Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bort nedräkning för fjärrutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

CanonRebellen

Aktiv medlem
Hej

Jag har noterat att när man använder fjärrutlösare ihop med Canon Eos 450D, så lägger kameran automatiskt till en nedräkning på 10 sekunder innan exponeringen sker. Går det att ta bort den här nedräkning så att kameran tar bilden direkt vid knapptrycket?
 

Xoffis

Aktiv medlem
på min 500D köpte jag en avtryckare RC-1 å där finns en knapp på avtryckaren som jag kan välja om jag vill ta bilden direkt eller efter 2sek, du har inget liknande men kanske 10sek?
 

CanonRebellen

Aktiv medlem
på min 500D köpte jag en avtryckare RC-1 å där finns en knapp på avtryckaren som jag kan välja om jag vill ta bilden direkt eller efter 2sek, du har inget liknande men kanske 10sek?
Jag kan välja mellan att ta direkt eller att lägga på en fyrasekunders-delay innan bilden tas.
Efter lite testande som löste jag problemet. Det visade sig att man inte behövde ha kameran inställd i läget "fjärrutlösare" för att kunna ta en bild, då mottagaren till fjärrutlösaren är inkopplad via sladd.
Tack i varje fall för ditt svar.
 

Xoffis

Aktiv medlem
Ok ok! det va sladddriven avtryckare? jo det verkar då tydligen vara så att funktionen på den är exakt samma som att trycka på knappen på kameran, får ställer jag min på fjärr å trycker på knappen så får jag med 10sek...

Var god var god!
 
ANNONS