)
Kanske lite väl klent för det objektivet men om du inte drar ut alla bensektioner kan det säkert fungera bra. Är det vilt du vill fotografera kanske du sitter ihopkurad eller ligger platt på mage i ett gömsle där du inte drar ut alla bensektionerna i vilket fall. Tänk på att ett så pass tungt objektiv är ganska avigt att använda med kulled, så komplettera med någon gimbal.

Skulle dock säkert även passa TS landskapsfotoäventyr alldeles utmärkt.
 

Polar300

Aktiv medlem
Jag håller helt med Andreas i inlägg nr 16 i tråden.
Sikta på ett lagom stativ för din nuvarande ambitionsnivå!

Det där superduperstativet som lätt klarar allting - kan du köpa
när det så blir dags och du "vuxit ur" din befintliga utrustning.

Själv har jag tre* olika Manfrottostativ:
Ett enben i aluminium 680B med ett 234RC tilthuvud.
Ett litet treben i aluminium 785SHB som är radikalt modifierat för
att kunna ta ett 496RC2 kulledshuvud. Och så slutligen då
ett kraftigt treben i kolfiber MT055CXPRO4 med ett 498RC2 kulledshuvud.

Tyngst är naturligtvis 055:an med sina 2,71kg följt av 785:an med 1,21kg
och så enbenet med 1,12kg, komplett med sina RC2-huvuden. Eftersom
inget av dem är det där "superduperstativet som lätt klarar allting" så
behövs alla tre - men till olika användningsområden...

*(Det dräller omkring några andra här också som jag slutat använda och
tänkt sälja vidare när tillfälle gives. Bland annat ett 785SHB och ett Com-
pact Light.)

Samtliga är köpta på Tradera, och för bråkdelar av listat riktpris. 055:an
t.ex. gav jag totalt 1383 kronor för, och det är nu som nytt. Det såldes
som "defekt" - och nu tre(!) reservdelar senare (£38;12 från Manfrotto
Spares UK) så är det återställt.

Ha inte för bråttom, det finns fynd att göra därute!
 

ElinS1

Aktiv medlem
Tackar för alla tips!

Jo jag insåg att jag i nuläget inte vill lägga pengar på det superstativet jag kommer att behöva när jag väl köper ett teleobjektiv. Har nu beställt ett manfrotto (som någon länkade till ovan), anpassat efter den utrustning jag har idag. Tror det blir jättebra som första stativ.
 
ANNONS